1. خانه
  2. /
  3. کاشت مو
  4. /
  5. کامل‌ترین و مهمترین مراقبت‌های بعد از کاشت مو

کامل‌ترین و مهمترین مراقبت‌های بعد از کاشت مو

دکتر آرش نجف بیگی

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

اگرچه کاشت مو می‌تواند زیبایی و جذابیت را به شما برگرداند؛ اما تصور نکنید که بعد از عمل جراحی کار تمام است! مراقبت بعد از کاشت مو به اندازه خود عمل جراحی مهم است و می‌تواند تاثیرات چشم‌گیری بر میزان موفقیت کاشت موی شما داشته باشد. مراقبت از مو و پوست سر شامل موارد متعدد از تغذیه،‌ شستشو و استراحت می‌شود و در هفته‌های بعد از عمل به تدریج می‌توانید از سطح آن کم کنید. مراقبت از موها به خصوص در هفته و ماه اول اهمیت زیادی دارد. در این مقاله سعی داریم به طور جامع به معرفی و شرح انواع مراقبت بعد از عمل کاشت مو بپردازیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

بعد از کاشت مو چه باید کرد؟

بعد از کاشت مو باید نسبت به بهداشت و مراقبت از ناحیه برداشت مو و ناحیه دریافت‌کننده اهمیت دهید. در غیر این صورت موهای کاشته شده آسیب می‌بینند و نمی‌توان نتیجه دلخواه را از کاشت مو به دست آورد. لازم است که تا سه ماه مراقبت بعد از کاشت مو را ادامه دهید. البته شدت این مراقبت‌ها به مرور کاهش می‌یابد. به مدت سه ماه، باید پوست سر با کرم‌ها و شامپوهای مخصوص تمیز شود؛ همچنین آن را از آلودگی و قرار گرفتن در برابر نور شدید خورشید محافظت کنید.

مراقبت از مو در سه روز اول

مهمترین فرآیند مراقبت پس از کاشت مو، سه روز اول است. در بعضی از روش‌های کاشت مو، گردن با بانداژ پوشانده می‌شود و ناحیه پیوند شده باز می‌ماند. پس از کاشت مو، بیمار می‌تواند در منزل بماند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. داشتن ضربان در سر پس از کاشت مو کاملا طبیعی است. ممکن است در این سه روز کمی درد داشته باشید که بعد از روز سوم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

در این سه روز حمام نروید و ناحیه کاشت را لمس نکنید. پس از عمل کاشت مو باید به طور مرتب از مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. شما باید فولیکول‌های موی کاشته شده را از آفتاب و گرد و غبار محافظت کنید؛ برای این کار توصیه می‌شود کلاه راحتی تهیه کنید که سرتان غرق نکند. در اصول مراقبت بعد از کاشت مو مصرف الکل و سیگار تا سه روز پس از عمل توصیه نمی‌شود. این کار باعث کند شدن روند ترمیم پس از کاشت مو می‌شود. همچنین باید به وضعیت خواب خود بعد از کاشت مو توجه کنید؛ برای جلوگیری از آسیب به موها توصیه میشود به پشت بخوابید.

مراقبت‌های هفته اول کاشت مو

پس از گذشت سه روز از کاشت مو، می‌توانید با نظر پزشک خود استحمام کنید. پس از اولین حمام، روند بهبودی بسیار سریعتر پیش می‌رود. در پایان سه روز، سوراخ‌های کوچک در ناحیه پشت سر بهبود می‌یابد. در هفته اول، پوسته پوسته شدن در منطقه کاشت ایجاد می‌شود و ممکن است باعث خارش شود. در این مدت نباید نباید سر خود را بخارانید. پس از روز دهم، این ظاهر پوسته پوسته تقریبا ناپدید می‌شود.

در هفته اول پس از پیوند همچنان از سیگار و الکل دوری کنید. در این مدت از ورزش خودداری کنید و پس از یک هفته می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را انجام دهید.

مراقبت‌های ماه اول کاشت مو

از هفته دوم تا ماه دوم پس از کاشت مو، موهای جدید شما شروع به ریزش می‌کنند. این اتفاق کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. موها شروع به ریزش می‌کنند تا جا برای تارهای موی جدید باز شود. پس از ریزش مو بعد از کاشت، شاهد رشد تارهای جدید خواهید بود. در این مدت که دوره شوک نامیده می‌شود، می‌توانید ورزش‌های سبک را شروع کنید. اما ورزشی که باعث شود زیاد عرق کنید نباید انجام دهید. پس از کاشت مو در بعضی روش‌ها، ممکن است لازم باشد سر خود را تا یک ماه در برابر نور خورشید محافظت کنید.

مراقبت‌های سه ماه اول پس از کاشت مو

پس از سه ماه از کاشت مو، مهمترین دروه‌های مراقبت بعد از کاشت مو را پشت سر گذاشته‌اید. در این سه ماه موهای جدید بلند شده شده و حالت طبیعی پیدا می‌کنند. شش ماه تا یک سال بعد از عمل کاشت مو موها کاملا بلند شده و می‌توانید نوع مو (مجعد یا صاف) را نیز مشاهده کنید.

اولین شستشو بعد از کاشت مو چگونه باید انجام شود؟

کاشت مو یک عمل بسیار حساس و مهم است. اکثر اوقات افرادی که تحت درمان کاشت مو قرار می‌گیرند فکر می‌کنند که از همان روز اول می‌توانند به زندگی معمول خود بازگردند. با این حال، این یک قضاوت بسیار اشتباه است. پس از کاشت مو، فولیکول‌های مو ساختار بسیار حساس و شکننده‌ای دارند؛ بنابراین مراقبت و محافظت دقیق مورد نیاز است. در روزهای اول شستشوی مو ممنوع است اما چند روز بعد باید آن را بشویید. پزشک شما را در مورد کارهایی که در حین شستن موهایتان باید انجام دهید راهنمایی می‌کند. با این حال، توجه به موارد زیر همچنان ضروری است:

  • می‌توانید طبق توصیه پزشک در روز سوم یا چهارم پس از عمل موهای خود را بشویید.
  • قبل از شستن موهای خود از کرم و روغنی که پزشک توصیه می‌کند استفاده کنید و به طور متوسط ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید.
  • کرم و روغن مراقبت ایده‌آلی برای موهای شما فراهم می‌کند.
  • شامپویی که پزشک کاشت مو تجویز کرده را روی موهای خود بمالید، اما از ریختن مستقیم شامپو روی سر خودداری کنید.
  • محل کاشت را با حرکات بسیار سخت و تهاجمی شستشو ندهید.
  • پوست سر خود را با حرکات ظریف با نوک انگشتان خود بشویید.
  • از آب بسیار گرم و بسیار سرد استفاده نکنید.

مراکز کاشت مو ممکن است ترجیح دهند اولین شستشو را در کلینیک انجام دهند. این با توجه به روش‌های درمانی کلینیک و برنامه درمانی بیمار متفاوت خواهد بود. به همین ترتیب، اولین روز شستشو پس از کاشت مو نیز ممکن است متفاوت باشد. با این حال، روز سوم  یا چهارم معمولا مناسب به نظر می‌رسد. اولین شستشو بعد از کاشت مو یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید.

مهم است که بعد از شستشو از سشوار استفاده نکنید؛ زیرا باد شدید و گرم سشوار می‌تواند به منطقه کاشت آسیب برساند.

اولین شستشو بعد از کاشت مو

نحوه خواب بعد از کاشت مو باید چگونه باشد؟

مراقبت بعد از کاشت مو شامل توجه به وضعیت خوابیدن به منظور جلوگیری و به حداقل رساندن تورم در ناحیه پیشانی است. برای کاهش تورم و محافظت از ناحیه کاشت مو، ممکن است لازم باشد چند روز با زاویه ۴۵ درجه دراز بکشید. با این حال، برخی از بیماران تورم بسیار کمی دارند و نیازی به خوابیدن روی بالش بلند ندارند. برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو چگونه است؟ + مهمترین نکات آن را پیشنهاد میدهیم.

مصرف مکمل‌ها بعد از کاشت مو

پس از عمل کاشت مو، چندین مکمل مختلف با نسخه پزشک یا بدون نسخه قابل استفاده است. این مکمل‌ها شامل قرص ویتامین‌ها، پمادها و روغن مراقبت از مو و غیره است. این مکمل‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. مکمل‌ها برای بهبود کیفیت کاشت مو و داشتن موهای طبیعی بیشتر در مدت زمان کوتاه کمک کننده است. بنابراین، استفاده منظم از مکمل‌هایی که پزشک به شما می‌دهد، موفقیت عمل را افزایش می‌دهد.

برای ارتباط با مشاوران کلینیک دکتر نجف بیگی ویک جلسه ویزیت و مشاوره رایگان با دکتر آرش نجف بیگی می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

کلینیک جردن : ۰۲۱۸۶۰۸۱۸۷۵کلینیک سعادت : ۰۲۱۲۶۷۴۰۰۶۴

برنامه روزانه و ورزش بعد از کاشت مو

توصیه می‌شود تا یک هفته پس از کاشت مو از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین دوری کنید. مخصوصا از فوتبال و بسکتبال و ورزش‌هایی شبیه آن‌ها که می‌توانند به سر ضربه وارد کنند باید اجتناب کنید. همچنین عرق کردن در روزهای نخست به ترمیم موهای شما آسیب می‌زند. این روند به طور متوسط ​​یک هفته طول خواهد کشید. در پایان یک هفته می‌توانید به تدریج به برنامه ورزشی خود بازگردید. برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آیا ورزش بعد از کاشت مو مجاز است؟ را پیشنهاد میدهیم.

از ناحیه کاشت مو محافظت کنید

برای مراقبت بعد از کاشت مو باید از ناحیه برداشت مو و ناحیه کاشت محافظت کنید. اشتباهاتی مانند دوش گرفتن با آب داغ، گذاشتن یخ مستقیم در محل کاشت و انتخاب شامپوهای غیر توصیه شده باعث کاهش کیفیت کاشت می‌شود.

پس از کاشت مو باید مراقب باشید که از سر خود محافظت کنید و به خصوص تا ۷۲ ساعت به آن دست نزنید. ضربات وارده به سر در یک دوره سه روزه باعث آسیب به فولیکول‌های مو و پوست سر می‌شود. همچنین مهم است که پوست سر خود را بیش از حد لمس نکنید یا خراش ندهید. اگر خارش شدید دارید، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید و توصیه مناسبی را برای خود درخواست کنید.

از ناحیه کاشت مو محافظت کنید

محافظت در برابر آفتاب بعد از کاشت مو

پس از انجام عمل کاشت مو، منطقه کاشته شده باید از نور خورشید محافظت شود. این مدت می‌تواند تا ۴ ماه نیز طول بکشد که پزشک شما آن را تعیین خواهد کرد. استفاده از ضدآفتاب برای قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی نیست و لازم است که هنگام بیرون رفتن از کلاه استفاده کنید.

وقتی عملی روی پوست سر انجام می‌شود، این ناحیه بسیار حساس می‌شود. در این فرآیند، اگر ناحیه پیوند‌شده در برابر نور خورشید محافظت نشود، آفتاب سوختگی روی پوست از رشد مو جلوگیری می‌کند.

مصرف الکل و سیگار را کنار بگذارید

یک هفته پیش از کاشت مو باید مصرف الکل و سیگار را قطع کنید و تا دو هفته پس از آن ادامه دهید. الکل و محصولات تنباکو باعث می‌شود فولیکول‌های مو تحت تاثیر نامطلوب قرار گیرند. بنابراین دوری از الکل و سیگار قبل و بعد از کاشت مو بسیار مفید خواهد بود.

رژیم غذایی بعد از کاشت مو چگونه باشد؟

پس از کاشت مو باید غذاهای سرشار از ویتامین‌های A، E و B مصرف کنید. این ویتامین‌ها فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند موهایی قوی و حجیم داشته باشید. در عین حال رژیم غذایی سالم باعث افزایش کیفیت کاشت مو می‌شود. در تغذیه بعد از کاشت مو غذاهایی با مواد معدنی و ویتامین بالا باید وجود داشته باشد. غذاهای حاوی کلاژن برای رشد مو، بهبود سریع ناحیه تحت درمان، جلوگیری از ریزش‌های ناشی از استرس، کاهش عوارض جانبی مانند خشکی و خارش پوست سر و بهبود سریع زخم‌ها بسیار مهم هستند.

برای مراقبت بعد از کاشت مو چی بخوریم؟

  • غذاهای حاوی ویتامین B: محصولات غلات کامل، تخم مرغ، شیر، ماهی، ماست، گوشت قرمز، حبوبات، سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی، میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو
  • غذاهای حاوی آهن: گوشت پرندگان مانند بوقلمون، مرغ، اردک، سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج
  • غذاهای حاوی روی: روی می‌تواند به کلاژن سازی و ترمیم بافت کمک کند. خوراکی‌هایی مانند اسفناج، گوشت قرمز، سیر، تخم کدو، بادام زمینی حاوی روی هستند.
  • غذاهای حاوی ویتامین E: خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در بهبود زخم بسیار مهم است. شما می‌توانید ویتامین E را به صورت دارویی مصرف کنید یا می‌توانید آن را از میوه‌هایی مثل مرکبات و سبزیجاتی مانند فلفل پیدا دریافت کنید.
  • غذاهای حاوی ویتامین C: مصرف غذاهای حاوی ویتامین C برای بهبود زخم‌ها و مبارزه با استرس در این دوره بسیار مهم است. غذاهایی که می‌توانیم از آن‌ها ویتامین C دریافت کنیم شامل مرکباتی مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت است.

توجه به منظم بودن رژیم غذایی به اندازه توجه به خود مواد غذایی مهم است. لازم است برای مدت طولانی گرسنه نمانید. علاوه بر این، محدود کردن یا حتی ترک عادات بد تاثیر مثبتی بر درمان خواهد داشت. بهتر است علاوه بر سیگار و الکل از مواد زیر نیز در دوره نقاهت دوری کنید:

  • غذاهای چرب
  • غذاهای یبوست آور
  • غذاهای خیلی شیرین
  • فست‌فود
  • مواد حاوی کافئین مثل قهوه
رژیم غذایی بعد از کاشت مو

مقاله آیا نتایج کاشت مو دائمی است؟ را از دست ندهید.

رفع تورم بعد از کاشت مو

اگرچه کاشت مو یک روش آسان و کم تهاجم است، اما هر عمل جراحی می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. یکی از شایع ترین عوارضی که ممکن است بعد از کاشت مو تجربه کنید، تورم است. تورم واکنش طبیعی بدن شما به یک ضربه یا جراحت است. حتی پس از یک عمل مناسب و ملایم نیز ممکن است مقداری تورم روی پیشانی و اطراف چشم‌هایتان احساس کند. تورم بعد از کاشت مو اگرچه بی ضرر است، اما مقداری تورم می‌تواند باعث ناراحتی خفیف یا کمی درد شود.

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان از بالا نگه داشتن سر خود (زاویه ۴۵ درجه) هنگام خوابیدن و مصرف مایعات زیاد استفاده کرد.

نکات مهم در مراقبت بعد از کاشت مو که باید بدانید

نکات دیگری که پس از کاشت مو باید به آنها توجه کنید:

  • توصیه می‌شود به مدت یک هفته از سونا، دریا و استخر دوری کنید.
  • شما باید تا حد امکان از استرس دوری کنید.
  • در پانزده روز اول اسپری، ژله و مواد آرایشی مو نباید استفاده شوند.
  • در روزهای اول شما نباید پوست سر را لمس کرده یا خراش دهید.
  • ریزش مو بعد از ۳ یا ۴ هفته پس از کاشت مو شروع می‌شود، در این صورت نباید نگران باشید، ریزش مو پس از هر عمل کاشت مو یک فرآیند قابل انتظار و طبیعی است.
  • اولین نشانه موهای کاشته شده طبیعی، سالم و پرپشت از حدود ماه ششم شروع می‌شود و پس از میانگین یک سال شکل نهایی خود را می‌گیرد و در عین حال مانند موهای دیگر شما رشد می‌کند و قوی‌تر می‌شود.

برای آشنایی با بهترین زمان رنگ کردن موها پس از کاشت مو این مقاله را از دست ندهید.

جمع‌بندی

امروزه استفاده از عمل کاشت مو بسیار متداول شده است و افراد بسیاری برای ترمیم مو‌های کم‌پشت‌شده خود از این شیوه استفاده می‌کنند. روش‌های بسیاری برای کاشت مو وجود دارد و با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند. اما در همه این موارد لازم است که بعد از عمل مراقبت‌های لازم را انجام دهید. مراقبت بعد از کاشت مو به اندازه خود عمل اهمیت دارد و بدون دقت در رعایت موارد مهم نمی‌توانید نتیجه دلخواه را به دست آورید.

این مراقبت‌ها شامل نحوه شستشو، نحوه خوابیدن و از همه مهمتر تغذیه بعد از کاشت مو است. پزشک شما در روزهای اول شما را از خیس شدن سر منع می‌کند و در روزهای بعد دستورهای خاصی برای شستشو تجویز می‌کند. رژیم غذایی شما باید شامل همه ویتامین‌ها و پروتئین‌ها باشد. برای دریافت ویتامین لازم میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید. مصرف میوه همچنین به تامین فیبر بدن شما کمک می‌کند. برای تامین منابع پروتئین نیز می‌توانید گوشت، تخم مرغ و لبنیات مصرف کنید. مصرف آب زیاد نیز می‌تواند به کاهش تورم شما کمک کند. در ایام نقاهت از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید؛ زیرا این مواد می‌تواند سرعت ترمیم موهای شما را کاهش دهد.

در این مقاله سعی کردیم به طور جامع مراقبت‌های لازم بعد از عمل کاشت مو را شرح دهیم. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با ما تماس بگیرید یا به سایر مقالات ما سر بزنید.

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر