1. خانه
  2. /
  3. جراحی بینی (رینوپلاستی)
  4. /
  5. اولویت با ارتودنسی است یا جراحی بینی؟

اولویت با ارتودنسی است یا جراحی بینی؟

دکتر آرش نجف بیگی

جراحی بینی بعد از ارتودنسی را با خیال راحت‌تر انجام دهید. اگر از لبخند خود راضی نیستید. یا بخاطر اندازه و شکل بینی اعتماد به نفس خود را از دست داده اید، قطعا به فکر انجام عمل زیبایی بینی و ارتودنسی دندان‌هایتان افتاده‌اید. بینی یکی از کانونی‌ترین و مهم‌ترین اجزا در زیبایی صورت شما به شمار می‌رود. همچنین دندان‌ها و فک در داشتن لبخندی زیبا اساسی‌ترین نقطه صورت به شمار می‌روند.

همواره در خصوص زمان و اولویت انجام ارتودنسی و جراحی زیبایی بینی(رینوپلاستی) چندین سوال پر تکرار مطرح می‌شود آن هم این است که : بهتر است جراحی بینی بعد از ارتودنسی انجام شود؟ یا قبل از آن؟ اولویت با انجام کدام است؟ آیا می‌توان هم‌زمان جراحی زیبایی بینی و ارتودنسی را انجام داد؟ برای پاسخ به این سوالات مقاله زیر را مطالعه کنید.

در ویدیو زیر نمونه عمل بینی یک خانم جوان توسط دکتر ارش نجف بیگی در اتاق عمل را مشاهده میکنید:

چه لزومی ‌به انجام جراحی بینی وجود دارد؟

بینی انسان نیمه اصلی فوقانی راه ورودی اکسیژن به بدن را برعهده دارد. انحراف تیغه بینی نیز یکی از شایع‌ترین مشکلات بینی است. گاه این انحراف مادرزادی و گاه بر اثر حادثه ای رخ می‌دهد. در جراحی بینی هدف اصلاح انحراف و بهبود راه تنفسی و در نتیجه فرم دادن و زیبایی بینی شما خواهد بود.

جراحی بینی بر سه نوع است که رایج‌ترین آن‌ها جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) نامیده می‌شود.

اگر دچار مشکلات تنفسی حاد هستید، و تیغه بینی شما انحراف دارد و راه ورودی هوا به ریه‌های شما را مختل می‌کند، برای پیشگیری از مشکلات قلبی ریوی شما نیازمند جراحی بینی (سپتوپلاستی) خواهید بود. همچنین اگر از فرم و ظاهر بینی خود راضی نیستید و موجب شده اعتماد به نفس خود را از دست بدهید، قطعا کاندیدای مناسبی برای جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) خواهید بود.

هدف از جراحی بینی دستیابی تعادل بین بینی با کل اجزا از جمله چانه و فک است. در هنگام ارزیابی بینی برای جراحی پلاستیک زیبایی علاوه بر بینی، فرم گونه‌ها، لب، جراحی  چانه نیز ارزیابی می‌شود. هرگونه اقدام دندان‌ پزشکی از جمله بریس‌های ارتودنسی ممکن است به ظاهر فک و صورت اثر بگذارد و نتیجه جراحی بینی شما را تغییر دهد.

مقاله عمل بینی انحرافی را ازدست ندهید.

نمونه تاثیر عمل بینی بر صورت یک خانم

چرا بهتر است جراحی بینی بعد از ارتودنسی انجام شود؟

جراحی بینی بعد از ارتودنسی با ریسک کم‌تری انجام خواهد شد. از نظر متخصصان جراحی پلاستیک گوش و حلق و بینی و متخصصان ارتودنسی بهتر است انجام جراحی زیبایی بینی را به بعد از ارتودنسی موکول کنید. جراحی بینی یکی از رایج‌ترین جراحی‌های زیبایی است که در ایران انجام می‌شود. بریس‌های ارتودنسی به شما کمک می‌کنند تا لبخندی زیبا‌تر بر صورتتان نقش ببندد.

هدف از جراحی زیبایی بینی ایجاد تغییر در فرم و ظاهر صورت شما است، تا احساس رضایتمندی بیشتری از بینی خود داشته باشید. هدف از انجام ارتودنسی نیز اهدا لبخندی زیبا بعد از تغییر جایگاه دندان‌ها و در نتیجه تغییر فرم فک و لب‌ها خواهد بود. ممکن است در حین ارتودنسی جایگاه دندان‌ها و فک شما کمی ‌تغییر کند. آن‌گاه جایگاه لب و بینی نیز تغییر خواهد کرد. بنابراین برای داشتن بهترین نتیجه باید جراحی بینی بعد از ارتودنسی انجام شود. همین مسئله در رابطه با جراحی فک و ارتودنسی نیز صادق است که توصیه می شود ابتدا ارتودنسی انجام شود سپس با توجه به نیاز بیمار برای عمل جراحی فک اقدام شود.

مطالعه مقاله بهترین سن برای انجام جراحی عمل بینی را پیشنهاد میکنیم.

اولویت با کدام است؟ ارتودنسی قبل از جراحی بینی یا جراحی بینی قبل از ارتودنسی؟

رینوپلاستی بعد از ارتودنسی به شما این امکان را می‌دهد که جراحی بینی رضایتمند‌تری داشته باشید. اگر جراحی بینی قبل از ارتودنسی آغاز شود، ممکن است براکت‌های دندان به بینی و صورت شما فشار وارد کنند و موجب ایجاد مشکلات در فرم و ظاهر بینی شوند.

متخصصات ارتودنسی و جراحان زیبایی گوش و حلق و بینی معتقدند که جراحی زیبایی بینی باید بعد از درمان کامل دوره ارتودنسی انجام شود. زیرا ممکن است در هنگام ارتودنسی در اثر باز ماندن دهان به بینی شما فشار وارد شود. اگر به تازگی جراحی بینی انجام داده اید ارتودنسی برای شما پیشنهاد مناسبی نخواهد بود.

در جراحی‌های بزرگ دندان که با نام ارتوگناتیک (Orthognathic) مانند فک بالا یا استئوتومی ‌لفورت به شدت به تیغه بینی آسیب می‌رساند و موجب تغییر در فرم آن می‌شود. در این صورت بهتر است جراحی بینی را به بعد از ارتودنسی موکول کنید.

در حالت کلی بهتر است ابتدا ارتودنسی انجام شود تا فک و دندان در ناحیه مناسب خود قرار بگیرند. سپس بینی روی صورت و در جای مناسب خود جراحی شود. در واقع بینی باید بر روی ساختار درست و متعادلی از فک قرار گیرد.

اولویت با جراحی بینی بعد از ارتودنسی است.

اکثر متخصصان گوش و حلق و بینی و ارتودنتیست‌ها معتقدند اولویت با انجام ارتودنسی و سپس جراحی بینی است. بیمارانی که هم متقاضی انجام جراحی زیبایی بینی هستند و هم قصد مرتب سازی دندان‌ و فک‌هایشان با روش ارتودنسی را دارند. باید بدانند چون روش ارتودنسی قادر خواهد بود با حرکت دادن دندان‌ها بر فرم و موقعیت لب تاثیر بگذارد، بهتر است ابتدا درمان ارتودنسی را به پایان برسانند. پس از ثابت شدن موقعیت لب و فک جراحی زیبایی بینی انجام شود.

یکی از مهم‌ترین نکات در جراحی زیبایی بینی قرارگیری جای لب و بینی شما است. بنابراین خیلی مهم است که ابتدا لب‌ها در جای درست خود قرار بگیرند سپس جراحی بینی صورت گیرد.

یک خانم با بینی عمل شده و اهداف عمل بینی

چرا لازم است قبل از جراحی بینی با متخصص ارتودنتیست و جراح زیبایی بینی مشورت کنیم؟

بهتر است جراحی بینی بعد از ارتودنسی انجام شود. اگر بعد از جراحی زیبایی بینی قصد انجام ارتودنسی داشته باشید، ممکن است بینی تازه جراحی شده شما در معرض فشار ارتودنتیست قرار بگیرد و به آن آسیب وارد شود. در حین انجام ارتودنسی امکان دارد با باز کردن بیش از حد دهان به بخیه‌ها و بینی خود فشار ناخواسته ای وارد کنید و فرم بینی خود را تغییر دهید.

همچنین کشیدن دندان‌ها در حین ارتودنسی ممکن است موجب تغییر جایگاه لب شود و لب را به عقب بکشد. تغییرات بسیار جزئی و میلی‌متری در ساختار صورت و بینی شما می‌تواند تفاوت زیادی در ظاهر شما ایجاد کند.

پس لازم است جنبه احتیاط را در نظر بگیرید و حتما قبل از جراحی بینی با متخصص ارتودنتیست و جراح متخصص زیبایی خود مشورت کنید. آن‌ها با توجه به موقعیت شما بهترین تصمیم را برایتان خواهند گرفت.

اگر ارتودنسی قبل از جراحی بینی انجام شود چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟ آیا می‌شود ارتودنسی را قبل از جراحی بینی انجام داد؟

شرایط هر بیمار و چینش دندان‌های هر فرد متفاوت است. ممکن است مراحل و زمان ارتودنسی هر بیمار نسبت به شرایطش متفاوت باشد. اگر میزان تغییرات در حین ارتودنسی زیاد نباشد و در واقع جابجایی در فک صورت نگیرد، می‌توان جراحی بینی را قبل از ارتودنسی نیز انجام داد.

برخی از متخصصان گوش و حلق و بینی و متخصصان ارتودنسی معتقدند که انجام ارتودنسی بعد از جراحی بینی هیچ تاثیری در ترمیم استخوان بینی و غضروف ندارد. با این حال پیشنهاد می‌کنند حداقل تا 6 هفته بعد از جراحی بینی ارتودنسی را انجام دهید.

داشتن بریس ارتودنسی قبل و بعد از جراحی زیبایی بینی تاثیر چندانی در نتیجه جراحی بینی شما نخواهد داشت. اما این را در نظر بگیرید که داشتن بریس در دهان به دلیل تطبیق فک و دندان‌ها ناراحت کننده خواهد بود و داشتن احساس درد طبیعی است.

حال افزودن ناراحتی حاصل از جراحی بینی نیز بر آن افزوده خواهد شد. پس بهتر است بین این دو روش زیباسازی و درمانی حداقل یک الی دو ماه فاصله بی‌اندازید. ترجیحا سعی کنید جراحی بینی را بعد از ارتودنسی انجام دهید تا میزان آسیب احتمالی به بینی و تغییرات آن کمتر باشد.

اگر ارتودنسی و جراحی زیبایی بینی هم‌زمان انجام شود چه مشکلاتی ممکن است به وجود آید؟

بینی که تازه جراحی شده غضروف‌های نرمی دارد و اطرافش بخیه دارد. همچنین هنوز فرم اصلی خود را به خود نگرفته است. اگر جراحی بینی و ارتودنسی همزمان انجام شود، با تغییر موقعیت لب توسط ارتودنسی ممکن است تعادل بین لب و بینی شما بهم بخورد. با باز شدن دهان برای ارتودنسی پره‌های بینی کشیده می‌شود که ممکن است موجب پارگی بخیه‌های اطراف بینی شود و تیغه بینی را به سمت پایین بکشد. و در بدترین حالت ممکن است به جراحی ترمیمی‌ مجدد بینی نیاز پیدا کنید.

مطالعه مقاله عمل ثانویه بینی را پیشنهاد میکنیم.

تحت چه شرایطی بهتر است ارتودنسی بعد از جراحی بینی انجام شود؟

تنها تحت شرایط خاص می‌توان گفت بهتر است ارتودنسی بعد از جراحی بینی انجام شود. اگر تیغه بینی شما انحراف دارد و دچار مشکلات تنفسی هستید، نباید جراحی بینی بعد از ارتودنسی انجام شود.

زیرا در حین ارتودنسی دهان که دومین عامل فوقانی بدن برای اکسیژن رسانی و کمک کننده تنفس شما است درگیر خواهد بود. از آنجا که بینی‌هایی که انحراف دارند دچار مشکل ورود و خروج هوا به ریه‌ها و مغز هستند ممکن است برای نفس کشیدن دچار مشکل شوید.

پس بهتر است ابتدا گرفتگی و انحراف بینی خود را درمان کنید سپس  پس از حداقل 6 هفته درمان ارتودنسی را شروع کنید.

نتیجه‌گیری

پیش از انجام هریک از جراحی‌های زیبایی بینی و ارتودنسی درباره نگرانی، زمان و اولویت انجام ارتودنسی و جراحی زیبایی بینی با فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و همچنین متخصص ارتودنتیست خود مشورت کنید. اینگونه بهترین تصمیم را خواهید گرفت. با این حال همواره بهتر است اول مشکلات دندان و فک خود را برطرف کنید؛ سپس بینی خود را زیبا نمایید.

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر