رفع آلرژی با جراحی بینی امکان پذیر است؟

رفع آلرژی با جراحی بینی بسته به عوامل ایجاد حساسیت، قابل انجام است. در واقع با کمک باز کردن مشکلات مجاری تنفسی و کاهش عوارض حساسیت، می‌توان با جراحی بینی به درمان آلرژی کمک کرد.

رفع آلرژی با جراحی بینی یکی از دغدغه‌های کسانی است که با بیماری حساسیت دست به گریبان هستند. حساسیت فصلی که معمولا با گرفتگی و آبریزش بینی همراه است، در فعالیت‌های روزانه فرد اختلال شدید ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی، عمل جراحی بینی یکی از گزینه‌هایی است که همه به دنبال آن هستند تا از دست عوارض آلرژی راحت شوند.

پیش از آنکه به درمان آلرژی توسط عمل بینی بپردازیم، نخست باید بدانیم حساسیت فصلی یا آلرژی چیست و چگونه به وجود می‌آید. سپس بررسی کنیم که آیا عمل بینی می‌تواند این بیماری را رفع کند و یا عوارض آن را کاهش دهد یا خیر؟

رفع آلرژی با جراحی بینی

آلرژی یا حساسیت واکنش نامناسب سیستم ایمنی بدن به موارد حساسیت‌زای محیطی است. ممکن است آلرژی به صورت حساسیت فصلی و یا در تمام طول سال بروز پیدا کند. به طور کلی وقتی عامل خارجی مانند گرده گل یا دیگر مواد پخش شده در هوا، وارد بدن و مجاری تنفسی فرد می‌شود، سیستم ایمنی بدن او به شدت به این عوامل واکنش نشان می‌دهد. این واکنش ممکن است با مواردی همچون آبریزش شدید بینی و چشم، گرفتگی بینی، سوزش و خارش بینی، گلو و دهان و همچنین عطسه و سرفه مداوم همراه باشد.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا رفع آلرژی با جراحی ممکن است؟ و یا عمل بینی چگونه به درمان عوارض آن کمک خواهد کرد؟ پیش از هر چیز باید توجه داشته باشید که آلرژی یا حساسیت به دلیل مشکلات ساختاری بینی به وجود نمی‌آید که با انجام عمل بینی رفع شود. با این حال در برخی مواقع انجام عمل بینی به کاهش عوارض و مشکلات آلرژی کمک می‌کند.

در واقع با اصلاح مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در ساختار بینی، می‌توان علائم آلرژی را کاهش داد و یا رفع کرد. با این حال عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی تاثیر مثبت یا منفی روی خود بیماری حساسیت ندارد یعنی باعث بهبودی آلرژی بینی نمی‌شود. از سوی دیگر عمل بینی علائم حساسیت را نیز در بینی تشدید نمی‌کند.

یکی از نشانه‌ها و عوارض شدید در بیماری آلرژی، گرفتگی و مسدود شدن بینی است. اگر کسی بخواهد با انجام عمل بینی این مشکل را رفع کند، حتما جراح باید پیش از عمل وضعیت مسیر تنفسی و عبور هوا را در بینی به دقت معاینه کند. در صورت نیاز ممکن است از رینومانومتری استفاده شود تا مشخص شود که پس از عمل بینی، تا چه اندازه مشکل انسداد بینی رفع خواهد شد. همچنین جراح تا اندازه‌ای تشخیص خواهد داد که آیا احتمال بازگشت مشکل انسداد بینی بعد از رینوپلاستی وجود خواهد داشت یا خیر.

آلرژی یا حساسیت چیست؟

به طور کلی اگر بخواهیم آلرژی را تعریف کنیم باید بگوییم که: واکنش‌های بیش از اندازه دستگاه ایمنی بدن به عوامل خارجی است که منجر به بروز نشانه‌هایی همچون آبریزش بینی، عطسه پی در پی و دامنه‌دار، گرفتگی و خارش مجاری تنفسی و سرفه مداوم می‌شود.

در پاسخ به عوامل حساسیت‌زایی که در هوای تنفسی پراکنده شده است، مخاط بینی و سینوس افرادی که دچار آلرژی هستند دچار تورم می‌شود و در نتیجه گرفتگی بینی و آبریزش بینی بروز پیدا می‌کند. همچنین التهاب بینی نیز از دیگر عوارض این بیماری است است.

آلرژی و جراحی بینی

آلرژی یا حساسیت در بینی، مشکل شایعی است که به دلیل مشکل ساختاری بینی به وجود نمی‌آید و ناشی از واکنش نامناسب سیستم ایمنی بدن است. در چنین مواردی، جراحی بینی با درمان مشکلاتی مانند رفع انحراف بینی (سپتوپلاستی)، رفع پولیپ بینی و اصلاح دیگر مشکلات ساختاری، در تسکین عوارض آلرژی اثربخش خواهد بود.

شیوه تشخیص آلرژی یا رینیت

پیش از آنکه مشخص شود عمل بینی در رفع برخی عوارض آلرژی چقدر می‌تواند موثر باشد، نخست باید علت حساسیت و عوامل به وجود آورنده آن را مشخص کرد. گام نخست انجام آزمایش‌هایی برای تشخیص علت آلرژی و روش درمان بهتر آن است.

یکی از متداول‌ترین روش‌ها در تشخیص حساسیت، آزمایش پوستی است. چد قطره از مواد مختلف حساسیت‌زا روی پوست فرد قرار داده می‌شود و واکنش سیستم ایمنی بدن به آن مواد بررسی می‌شود. بعد از مشخص شدن موادی که بدن فرد به آن حساسیت دارد، می‌توان برای درمان و یا کاهش عوارض آلرژی برنامه‌ریزی کرد. همچنین آزمایش خون و اندازه‌گیری میزان پادتن ایمونوگلوبین E یکی دیگر از روش‌های تشخیص برخی آلرژی‌ها است که در درمان حساسیت موثر خواهد بود.

درمان آلرژی و جراحی بینی

جراحی بینی می‌تواند در کاهش مشکلات مبتلایان به آلرژی بینی موثر باشد اما بسته به شدت علائم حساسیت بهتر است پیش از عمل بینی، درمان با داروهای ضد حساسیت انجام شود. همچنین پیش از درمان آلرژی بهتر است با کمک پیشگیری، عوارض این بیماری را کاهش داد.

• در برخی فصل‌های سال مانند بهار که گل‌ها گرده افشانی می‌کنند، باید پنجره‌های خانه را بسته نگه داشت و تا جای ممکن کمتر در هوای آزاد قرار گرفت.
  • استفاده از ماسک فیلتردار نیز می‌تواند به کاهش این عوارض کمک کند.
  • ملافه‌های تخت‌خواب باید به طور مرتب شست و شو و ضدعفونی شود.
  • پس از ارتباط با حیوانات و پرندگان، دست‌ها به خوبی شسته شود.
  • در صورت تجویز پزشک از داروهایی مانند داروی ضد احتقان و آنتی‌هیستامین خوراکی استفاده شود. قطره‌ی چشم، اسپری‌های مخصوص دهان و بینی و مواردی از این دست نیز در کاهش عوارض حساسیت موثر است.
  • داروهای ضد آبریزش و گرفتگی بینی با ایجاد انقباض در رگ‌های بینی باعث بهبود موقت گرفتگی بینی می‌شوند. این داروها به صورت خوراکی یا قطره بینی موجود هستند.
  • اسپری‌های کورتونی برای بینی نیز یکی از درمان‌های آلرژی بینی است که می‌توان آن را به‌صورت طولانی مدت استفاده کرد. استفاده از کورتون خوراکی نیز یکی از درمان‌های موثر حساسیت است که باید به تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.
  • شستشوی مرتب و مداوم بینی با سرم نیز گرد و غبار و عوامل حساسیت‌زا را از داخل بینی خارج می‌کند و عوارض آلرژی را کاهش می‌دهد.
  • در برخی موارد ممکن است ایمنوتراپی نیز توسط پزشک تجویز شود. در این روش درمانی با افزایش مقاوت بدن در برابر ماده حساسیت‌زا، نشانه‌ها و عوارض آلرژی به مرور زمان کاهش می‌یابد.

نقش جراحی بینی در رفع عوارض آلرژی

رفع آلرژی با جراحی بینی به آن شکلی که در تفکر عوم مردم رایج است، امکان‌پذیر نیست. باید توجه داشت که وجود آلرژی روی نتیجه رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی تاثیری ندارد و همچنین عمل بینی نیز موجب بهتر یا بدتر شدن بیماری آلرژی نمی‌شود. در واقع این دو موضوع یعنی آلرژی و جراحی زیبایی بینی با هم ارتباطی ندارند. همچنین کسانی که دچار سینوزیت مزمن هستند نیز پس از درمان اصولی سینوزیت می‌توانند عمل زیبایی بینی داشته باشند. در مواردی که پولیپ بینی همراه با حساسیت وجود دارد، می‌توان عمل جراحی بینی و عمل رفع پولیپ را همزمان انجام داد.

جراحی بینی مانند سپتوپلاستی با بهبود عملکرد بینی موجب بهبود وضعیت تنفس می‌شود. همچنین با کمک رینوپلاستی می‌توان مشکلاتی نظیر قوز بینی و یا دیگر مشکلات ساختاری بینی را اصلاح کرد. بعد از جراحی بینی معمولا احساس احتقان و یا گرفتگی در بینی وجود خواهد داشت که ممکن است علائم آلرژی را به وطر موقت تشدید نماید اما در بلند مدت به بهوبد وضعیت تنفس و کاهش عوارض حساسیت می‌انجامد. به همین دلیل باید نخست با کمک روش‌های گفته شده آلرژی را کنترل کرد و سپس به عمل جراحی بینی پرداخت.

درمان آلرژی با جراحی بینی

در هر صورت چه آلرژی شدید بینی داشته باشید و یا چه آلرژی شما خفیف و تحت کنترل باشد؛ همچنین در صورت وجود اختلال تنفسی و احساس تراکم و گرفتگی در بینی؛ جراحی بینی برای رفع عوارض آلرژی گزینه درمانی مناسبی خواهد بود. در چنین شرایطی جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی می‌تواند تشخیص دهد که کدام روش جراحی بینی و تا چه اندازه‌ای در کاهش عوارض آلرژی برای شما موثر خواهد بود. البته باید تکرار شود که جراحی بینی در درمان بیماری آلرژی موثر نیست اما به تحمل عوارض حساسیت کمک بسیاری می‌کند.

جراحی بینی و سینوزیت

بیماری سینوزیت مزمن عوارضی شبیه به آلرژی دارد و به همان اندازه‌‌ در بین افراد شایع است. هر دو بیماری سینوزیت و آلرژی با ایجاد مشکل و گرفتگی در مجاری تنفسی و بینی به یک اندازه موجب اختلال در کار و زندگی شخصی می‌شوند. مبتلایان به حساسیت معمولا از آبریزش بینی، خارش و احتقان (تجمع خون و مخاط در بینی) رنج می‌برند. افراد مبتلا به سینوزیت نیز دارای علائمی مانند اختلال تنفسی و احتقان هستند.

بیماری آلرژی ممکن است منجر به التهاب سینوس‌ها و در نهایت ایجاد یا تشدید بیماری سینوزیت شود. به همین دلیل کاهش عوارض هر کدام از این بیماری‌ها در درمان دیگری موثر است. پیش از تعیین روش درمانی برای مشکلات آلرژی و سینوس، باید به پزشک متخصص سینوزیست مراجعه کرد تا علت دقیق بیماری سینوزیت مشخص شود.

در صورت وجود مشکل در ساختار مسیر بینی و سینوس‌ها می‌تواند منجر به تشدید بیماری سینوزیت و همچنین آلرژی شود. به عنوان مثال، انحراف سپتوم معمولا به راحتی موجب انسداد سینوس‌ها می‌شود. رشد مخاط بینی در گذرگاه هوا نیز می‌تواند موجب تشدید سینوزیت شود. در برخی موارد آلرژی موجب پیدایش عفونت قارچی و در نهایت تورم و انسداد سینوس می‌گردد.

در چنین مواردی ممکن است به تشخیص پزشک، انجام جراحی سپتوپلاستی یا رفع انحراف تیغه بینی، موجب باز شدن مسیر تنفسی و رفع عوارض سینوزیت و آلرژی شود. کاهش علائم مرتبط با سینوزیت مانند گرفتگی بینی، فشار پشت چشم‌ها، سردرد، دندان درد، خرخر، خستگی در طول روز و … با جراحی بینی و رفع انحراف سپتوم یا سپتوپلاستی به دست خواهد آمد.

عکس سینوس ها برای درمان آلرژی با عمل بینی

انحراف سپتوم چیست؟

سپتوم، همان تیغه میانی بینی است که مسیر ورود و عبور هوا را در بینی به دو بخش تقسیم می‌کند. درواقع سپتوم بخشی از غضروف بینی است که گذرگاه بینی را از وسط به دونیم کرده است. در حالت نرمال، سپتوم نباید به یک سمت منحرف شود. هنگامی که انحراف بینی وجود دارد، سپتوم با انحراف به یک سمت و کج شدن، موجب تنگ شدن مجرای هوا و یا انسداد مسیر عبور هوا در بینی می‌شود.

اگر انحراف سپتوم شدید باشد، موجب انسداد بیش از اندازه مسیر بینی می‌شود. این امر منجر به تورم، اختلال در تنفس و احتقان خواهد شد. نشانه‌های انحراف سپتوم ممکن است شبیه به بیماری آلرژی باشد. البته انحراف در سپتوم موجب بیماری آلرژی نمی‌شود و البته درمان آن نیز موجب رفع بیماری آلرژی نمی‌گردد اما سپتوپلاستی با اصلاح انحراف سپتوم، به کاهش تورم و مشکلات تنفسی و کاهش عوارض آلرژی کمک خواهد کرد. درواقع رفع آلرژی با جراحی بینی به این شکل امکان‌پذیر است.

پولیپ بینی و جراحی بینی

پولیپ بینی توده‌هایی غیرسرطانی هستند که معمولا با درد یا خونریزی همراه نیست. در پی التهاب ناشی از آسم، عفونت‌های قارچی یا باکتریایی بینی و دیگر مجاری تنفسی و یا بیماری آلرژی، ممکن است پولیپ بینی ایجاد شود. این توده‌ها درون حفره‌های بینی و یا داخل سینوس‌ها رشد می‌کنند و در صورت بزرگ شدن می‌توانند تنفس را با مشکل همراه کنند. پولیپ بینی معمولا به شکل دانه‌های خوشه انگور تکثیر می‌شود و در بیشتر موارد هر دو حفره‌ی بینی را درگیر می‌کند.

پولیپ بینی ممکن است ارثی باشد و یا به دلیل آسیب رسیدن به مخاط بینی به‌وجود آید. مخاط بینی همان لایه درونی بینی است که باید همواره مرطوب باشد. این رطوبت با جذب گرد و غبار و مرطوب کردن هوای وارد شده به مجاری تنفسی، موجب محافظت از محیط داخل بینی و سینوس‌ها می‌شود. در بیماری سرماخوردگی، مخاط بینی دچار تورم و خشکی می‌شود. اگر این اختلال در دراز مدت ادامه داشته باشد احتمال به وجود آمدن پولیپ بینی بالا می‌رود.

پلیپ بینی و عمل بینی

پولیپ بینی اگر کوچک باشد ممکن است هیچ نشانه یا عوارضی نداشته باشد. تغییر رنگ و افزایش آبریزش بینی و گلو از نشانه‌های بزرگ شدن پولیپ است. گاهی ممکن است پولیپ بینی با سینوزیت اشتباه گرفته شود اما با انسداد مجاری تنفسی، عوارض سینوزیت را تشدید می‌کند و یل خود موجب ابتلا به سینوزیت خواهد شد.

پولیپ بینی در بسیاری از موارد منشا آلرژیک دارد و در فصل‌های بروز حساسیت، پولیپ بینی نیز تشدید می‌شود. برای مثال در فصل بهار به دلیل گرده‌افشانی گل‌ها و در فصل پاییز و زمستان به دلیل خشکی و سردی هوا که بینی و گلو را نیز خشک و ملتهب می‌کند، عوارض پولیپ نمایان می‌شود. ذرات معلق در هوا که جنبه حساسیت‌زا و تحریک کننده‌ی تنفسی دارند مانند آلودگی هوا، دود، بوی مواد غذایی سرخ کردنی، عطرهای تند، رنگ و مواد شیمیایی و … نیز می‌توانند در تشدید عوارض پولیپ بینی نقش داشته باشند.

اگر پولیپ بینی زود درمان نشود، در بلند مدت می‌تواند موجب آسیب جدی به حس بویایی و چشایی شود. همچنین با خشک شدن دهان و مجاری تنفسی موجب راه یابی عوامل بیماری‌زا به حلق و بینی و ایجاد عفونت گردد. این عوارض در بلند مدت به انسداد کامل مجاری تنفسی و حتی تغییر شکل در فرم بینی خواهد انجامید. در چنین مواردی، عمل جراحی بینی به باز شدن مسیر تنفسی و جلوگیری از عوارض آلرژی کمک خواهد کرد.

در صورت تمایل، می‌توانید یک جلسه ویزیت و مشاوره رایگان با دکتر آرش نجف بیگی داشته باشید.