1. خانه
  2. /
  3. جراحی بینی (رینوپلاستی)
  4. /
  5. بررسی تاثیر دستگاه های کوچک کننده بینی و تزریق فیلر برای اصلاح فرم بینی

بررسی تاثیر دستگاه های کوچک کننده بینی و تزریق فیلر برای اصلاح فرم بینی

دکتر آرش نجف بیگی

دستگاه‌های کوچک کننده بینی توسط پزشکان متخصص ابداع نشده‌اند و هیچ جنبه علمی ‌ندارند. بینی هر فرد می‌تواند در زیبای صورت وی تاثیر بسیار زیادی بگذارد. همین دلیل باعث شده که بیشتر افراد همواره به دنبال راه حلی برای زیباتر شدن بینی خود باشند. در فضای مجازی و اینترنت تبلیغات زیادی برای دستگاه‌های کوچک کننده بینی وجود دارد. اما آیا واقعا این دستگاه‌های کوچک کننده بینی تاثیری دارند؟

اطلاعات ضد ‌و نقیض زیادی درباره دستگاه‌های کوچک کننده بینی وجود دارد. طبق تحقیقات مشخص شده که دستگاه‌های کوچک کننده بینی، کرم‌ها، تزریق فیلرها و باقی راه‌های پیشنهاد شده در فضای مجازی، هیچکدام موجب تغییرات زیبایی ماندگار روی بینی شما نمی‌شوند. تمامی ‌روش‌ها بغیر از جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) موقتی است. اگر هم این روش‌ها تاثیری روی بینی شما بگذارند نهایتا تا ۳ الی ۴ ماه اثر آن از بین خواهد رفت. حتی در برخی موارد خطرات و آسیب‌هایی را برای بینی شما ایجاد می‌کنند که ممکن است جبران ناپذیر باشد.

تاثیر دستگاه‌های کوچک کننده بینی

دستگاه‌های کوچک کننده بینی نه تنها نمی‌توانند تغییری در زیبایی بینی شما بگذارند بلکه حتی ممکن است آسیب جدی به بینی شما وارد کنند. درباره صحت کارایی این دستگاه‌ها هیچ مقاله علمی ‌خاصی وجود ندارد. بر اساس تحقیقاتی که در فضای مجازی و اینترنت شده است متوجه شدیم شایعات بسیار زیادی مبنی بر درمان‌های خانگی و دستگاه‌های کوچک کننده بینی وجود دارد. اگر به دقت به برخی از شایعات بنگریم کاملا متوجه خواهیم شد، که این روش‌ها نمی‌توانند به کوچک شدن بینی کمکی بکنند.

شایعات دیگری وجود دارد که می‌گویند اگر از خمیردندان، خمیرعصاره سیر، سرکه سیب، پودر زنجبیل و سایر مواد ضد‌التهاب استفاده کنید می‌توانید به وسیله آن‌ها به از بین رفتن پف و برجستگی بینی کمک کرد. تا همینجا آیا به نظر شما این روش‌ها واقعا می‌توانند به کوچک کردن بینی کمک کند؟ جواب قطعا خیر است. چطور ممکن است غضروف و استخوان بینی را با یخ و خمیر دندان کوچک کرد!

جالب است بدانید افرادی هستند که حاضرند قسم بخورند که با انجام تمرینات صورت و داشتن ‌ماساژ‌های خاص می‌توان به کوچک کردن بینی کمک کرد. ساختار کلی بینی شامل استخوان، غضروف و قسمت نرم است. نه عضله و نه چربی بینی را نمی‌توان با تقویت عضلات بینی تغیر داد.

علاوه بر دستگاه‌های کوچک کننده بینی روش‌های تزریقی DIY (Do It Yourself) یا خودت دست به کار شو نیز معرفی شده است. این روش‌ها بر این موضوع ادعا دارند که می‌توانند حتی استخوان بینی و در نهایت فرم بینی را تغییر دهند. بسیاری از این محصولات حتی از طرف سازمان غذا و دارو FDA  نیز تایید نشده اند. هیچ کدام از این روش‌ها دائمی ‌نیستند و نمی‌توانند کمکی به شما بکنند و چیزی جز تبلیغات سو نخواهند بود. اگر واقع بینانه به این موضوع دقت کنید به راحتی به حقیقت این شایعات پی خواهید برد.

اگر به دنبال بینی نازک و زیبا هستید مقاله عمل بینی پهن را از دست ندهید.

آیا این دستگاه‌ها برای بینی‌های گوشتی نیز تاثیری ندارند ؟

همانطور که گفتیم بینی ما از غضروف، استخوان و بافت نرم تشکیل شده است. هدف از دستگاه‌های کوچک کننده ایجاد تغییر در بافت نرم و غضروف است. آنها با ایجاد گرما در دستگاه سعی در آب کردن بافت نرم دارند. و با قطعات خاص سعی در ایجاد تغییر در ساختار غضروف بینی دارند.

همانطور که می‌دانید در جراحی بینی‌های گوشتی با برداشتن حجم زیادی از قسمت نرم بینی که شامل گوشت و چربی می‌شود باز هم نمی‌توانند نتیجه صد در صد مطلوبی را ارائه دهند. بینی گوشتی ممکن است پس از چند وقت باز هم به حالت اولیه خود باز گردد. حال چطور از یک دستگاه کوچک کننده ساده می‌توان چنین انتظاری را داشت؟!

از نظر متخصصان اگر دستگاه‌های کوچک کننده بینی مورد تایید باشد مقالات زیادی در این باره نوشته می‌شود و این مقالات باید تایید شده باشند اما تا‌کنون چنین اطلاعاتی مبنی بر صحت دستگاه‌های کوچک کننده یافت نشده است.

آیا استفاده از دستگاه‌های کوچک کننده بینی خطرناک است ؟

روش‌های جدیدی با نام DIY  به وجود آمده است که به معنای “خودت دست به کار شو” است. یعنی با خریدن هریک از دستگاه‌های کوچک کننده بینی که تبلیغ می‌شود هرکسی در خانه خود می‌توانند بینی خود را کوچک کند. در اینترنت نیز ویدیو‌های آموزشی زیادی برای استفاده از دستگاه‌های کوچک کننده بینی وجود دارد. اما فراموش نکنید بیش تر این ویدیو‌ها توسط افراد غیر حرفه ای در اینترنت آپلود شده است.

نمونه ای از دستگاه‌های کوچک کننده بینی وجود دارد که تولید کنندگان این محصول ادعا می‌کنند، تنها در عرض ۳ دقیقه در روز می‌توانید بینی خود را صاف و باریک کنید. اینگونه پیشنهاد می‌دهند که دستگاه کوچک کننده را در سوراخ بینی خود قرار دهید و در حالی که پایه‌های پلاستیکی به طرفین و پایین پل بینی کشیده شده است اینکار را روزی ۳ دقیقه تکرارکنید. با کمی‌دقت متوجه می‌شوید این چیزی جز یک کلاهبرداری هوشمندانه نخواهد بود.

این دستگاه‌های کوچک کننده بینی نه تنها کمکی به زیبایی بینی شما نخواهند کرد بلکه حتی ممکن است فرم اصلی بینی شما را به بدترین شکل ممکن از بین ببرند. دستگاه‌های کوچک کننده بینی ممکن است منجر به کبودی دائمی، تغییر رنگ بینی و حتی منجر به عفونت و ضخم شدید شود.

عوارض دستگاه‌های کوچک کننده بینی شامل :

  • مسدود شدن مسیر تنفسی بینی
  • شکستن و کج شدن غضروف بینی
  • وارد شدن فشار به مسیر هوایی بینی
  • زخم شدن پوست بینی بر اثر گرمای دستگاه
  • کبودی وایجاد حساسیت دائمی

 

حال این سوال پیش می‌آید که:

چرا هنوزم افرادی هستند که با وجود دانستن خطرات احتمالی و نتیجه نگرفتن، باز هم به سراغ دستگاه‌های کوچک کننده و درمان‌های خانگی می‌روند؟

به هیچ وجه گول دستگاه‌های کوچک کننده بینی را نخورید!

در بهترین حالت شما تنها پول خود را هدر داده اید ولی در بدترین حالت شما نه تنها به بینی زیباتری دست نخواهید یافت بلکه آسیب جدی به بینی خود وارد خواهید کرد. اگر در سنین رشد از این محصولات استفاده شود در روند رشد طبیعی بینی اختلال ایجاد می‌کند و نتایج جبران ناپذیری به وجود خواهد آورد.

افراد به نسبت اندازه فرم صورت و بینی خود حساس هستند و وسواس خاصی نسبت به این موضوع دارند. به همین دلیل همواره به دنبال روش‌های به ظاهر راحت تر و کم‌خرج تری می‌گردند تا به زیبایی مد نظرشان برسند. همین باعث می‌شود که کلاهبرداران به راحتی از این موضوع سو استفاده کنند و سعی در تولید و معرفی محصولات بی فایده ای مانند دستگاه‌های کوچک کننده بینی داشته باشند.

از طرفی ترس از جراحی و دانستن ریسک‌ها و خطرت ناشی از بی هوشی و جراحی باعث شده بیش تر به دنبال روش‌های خانگی و به ظاهر کم خطر بروند.

آیا روش تزریق فیلر‌ها برای فرم دهی به بینی دائمی‌ نیستند ؟

همان طور که اشاره کردیم تمامی‌ روش‌ها بغیر از جراحی زیبایی بینی دائمی ‌و ماندگار نخواهند بود. ممکن است برخی از روش‌ها برای مدت کوتاهی احساس خوشایند و زیبایی را به شما بدهند اما نمی‌توانند تضمین زیبایی دائمی‌ بینی شما باشند. با استفاده از تزریق فیلر‌ها به قسمت‌های انتخاب شده بینی می‌توانید برای مدت کوتاهی فرم بینی خود را ایده آل کنید. اما این روش نیز تنها برای برخی از بینی‌ها با فرم خاص امکان پذیر است.

در این روش مواد پرکننده موقتی را به ساختار داخلی و بیرونی بینی شما تزریق می‌کنند تا تقارن و برجستگی لازم را به بینی شما بدهند. اما فراموش نکنید این روش تاثیری در کوچک کردن بینی شما ندارد و تنها قادر است برای مدت کوتاهی با ایجاد برآمدگی به بعضی قسمت‌ها کمی‌فرم بینی شما را تغییر دهد. فیلر‌ها پس از مدتی جذب شده و نیازمند تمدید مکرر هستند.

برای مطالعه بیشتر مقاله از بین بردن قوز بینی را پیشنهاد میکنیم.

آیا هیچ روش واقعی برای زیبایی و تغییر فرم بینی وجود ندارد؟

امروزه بیش از پیش به زیبایی بدن به ‌ویژه صورت اهمیت داده می‌شود. بیشتر مدل‌های زیبایی و بازیگران سینمایی دارای چشمان درشت، لب‌های برجسته و بینی خوش فرم و باریک هستند. بینی به عنوان نقطه کانونی صورت بیش‌ترین توجه را به خود جلب می‌کند. اگر از بینی خود راضی نیستید و احساس نا‌خوشایندی نسبت به فرم بینی خود دارید، تنها دو روش دائمی‌ و غیر دائمی ‌وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

  • روش غیر دائمی‌ و موقتی استفاده از شیوه‌های آرایشی و زیبایی
  • روش دائمی‌جراحی پلاستیک زیبایی (رینوپلاستی)

 

روش اول یک روش غیر دائمی‌ و درمان غیر جراحی است که حتی خود شما هم می‌توانید آن را انجام دهید. در این روش با ایجاد خطای دید می‌توان تصویر زیباتری از بینی شما نشان داد. تنها یک روش خانگی برای ایجاد خطای دید و تغییر واقعی وجود دارد. آن هم آرایش است. فیلم‌های آموزشی زیادی در این زمینه وجود دارد و آرایشگر‌ها نیز در این زمینه تخصص کافی را پیدا کرده اند. آن‌ها با استفاده از کانتور، ایجاد سایه‌های تیره و روشن و با استفاده از‌هایلایتر‌ها برای ترسیم خطوط باریک بینی می‌توانند تصویری زیبا از بینی شما به نمایش بگذارند.

جراحی زیبایی بینی در مقابل دستگاه‌های کوچک کننده بینی

دستگاه‌های کوچک کننده بینی نمی‌توانند روشی دائمی ‌و موثر برای کوچک کردن بینی شما باشند. تنها راه موثری که تاکنون به وجود آمده است، جراحی زیبایی بینی است.  از این جراحی با نام جراحی رینو (Rhinoplasty)یاد می‌شود. با استفاده از این جراحی می‌توانید شکل و فرم دلخواه را تحت یک عمل زیبایی و  بیهوشی به بینی خود دهید. این جراحی‌ها تنها توسط جراحان متخصص زیبایی انجام می‌شود.

علاقمندی به جراحی رینو خیلی بیش تر از چیزی است که تصور می‌کنید. روزانه چندین هزار نفر متقاضی جراحی زیبایی بینی هستند. این جراحی زیبایی بینی تقریبا رتبه یک در جراحی‌های زیبایی را در کشور ما به خود اختصاص داده است.

رینوپلاستی یکی از پیچیده ترین روش‌های جراحی زیبایی پلاستیک است. قطعا برای انجام این جراحی زیبایی باید درباره میزان تخصص، تجربه و تحصیلات جراح متخصص زیبایی مورد نظرتان اطلاعات کافی را بدست آورید. این روش جراحی معمولا توسط جراحان متخصص گوش و حلق و بینی ، و جراحان متحصص سر و گردن که آموزش‌های لازم را دیده اند انجام می‌شود.

برای مطالعه بیشتر مقاله انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی را پیشنهاد میکنیم.

قبل از جراحی زیبایی بینی چه اقداماتی لازم است ؟

از دو هفته قبل از جراحی از دارو‌های انعقاد کننده خون مانند آسپرین و ایپوبروفن استفاده نکنید. این دارو‌ها ممکن است خونریزی شما را افزایش دهد و موجب شود خون ریزی شما بند نیاید.

همچنین از مصرف دارو‌های گیاهی و مکمل بدون نسخه خودداری کنید.

اگر سیگار مصرف می‌کنید باید تاثیر الکل و سیگار بر جراحی بینی را بدانید و آگاه باشید که سیگار روند بهبودی را کم می‌کند و احتمال ابتلا به عفونت بعد از عمل بینی را افزایش می‌دهد. این را بدانید جراحی زیبایی بینی برای هر فرد کاملا منحصر به فرد است و با توجه به آناتومی‌ خاص هر فرد انجام می‌شود.

حتما درباره میزان تخصص جراح مورد نظرتان و شیوه‌های جراحی او تحقیقات لازم را انجام دهید.

از پزشک خود بپرسید که  جراحی بینی برای بیماران قبلی ممکن است ؟ و تصویر قبل و بعد بیمارانش را از او بخواهید.

حتما درباره انتظارات خود از جراحی و فرم مورد نظرتان با جراح متخصص زیبایی خود مشورت کنید.

اگر سابقه بیماری‌های زمینه‌ای مانند خونریزی و هموفیلی دارید کاندید مناسبی برای انجام این جراحی  نیستید.

نمونه جراحی بینی با فرم دلخواه

اقدامات لازم برای انجام مراحل جراحی زیبایی بینی

دستگاه‌های کوچک کننده بینی و نه تنها برای بینی‌های استخوانی بلکه برای بینی‌های گوشتی نیز مناسب نیستند. بنابراین بهترین روش موجود جراحی زیبایی بینی است. قبل از شروع جراحی، جراح متخصص برایتان یک آزمایش کلی می‌نویسد تا از امکان داشتن حساسیت به داروی بیهوشی یا هر بیماری اطلاع پیدا کند.

سپس از بینی شما تصویری از زوایای مختلف می‌گیرد تا با استفاده از نرم افزار‌های سه بعدی، تصویری که از بعد جراحی انتظار خواهید داشت را به شما نشان می‌دهد.

قبل از شروع جراحی متخصص بی هوشی برایتان آرام بخش تزریق می‌کند. میزان آن بستگی به میزان پیچیدگی جراحی شما خواهد داشت. پس از بیهوشی و رفتن به خواب عمیق جراح متحصص شما جراحی خود را آغاز می‌کند.

پس از جراحی زیبایی بینی چه اتفاقاتی می‌افتد ؟

برای کاهش خونریزی و تورم پزشک از شما می‌خواهد اقدامات احتیاطی زیر را دنبال کنید:

برای یک ماه از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش خودداری کنید.

در حالی که پانسمان برروی بینی شما است بجای دوش از وان حمام استفاده کنید.

برای ۱۰ روز اول به بینی خود فشار نیاورید و بینی خود را باد نکنید.

برای جلوگیری از یبوست احتمالی از اثرات بی هوشی میوه و سبزیجات مصرف کنید.

از تغییر حالت شدید به چهره مانند خندیدن یا فریاد زدن خودداری کنید.

دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید تا لب بالایی شما زیاد حرکت نکند.

لباس جلو باز بپوشید تا در هنگام تعویض لباس به بینی خود ضربه وارد نکنید.

حداقل تا یک ماه بعد از جراحی عینک روی بینی خود نگذارید.

تاثیرات عمل بینی

برای کوچک کردن بینی، چه باید کرد؟

برخی از افراد داشتن بینی برجسته و بزرگ را از ‌ویژگی‌های ناخواسته ای می‌دانند که خداوند برایشان رقم زده است. اگر فرم بینی خود را دوست ندارید ممکن است وسوسه روش‌های خانگی و استفاده از دستگاه‌های کوچک کننده بینی شوید. اما تاکنون تنها یک روش دائمی ‌و موثر برای تغییر فرم بینی وجود دارد که آن فقط جراحی زیبایی بینی است. بهتر است با یک جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی در این زمینه مشورت کنید.

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر