عفونت بعد از عمل بینی و مقابله با آن

عفونت بعد از عمل بینی  یکی از مهم‌ترین دلایل احساس بوی بد بینی پس از جراحی است. این عفونت اگر کنترل نشود ممکن است مشکلات جدی را ایجاد کند. پیش از هر چیز باید با رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های جراح، از بروز عفونت جلوگیری کرد. همچنین مراجعه به جراح و مراکز درمانی معتبر، خطر ابتلا به عفونت و دیگر عوارض عمل بینی را کاهش می‌دهد.

درصورت ایجاد عفونت بینی و بوی بد آن، باید با پزشک خود مشورت کنید. تمیز کردن سوراخ بینی، ضد عفونی کردن بینی با پماد و یا محلول‌های مخصوص و همچنین مصرف آنتی بیوتیک، به کنترل یا کاهش عفونت کمک می‌کند. در صورتی که منشا ایجاد عفونت به این سادگی برطرف نشود، ممکن است به جراحی و برداشتن عامل عفونی نیاز باشد.

در این نوشتار به طور کلی، عفونت بینی، دلایل ایجاد عفونت و بوی بد ناشی از آن و همچنین روش‌های از بین بردن عفونت بینی آمده است.

احساس بوی بد بینی بعد از عمل

بوی بد بینی که معمولا به دلیل عفونت بعد از عمل بینی می‌باشد، معمولا در دو هفته تا یک ماه اول بعد از جراحی بینی می‌تواند وجود داشته باشد. بوی بد بینی ممکن است موجب بوی بد دهان و تنفس نیز بشود که هم برای خود فرد و هم اطرافیان آزار دهنده است.

کم و بیش بوی بد بینی پس از جراحی، نشانه وجود مشکل خاصی نیست و جای نگرانی ندارد. ممکن است بوی بد به دلیل وجود لخته‌های خون باقی مانده از جراحی، ترشحات معمول درون بینی، نخ‌های بخیه که پس از جراحی داخل بینی کار گذاشته می‌شود و مواردی از این دست باشد که با گذر زمان رفع می‌شود. با این حال اگر وجود بوی بد بینی شما را آزار می‌دهد، می‌توانید با مشورت جراح پلاستیک خود، بینی را ضدعفونی کنید و یا شست و شو دهید.

عامل بوی بد بینی هر چیزی که باشد، باید چند نکته را حتما رعایت کرد. نخست مراجعه به جراح پلاستیک خود برای معاینه و بررسی دلیل این بوی بد بعد از جراحی بینی است. تا عامل آن مشخص نشود، نمی‌توان بوی بد را رفع کرد. دوم اینکه با مصرف آنتی‌بیوتیک و همچنین شست و شوی بینی با سرم آب نمک، می‌توان بسیاری از عفونت‌های ساده را برطرف کرد. در آخر نیز توصیه می‌شود حتما در مورد بوی بد بینی بعد از جراحی، کمی صبور باشید. در بسیاری از مواقع این بو به مرور رفع می‌شود.

عفونت بعد از عمل بینی و احساس بوی بد

عفونت بینی بعد از عمل

پس از عمل جراحی بینی، معمولا خطر بروز عفونت وجود دارد. اگر به توصیه‌های جراح خود به دقت عمل نکنید، ممکن است درون سوراخ بینی و یا محل بخیه‌ها دچار عفونت شود. این مشکل علاوه بر ایجاد بوی بد، سلامت شما را نیز به خطر می‌اندازد. همچنین عفونت بینی روند بهبود جای زخم را کند می‌کند و ممکن است نتایج عمل بینی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

ورود آلودگی مانند آب آلوده به میکروب و همچنین توجه نکردن به بهداشت فردی و پاکیزگی محیط، احتمال بروز عفونت بعد از عمل بینی را افزایش می‌دهد. همچنین محیطی که جراحی بینی در آن انجام شده و یا وسایلی که در عمل جراحی بینی به‌کار گرفته شده، همگی باید کاملا استریل بوده باشند. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود تا برای انجام عمل‌های جراحی زیبایی به جراح قابل اعتماد (مانند فوق تخصص جراحی پلاستیک) مراجعه کنید و عمل خود را در مراکز درمانی معتبر انجام دهید.

در صورت تمایل، می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر آرش نجف بیگی داشته باشید.

روش‌های دفع عفونت

پاک کردن درون سوراخ‌های بینی، شست و شو و همچنین ضدعفونی کردن درون بینی با اسپری‌های مخصوص، به رفع عفونت و کاهش بوی بد بینی کمک می‌کند. اگر خون، چرک و عوامل دیگر درون بینی باقی بماند، مخاط بینی عفونی می‌شود که با درد و سوزش درون بینی همراه است. همچنین ممکن است میکروب‌ها از طریق زخم‌های بینی، به زیر پوست و حتی خون راه پیدا کند. در چنین مواردی مصرف دارو توصیه می‌شود.

تمیزکردن بینی

برای شست و شوی بینی که جراحی شده است، باید یک تا ۲ هفته صبر کنید. جای عمل و بخیه‌ها در این مدت نباید خیس شوند. پس از این دوره می‌توانید گوش پاک کن را با سرم آب نمک مرطوب کنید و درون سوراخ‌های بینی را پاک نمایید. نباید گوش پاک کن را بیش از اندازه وارد سوراخ بینی کنید. مراقب باشید که چرک و لخته‌های خون را به بالا فشار ندهید.

سعی کنید تنها آلودگی بخش‌های پایینی سوراخ‌های بینی را با گوش پاک کن خارج کنید. ترشحات بینی، آرام آرام آلودگی و لخته‌های خون بخش‌های بالاتر را به پایین منتقل می‌کنند. فشار بیش از اندازه گوش پاک کن، به جداره بینی و پوست در حال ترمیم، آسیب می‌رساند. پس این کار را با دقت و حوصله و بر اساس نظر جراح خود انجام دهید.

همچنین می‌توانید از محلول سالین که به صورت قطره یا اسپری موجود است، برای مرطوب کردن و پاک کردن بینی کمک بگیرید. سالین، محلول آب و نمک استریل شده است که هم از خشک شدن سوراخ‌های بینی جلوگیری می‌کند و هم لخته‌های خون و عفونت بینی را می‌شوید و خارج می‌کند.

پمادهای ضدعفونی کننده

اگر عفونت بینی بیشتر شده باشد، معمولا پزشک استفاده از پمادهایی مانند جنتامایسین یا موپروسین را تجویز می‌کند. این پمادها خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضدعفونی کنندگی دارند. با کمک یک گوش پاک کن می‌توان سطح داخلی سوراخ‌ها و محل عفونت بینی را به پماد آغشته کرد. میزان مصرف پماد باید بر اساس تجویز پزشک باشد؛ در غیر این صورت ممکن است موجب التهاب بینی و جای زخم‌ها شود.

عفونت بعد از عمل بینی و درمان

مصرف آنتی‌بیوتیک

معمولا جراح پلاستیک پس از انجام جراحی، برای شما داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که باید سر ساعت و تا پایان دوره مشخص شده، مصرف نمایید. بسیاری از افراد با فرض این‌که مشکل و بیماری ندارند، پس از یک یا دو روز مصرف دارو را قطع می‌کنند. در حالی که زخم‌ها و جای بخیه بعد از عمل به شدت مستعد عفونت است.

عوامل به‌وجود آورنده عفونت

طبیعی است که همیشه بعد از هر عمل جراحی، مقداری لخته خون، ترشحات بدن و چرک‌های ناشی از خونریزی بعد از عمل در بدن فرد باقی خواهد ماند. درون سوراخ‌های بینی نیز بعد از عمل خونریزی و لخته‌های فراوانی شکل می‌گیرد که اگر به درستی تخلیه نشود، ممکن است موجب ایجاد بوی بد شود. تمیزکردن بینی با روش‌های استاندارد، هم بوی بد بینی را کاهش می‌دهد و هم از کیپ شدن و گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند.

درون بینی همیشه باید مرطوب بماند. این کار با ترشح موکوس توسط غدد بینی انجام می‌شود. موکوس همان ماده چسبناکی است که سطح داخلی و پوست بینی را مرطوب می‌کند. ذرات ورودی، گرد و غبار، میکروب‌ها و هر عامل خارجی به موکوس می‌چسبد و به دام می‌افتد. موکوس با خاصیت ضدعفونی کنندگی، عفونت‌ها را نیز از بین می‌برد. همچنین موکوس هوای خشک وارد شده را پیش از رسیدن به شش‌ها مرطوب می‌کند.

ساختار بینی به گونه‌ای است که ترشحات اضافی درون آن باقی نماند. موکوس معمولا از سوراخی وارد حلق می‌شود؛ سپس شما همراه با بزاق دهان، آن را می‌بلعید. بخش دیگر موکوس نیز در سوراخ بینی به پایین حرکت می‌کند و پس از جمع کردن گرد و غبار و ذرات خارجی، به صورت آب بینی خارج می‌شود. پس از جراحی به دلیل تحریک بینی، ترشحات بیشتری تولید می‌شود. از سوی دیگر سوراخ‌های بینی معمولا به دلیل تورم و یا وجود پانسمان، بسته است. به همین دلیل این ترشحات درون سوراخ بینی باقی می‌ماند و ممکن است دچار عفونت بعد از عمل بینی شوید.

پس از مدتی، موکوس جمع شده خاصیت خود را از دست می‌دهد و عامل ایجاد عفونت می‌گردد. وجود خون و چرک جراحی درون سوراخ بینی نیز به این قضیه کمک می‌کند و عفونت تشدید می‌شود. همچنین باید توجه کرد که زخم‌های بینی، بهترین محل برای رشد میکروب‌ها و گسترش عفونت هستند.

اگر بوی بد بینی بیش از چند ماه باقی مانده باشد، احتمالا در اثر عفونت ناشی از نخ‌های بخیه غیر جذبی درون سوراخ‌های بینی است. این نخ‌ها یک سوراخ کوچک درون بینی ایجاد می‌کنند که رابطی بین محیط داخل سوراخ بینی و فضای زیر پوست بینی خواهند بود.

باکتری‌ها و میکروب‌ها با ورود به لایه‌های زیرین مخاط و پوست داخل بینی از همین سوراخ ریز اطراف نخ بخیه، عفونت‌های بسیار ریزی را درون بینی ایجاد می‌کنند. تا زمانی که این عفونت‌ها شناسایی و رفع نشوند، بوی بد باقی خواهد ماند.

به طور کلی بوی بد بینی دلایل مختلفی دیگری نیز می‌تواند داشته باشد از جمله:

• نخست باید به سابقه بیماری‌های عفونی، دیابت و دیگر مشکلات بدنی توجه کرد که ممکن است عامل ایجاد این بوی بد باشند. این موارد ممکن است از قبل از عمل بینی با فرد همراه بوده باشند و با جراحی بینی عوارض آن بیشتر نمایان شده است.
  • وجود عفونت درون سینوس‌ها یا همان سینوزیت، یکی دیگر از دلایل شایع بوی بد بینی پس از جراحی است. یکی از عوارض عمل بینی، تورم است که موجب بسته شدن خروجی سینوس‌ها نیز می‌شود. به همین دلیل ترشحات سینوس پشت سوراخ خروجی جمع می‌شود و بوی بدی را ایجاد می‌کند. درمان اندوسکوپیک سینوزیت پیش از تصمیم به جراحی بینی، می‌تواند از این عارضه جلوگیری کند.
  • ممکن است مشکل بوی بد بینی به دلیل روش‌های انجام جراحی به کار گرفته شده باشد. برای مثال دستکاری، برش و یا سوزاندن شاخک‌های تحتانی درون بینی ممکن است بوی بد بینی را ایجاد کند. این کار برای کاهش انسداد بینی انجام می‌شود اما اگر برداشتن شاخک‌ها بیش از اندازه باشد، عوارضی را در پی خواهد داشت.
  • پوسیدگی استخوان و ایجاد عفونت، یکی دیگر از موارد ایجاد بوی بد درون بینی است. معمولا استخوان بینی توسط یک لایه نازک پوست و مخاط، پوشیده شده است. مخاط لایه محافظی است که روی پوست بینی را از درون می‌پوشاند. اگر پس از جراحی، این استخوان بیرون بزند، ممکن است توسط میکروب و باکتری آلوده شوند. این مشکل باعث ایجاد عفونت خواهد شد. اگر درمان دارویی و مصرف آنتی‌بیوتیک برای رفع عفونت کارساز نباشد، باید استخوان عفونی، برداشته شود.
شست و شوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی با سرنگ: بعد از دو هفته، می‌توان برای شست و شوی بینی اقدام کرد. برای این کار می‌توانید از سرنگ و یا دستگاه‌های مخصوص این کار کمک بگیرید. با این حال شست و شوی بینی جراحی شده با شستن معمولی متفاوت است. در شست و شو با سرنگ باید نوک آن را به آرامی درون سوراخ بینی بگذارید و سرم آب و نمک را به درون بینی با فشار وارد کنید. سر خود را به یک سمت خم کنید تا محلول به سادگی از همان سوراخ بیرون بیاید. نیازی نیست فشار و حجم محلول به اندازه‌ای باشد که از سوراخ دیگر بینی خارج شود.

پس از شست و شوی یک سوراخ، بسیار آرام فین کنید تا محلول کم کم تخلیه شود. به هیچ روی به بینی فشار وارد نکنید. این کار را برای سوراخ دیگر هم تکرار کنید. تعداد دفعات انجام این کار بسته به میزان عفونت بینی و بوی بد، توسط پزشک مشخص می‌شود. اما می‌توانید این کار را تا جایی که بوی بد بینی کاهش پیدا کند، روزی چند نوبت تکرار کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان و آگاهی از روش های جلوگیری از عفونت بعد از عمل بینی، با مشاوران ما در کلینیک دکتر آرش نجف‌بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد.