1. خانه
  2. /
  3. جراحی بینی (رینوپلاستی)
  4. /
  5. جراحی بینی برای بیماران قلبی ممکن است؟ و تاثیرات جراحی بینی بر سیستم قلبی و تنفسی

جراحی بینی برای بیماران قلبی ممکن است؟ و تاثیرات جراحی بینی بر سیستم قلبی و تنفسی

دکتر آرش نجف بیگی

جراحی بینی برای بیماران قلبی با کمی ریسک همراه است. همه چیز به میزان بیماری قلبی شما بستگی خواهد داشت. اگر دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستید، تحت نظر پزشک متخصص قلب خود ‌می‌توانید جراحی بینی را بدون هیچ نگرانی انجام دهید. بینی قطب کانونی صورت ما را در بر ‌می‌گیرد بنابراین داشتن بینی زیبا قطعا یکی از دلایل داشتن حس بهتر و اعتماد به نفس بیش‌تر نسبت به ظاهر خود خواهد بود.

در مورد رابطه بین جراحی زیبایی بینی با بیماران قلبی همواره اطلاعات ضد و نقیض زیادی وجود دارد. برخی معتقدن این جراحی ممکن است در برخی مشکلات قلبی و عروقی، اختلال ایجاد کند و برخی نیز معتقدند در بعضی شرایط خاص جراحی بینی به بهبود بیماری قلبی نیز کمک خواهد کرد. پس این بسیار مهم است که در انتخاب جراح متخصص گوش و حلق و بینی خود هوشمندانه عمل کنید.

پیش از مطالعه مقاله و آشنایی با رابطه عمل بینی و بیماری قلبی یک نمونه قبل و بعد از جراحی بینی توسط دکتر نجف بیگی را مشاهده کنید:

جراحی بینی برای بیماران قلبی ممکن است؟

جراحی بینی برای بیماران قلبی با ریسک کمی همراه است اما باید به آن توجه شود. اگر برای جراحی زیبایی بینی خود نگران هستید و از ریسک‌های بعد جراحی می‌ترسید؛ کافی است درباره نگرانی‌ها و خواسته‌های خود با جراح فوق تخصص زیبایی مورد نظرتان مشورت کنید. خوشبختانه جراحی بینی خطرات بسیار کم‌تری به نسبت دیگر جراحی‌ها در بر دارد و عوارض آن بسیار نادر است. در اغلب اوقات کاملا بدون هیچ عارضه ای انجام ‌می‌شود.

اگر در انتخاب جراح معالج خود دقت کنید و درباره جراحی بینی اطلاعات کافی را کسب کنید دیگر نیازی نیست نگران باشید. زیرا انتخاب درست ‌جراح متخصص گوش و حلق و بینی موجب ‌می‌شود تا مطمئن باشید بیشترین اقدامات پیشگیرانه را برای شما در نظر خواهند گرفت.

جراح فوق تخصص معالج شما قطعا درباره سوابق بیماری قلبی که دچار آن هستید، از شما سوال خواهد پرسید. در صورت نیاز از شما میخواهد که به پزشک متخصص قلب و عروق خود مراجعه کنید تا آزمایشات لازم را برای کاهش ریسک جراحی را انجام دهند.

به طور کلی برای بیماران با مشکل قلبی خفیف باید و نبایدی برای جراحی بینی وجود ندارد.

اما جراحی بینی برای بیماران قلبی با علائم شدید و خاص‌تر نیاز به انجام کمی‌ تحقیق و آزمایشات بیش‌تر دارد.

 جراحی بینی برای بیماران قلبی حاد اگرچه ممکن است ریسک بالایی داشته باشد اما غیر ممکن نیست.

به همین دلیل است که پس از معاینه توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک ایشان از شما می‌خواهند که حتما برای اطمینان بیش‌تر به متخصص قلب و عروق خود مراجعه کنید.

در این راستا متخصص قلب و عروق شما با معاینه کامل و انجام آزمایشات نتیجه مورد نظر را برای جراح معالج شما ‌می‌فرستند. در این نامه نظر خود و ریسک‌های موجود برای جراحی را به اطلاع همکار جراح خود اعلام ‌می‌دارد. در صورت نبود مشکل پیچیده و حاد این جراحی به آسانی قابل انجام خواهد بود. اما اگر نظر بر این باشد که این جراحی خطرات جبران ناپذیری برای شما به همراه دارد این جراحی برای شما انجام نخواهد شد.

در صورت مصرف داروهایی نظیر دارو‌های انعقاد خون ‌جراح متخصص گوش و حلق و بینی از شما ‌می‌خواهد که برای مدتی از خوردن آن دست بکشید. دارو‌هایی نظیر آسپرین و ایپوبروفن موجب رقیق شدن خون ‌می‌شود. این دارو‌ها میزان خونریزی را افزایش داده و موجب کند شدن روند بهبود ‌می‌شوند.

تاثیر جراحی بینی برای بیماران قلبی

جراحی بینی برای بیماران قلبی تاثیر گذار خواهد بود. یک دلیل پزشکی که باعث ‌می‌شود تعداد بیش‌تری از افراد به دنبال جراحی بینی بروند، مشکلات تنفسی آن‌ها است. مسدود بودن راه تنفس بینی ‌می‌تواند موجب ایجاد مشکلاتی نظیر اختلال خواب، خروپف کردن و ورزش‌های خاص و غیره … شود. یکی از مهم‌ترین دلایل این انسداد انحراف سپتوم یا تیغه بینی است. سپتوم(تیغه بینی) استخوان و غضروف میانی بینی است که حفره‌های بینی را به دو مجرای مجزا از هم تقسیم ‌می‌کند. سپتوم مکانیسیم اصلی پشتیبانی از بینی را برعهده دارد.انسداد بینی جریان هوای ورودی به ریه را مختل ‌می‌کند. این موضوع موجب کاهش اکسیژن رسانی به ریه‌ها و افزایش ضربان تنفسی و قلب ‌می‌شود. همه این عوامل بر پاسخ خودکار قلب تاثیر خواهد گذاشت.

در پی تحقیقات درباره‌ی تاثیر جراحی بینی برای بیماران قلبی ریوی، بیمارانی با انسداد بینی و خروپف‌های مکرر مورد بررسی قرار گرفتند. مشخص شد که در اکثر آن‌ها هیپوکسی مزمن ناشی از این انسداد به تدریج منجر به افزایش مقاومت عروق ریوی و افزایش فشار خون و نارسایی بطن راست قلب شده است.

جراحی بینی برای بیماری قلبی حاد

بنا براین جراحی بینی برای بیماران قلبی با مشکل انحراف تیغه بینی، ایمن و موثر است. جراحی بینی به طور کلی توسط جراحان متخصص گوش و حلق و بینی و جراحان متخصص سر و گردن انجام ‌می‌شود. این پزشکان آموزش لازم برای جراحی بینی را دیده‌اند. جراحان متخصص بینی، عمل بسیار پیچیده و مهمی‌ را باید انجام بدهند. آن‌ها در عین حال که باید فرم بینی شما را در نظر داشته باشند و به زیباترین نحو آن را انجام بدهند، باید عملکرد تنفس شما را نیز به بهترین وجه ممکن پوشش دهند.

اگر در صورت مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی و انجام اقدامات لازم نظیر مصرف اسپری باز هم مشکلات تنفسی داشتید، تنها راه برای حل این اختلال تنفسی جراحی بینی است. اگر تیغه بینی شما( یعنی دیواره میانی غضروفی بینی) انحراف داشته باشد. آن گاه به راحتی با روش سپتوپلاستی ‌می‌توانید این مشکل را رفع کنید و غضروف سپتوم بینی را برطرف کنید.

حال اگر در هنگام جراحی، برای رفع اختلال تنفسی شما میزان انحراف تیغه بینی شدید باشد به گونه‌ای که برای رفع آن نیازمند تغییرات بیش‌تری در فرم بینی باشید، جراح متخصص علاوه بر رفع عیب تنفسی بینی شما را به بهترین نحو فرم خواهد داد. البته حتما قبل از جراحی این موضوع با شما مطرح خواهد شد و طبق خواسته شما انجام ‌می‌شود.

رفع اختلال تنفسی با جراحی بینی

مقاله عمل بینی انحرافی را ازدست ندهید.

چه رابطه ای بین جراحی بینی و بیماری‌های قلبی وجود داد؟

سیستم تنفسی و قلب از نظر آناتومیک نزدیک به یکدیگرند. همواره بین این دو دستگاه تعامل نزدیکی وجود دارد. بینی مجرای اصلی دستگاه تنفسی فوقانی ما را تشکیل ‌می‌دهد. تقریبا نیمی‌ از مقاومت تنفسی در برابر جریان هوا را بر عهده دارد. انحراف در ناحیه تیغه بینی دلیل اصلی مشکلات تنفسی در بزرگسالان  و در نتیجه انسداد بینی شده است. این انسداد و انحراف موجب کاهش جریان ورودی به بدن و تحریک مزمن مخاط می‌شود.

این شرایط مقاومت مجرای هوایی را افزایش داده و موجب کاهش اشباع اکسیژن و افزایش میزان دی اکسید کربن شریانی شده است. بنابراین انسداد سپتوم بینی نقش مهمی ‌در افزایش فشار خون خواهد داشت. در اثر اصلاح سپتوم امکان عوارض قلبی و فشار خون کاهش ‌می‌یابد.

همانطور که ‌می‌دانید فشار خون بالا نیز یک عامل بسیار مهم در بیماری‌های قلبی و عروقی ‌می‌باشد. در نتیجه بیماران دارای انحراف تیغه بینی بیش‌تر از سایرین مستعد بیماری قلب و ریوی هستند. بنابراین بهتر است بیماران با این مشکلات را به جراحی بینی تشویق کرد.

چه رابطه ای بین مشکلات تنفسی هنگام خواب و بیماری‌های قلبی وجود دارد؟

مشکلات تنفسی به هنگام خواب که گاها منجر به نفس نفس زدن شما در خواب ‌می‌شود و شما را از خواب بیدار ‌می‌کند. به این دلیل است که اکسیژن کافی از طریق مجرای تنفسی و بینی شما به مغز و ریه شما نمی‌رسد. همین مشکل نارسایی اکسیژن ‌می‌تواند به تنهایی سبب ایجاد مشکلات قلبی و ریوی شود و خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر نارسای قلبی، ضربان نامنظم و سکته قلبی را افزایش ‌دهد.

مشکلات تنفسی هنگام خواب و دلیل آن

قبل از جراحی بینی برای بیماران قلبی چه اقداماتی لازم است؟

جراحی بینی برای بیماران قلبی امکان پذیر است تنها وقتی که این اقدامات اولیه را انجام دهند:

  1. ابتدا پس از تحقیقات لازم جراح متخصص گوش و حلق و بینی یا سر و گردن مناسب خود را انتخاب کنید.
  2. با پزشک خود از هدف و انتظارات خود از جراحی بینی، از مشکلات تنفسی و فرم و شکل بینی صحبت کنید و با ایشان مشورت‌های لازم را انجام دهید.
  3. در صورت وجود بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی حتما از قبل با پزشک خود در میان بگذارید تا ایشان اقدامات لازم برای شما را انجام دهند.
  4. در این جلسه مشاوره اولیه فوق تخصص جراحی پلاستیک شما را به طور کامل معاینه ‌می‌کند.
  5. حال لازم است از بینی شما از چندین جهت عکس بگیرند، تا با استفاده از نرم افزار‌های موجود انتظارات بعد عمل را برای شما طراحی کنند.
  6. در صورت نیاز و طبق تشخیص برایتان آزمایش‌های لازم برای اطمینان از جراحی ‌می‌نویسند.
  7. در صورت ‌بی‌هوشی عمو‌می ‌از شما خواسته ‌می‌شود که برای چند ساعت قبل از جراحی ناشتا باشید.
  8. اگر به هرنوع چسب لاتکس، نوار چسب و داروهای ‌بی‌هوشی حساسیت دارید حتما با جراح در میان بگذارید.
  9. در صورت مصرف داروهای انعقاد خون مانند آسپرین و ایپوبروفن حتما به جراح متخصص خود اطلاع دهید.
  10. اگر سیگار ‌می‌کشید حتما برای چند روز قبل و بعد باید آن را کنار بگذارید یا خیلی کمش کنید. زیرا سیگار روند بهبودی بعد جراحی شما را کم ‌می‌کند.
عدم مصرف سیگار از اقدامات قبل و بعد از عمل بینی

خطرات احتمالی جراحی بینی

اقدامات قبل از عمل بینی برای بیماران قلبی

مراحل جراحی بینی برای بیماران قلبی به چه صورت است؟

در جراحی بینی به روش ‌بی‌هوشی کامل پس از تزریق داروی ‌بی‌هوشی توسط متخصص ‌بی‌هوشی شما به خواب عمیق فرو خواهید رفت.

اگر بیماری قلبی حاد دارید در صورت تشخیص پزشکان متخصص شما ممکن است روش ‌بی‌هوشی شما به روش بی حسی موضعی تغییر پیدا کند.

سپس توسط جراح متخصص یک برش بسیار کوچک در پایه بینی شما ایجاد ‌می‌شود.

در ادامه جراحی مشکلات تنفسی بهبود ‌می‌یابد و طبق تنظیمات دقیق تغیر شکل و فرم بینی شما نیز طبق خواسته خودتان تغییر ‌می‌کند.

برای مطالعه بیشتر مقاله مراحل انجام عمل بینی چیست؟ را پیشنهاد میکنیم.

مراقبت‌های پس از جراحی بینی

  • تا حدود یک هفته تا 10 روز پس از جراحی لازم است در منزل استراحت کنید و برای خوابیدن به پشت بخوابید.
  • با استفاده از یخ درون حوله ‌می‌توانید ورم و کبودی احتمالی اطراف چشم و صورت را از بین ببرید.

یادتان باشد یخ را مستقیم روی بینی خود نگذارید.

  • در صورت بروز درد از داروهای ضدالتهاب و درد تجویز پزشک استفاده کنید.
  • در طول بهبودی تنفس با بینی دشوار است بنابراین در روزهای اولیه برای نفس کشیدن به بینی خود فشار وارد نکنید.
  • مراقب خندیدن و تغییرات هیجانی در صورت خود باشید زیرا ممکن است به بخیه‌ها فشار وارد شود.
  • یک هفته پس از جراحی به پزشک جراح خود مراجعه کنید تا آتل و گچ بینی شما را در آورد.

نگران جای زخم‌ها و بخیه‌ها بعد از عمل بینی نباشید آن‌ها به مرور زمان و با استفاده از پماد‌های خاص کاملا از بین ‌خواهند رفت.

جراحی بینی و انواع آن

همچنین لازم است درباره جراحی بینی اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم. هدف از انجام جراحی بینی ممکن است فرم و زیبایی، مشکلات تنفسی و یا هردو باشد.

به طور کلی جراحی بینی سه حالت دارد:

  • جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی)
  • جراحی درمانی بینی(سپتوپلاستی)
  • جراحی درمانی-زیبایی بینی (سپتورینوپلاستی)

رینوپلاستی: رینو پلاستی یا جراحی زیبایی بینی، جراحی است که در آن به تغییر شکل ظاهری بینی شما پرداخته ‌می‌شود. هدف از انجام این جراحی زیبایی هرچه بیش‌تر فرم بینی شما است.

سپتوپلاستی: سپتوپلاستی جراحی بینی است که هدف از آن تنها درمان و رفع مشکلات تنفسی مادرزادی یا اتفاقی خواهد بود. این جراحی جنبه زیبایی و تغییر فرم بینی را ندارد.

سپتورینوپلاستی: جراحی بینی سپتورینوپلاستی جراحی است که در آن علاوه بر در نظر گرفتن مشکلات تنفسی بیمار و رفع آن در صورت نیاز و در صورت خواسته بیمار به تغییر فرم و زیبایی بینی او نیز پرداخته ‌می‌شود. این جراحی پیچیده‌تر از دو مورد قبل خواهد بود.

منابع معتبر مورد استفاده در این مقاله را نیز میتوانید بخوانید.

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر