برای مشاوره رایگان کلیک کنید
شماره تماس شعبه جردن: 02191009402 شماره تماس شعبه سعادت آباد: 02126740054 شماره تماس شعبه الهیه: 09128434116
  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. چگونگی و خطرات عمل بینی انحرافی | دلایل و علائم انحراف تیغه بینی

چگونگی و خطرات عمل بینی انحرافی | دلایل و علائم انحراف تیغه بینی

دکتر آرش نجف بیگی

عمل بینی انحرافی پس از مراجعه بیمار نزد پزشک جراح بینی و انجام معاینات مرتبط با عمل بینی انحرافی و عکس برداری سی تی اسکن و یا عمل آندوسکوپی تشخیص داده می شود.

انحراف تیغه بینی با سردرد و خونریزی و همچنین خر و پف های آزار دهنده همراه است و از طریق عمل بینی با برداشتن غضروف اضافی درمان می شود.

انحراف بینی مشکلی در تیغه بین بینی – استخوان و غضروفی که حفره بینی را به نصف تقسیم می کند است. این تیغه به طور قابل ملاحظه ای از مرکز کج می شود و باعث سختی تنفس می شود. اکثر مردم در مقدار حفره های بینی خود تفاوت دارند در واقع، برآورد ها نشان می دهد که 80% مردم، اغلب به طور ناشناخته ای، دچار ناهماهنگی در کانال های بینی خود هستند.

در ویدیو زیر دکتر نجف بیگی درباره روش های عمل بینی و اصلاح انحراف بینی توضیح میدهند :

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/AuNji/vt/frame

دلیل های انحراف تیغه بینی:

بعضی از افراد با انحراف تیغه بینی متولد می شوند ، بعضی افراد دیگر پس از تروما و یا آسیب بینی شان، دچار این مشکل می شوند.

نوزادی که با انحراف تیغه بینی متولد شده است

هزینه رینوپلاستی بینی چقدر است؟ آیا بیمه این هزینه را قبول می کند؟

علائم انحراف تیغه بینی :

شایع ترین علامت انحراف تیغه بینی گرفتگی بینی  در یک طرف بینی یا دو طرف بینی همراه با مشکل در تنفس است. عفونت های سینوس عود کننده یا مکرر می تواند نشانه ای از انحراف تیغه بینی باشد.

علائم دیگرش شامل:

  • خونریزی بینی
  • درد صورت
  • سردرد
  • آبریزش بینی
  • تنفس با صدای بلند و خروپف در طول خواب می باشد.انحراف تیغه بینی نیز ممکن است باعث آپنه خواب شود که وضعیتی جدی است که در آن فرد در طول خواب تنفسش را متوقف می کند.

درمان های انحراف تیغه بینی :

گاهی علائم انحراف تیغه بینی را می توان با داروها رفع کرد. اگر دارو به تنهایی کافی نباشد، یک جراح برای این انحراف برای ترمیم جداره و بهبود تنفس مورد نیاز است.

درمان انحراف بینی با عمل بینی انحرافی:

مواد نرمی ممکن است در بینی قرار گیرند تا انحراف تیغه بینی را از بین ببرد ؛ اگر روش سپتوپلاستی برایتان انجام می شود، پس از جراحی نباید تورم یا کبودی زیادی داشته باشید با این حال، اگر سپتورینوپلاستی انجام شود، یک یا دو هفته از تورم و کبودی بعد از آن،نگران کننده نیست.

در صورت امکان، بهتر است تا زمانی که رشد بینیتان متوقف شود یعنی در حدود ۱۵ سالگی برای انجام عمل بینی انحرافی منتظر بمانید.

روش های جدید تری در دسترس هستند که از تکنیک های سپتوپلاستی بالونی استفاده می کنند و از عمل بینی انحرافی واقعی اجتناب می شود و در محیط مطب انجام می شود البته این جراحی برای موارد خفیف انجام می شود.

عمل بینی انحرافی:

در طی سپتوپلاستی، یک جراح، از داخل روی بینی کار می کند، برش کوچکی در تیغه بینی ایجاد می شود و سپس استخوان یا غضروف اضافی را حذف می کند ، گاهی اوقات رینوپلاستی یا عمل بینی (کار روی بینی) با سپتوپلاستی ترکیب می شود تا ظاهر بینی را بهبود ببخشد این روش سپتورینوپلاستی نامیده می شود.

سپتوپلاستی همچنین ممکن است با جراحی سینوسی ترکیب شود ، جراحی بینی انحرافی برای اصلاح تیغه بینی معمولا سرپایی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود و بسته به میزان کار انجام شده حدود یک تا یک و نیم ساعت طول می کشد و شما باید بتوانید بعد از سه تا چهار ساعت از عمل به خانه خود بروید.

خطر عمل انحراف تیغه بینی:

هیچ جراحی به طور کامل بدون ریسک نیست و مزایایی داردمانند توانایی نفس کشیدن بهتر. سپتوپلاستی و سپتورینوپلاستی روش های رایج و ایمنی هستند و عوارض جانبی کمی دارند اما قبل از تصمیم گیری در مورد آنها، با پزشک خود درباره خطرات احتمالی عمل بینی انحرافی صحبت کنید.

اگر چه نادر است، اما خطرات سپتوپلاستی یا رینوپلاستی ممکن است عبارت از این موارد باشند:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • سوراخ در تیغه بینی
  • از دست دادن توانایی بویایی

بیماران باید توجه داشته باشند عمل بینی انحرافی و جراحی کجی بینی با هم تفاوت دارند. عمل بینی انحرافی یک عمل درمانی محسوب می شود و بیمه های درمانی چه معمولی و چه تکمیلی هزینه آن را پرداخت می کنند ولی عمل کجی بینی یک عمل زیبایی بینی محسوب می شود و بیمه هزینه آن را پرداخت نمی کند.

انحراف بینی زمانی رخ می دهد که تیغه میانی بینی بیمار کج بوده و موجب بسته شدن یک و یا هر دو حفره بینی بیمار و احیانا اختلال در تنفس و خواب وی شده باشد.

ولی اگر زمانی بینی بیمار و تیغه آن کج باشد ولی مجاری تنفسی وی مسدود نشده باشد این عمل انحراف بینی محسوب نمی شود و عمل کجی بینی و به طبع آن عمل بینی بینی در نظر گرفته می شود.

در ضمین در این روش حتما باید جراحی زیبایی بینی برای بیمار دارای کجی بینی انجام شود چراکه صرفا با تغییر و اصلاح تیغه بینی کجی بینی بیمار حل نمی شود و نیاز به اصلاح کل ساختار بینی وی می باشد.

حالت سوم به این شکل است که بینی هم دارای کجی و هم انحراف می باشد که باید هم عمل زیبایی و درمانی همزمان انجام شود و متاسفانه هیچ یک از بیمه های درمانی در حال حاضر این هزینه را پوشش نمی دهند.

با کج شدن بینی بعد از عمل چه کنیم؟ را در این مقاله بخوانید.

درمان انحراف بینی بدون جراحی

بسیاری از افراد که دارای بینی انحرافی هستند، برای درمان آن باید دغدغه زیادی در خصوص جراحی تهاجمی داشته‌ باشند. محدودیت‌های جراحی تهاجمی و بی‌هوشی، یکی از ترس‌های این افراد است. به همین دلیل، پزشکان در تلاش هستند تا راه‌کارهای دیگری غیر از عمل جراحی ارائه کنند. عمل بینی انحرافی تنها راه درمان آن نیست. این روزها روش‌های دیگری به عنوان جایگزین عمل بینی انحرافی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم:

1- درمان انحراف بینی با تزریق فیلر

فیلرها پرکننده‌هایی هستند که با استفاده از هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند. ساختار این پر کننده‌ها به گونه‌ای است که دائمی نیستند و نیازی به نگرانی در خصوص همیشگی بودن آن وجود ندارد. شرکت‌های مختلف تولید کننده انواع فیلر، برای قسمت‌های متفاوت در بدن وجود دارند. پزشک می‌تواند براساس محل تزریق، مناسب‌ترین فیلر را انتخاب کند که ماندگاری خوب و فرم دهی مطلوبی ایجاد کند. این روش بدون نیاز به بی‌هوشی و با کمک بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. معمولا مدت زمان انجام آن کم‌تر از 1 ساعت خواهد بود و بدون نیاز به بستری شدن و مراقبت‌های جراحی، به اتمام می‌رسد.

2- درمان انحراف بینی با تزریق چربی

انحراف بینی برای بسیاری از افراد کلافه کننده است. حتی زمانی که تنها ظاهر بینی دچار انحراف است و تنفس به خوبی انجام می‌شود، باز هم افراد کاندید عمل بینی انحرافی کم نیستند. خوشبختانه، این روزها راه‌کارهای جایگزین برای درمان انحراف بینی به وجود آمده است که می‌توانید از آن استفاده کنید. تزریق چربی یکی از روش‌های کاربردی و خوب برای این کار است. تزریق چربی بدون ایجاد حساسیت، با کمک چربی موجود در بافت بدن خودتان انجام می‌شود.

پزشک متخصص با استفاده از دستگاه لیپوماتیک بخشی از چربی موجود در ناحیه‌ای خاص را خارج می‌کند، بعد از تصفیه و آماده سازی بافت چربی، عملیات تزریق به بینی آغاز می‌شود. این روش نیز مانند تزریق فیلر به صورت سرپایی انجام می‌شود. تنها کافی است برای چند ساعت زمان داشته باشید تا در مطب پزشک حضور پیدا کنید. تمامی پروسه برداشت چربی و تزریق آن به کمک بی‌حسی موضعی انجام می‌گردد و نیاز به بستری ندارد.

3- درمان انحراف بینی با لیزر

لیزر یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که در اختیار پزشکان قرار گرفته است. با استفاده از لیزر، پزشک متخصص می‌تواند بدون ایجاد برش و جراحات، اقدام به عمل بینی انحرافی کند و بینی کج را تا حد زیادی درمان کند. محدودیت‌های احتمالی در این روش وجود دارد که باید در جلسه مشاوره با پزشک بررسی شود.

اصرار بر انجام عمل رفع بینی انحرافی

4- درمان انحراف بینی با ماساژ

یکی از غیرتهاجمی‌ترین درمان‌هایی که برای بهبود انحراف بینی وجود دارد، کمک گرفتن از ماساژ است. شما می‌توانید در طولانی مدت با استفاده از ماساژ، فرم بینی را تاحدی اصلاح کنید. بهبود ظاهر بینی به کمک ماساژ یکی از بی‌خطرترین کارهایی است که می‌توانید امتحان کنید. سعی کنید انتظارات واقع بینانه‌ای در این خصوص داشته باشید؛ چرا که مدت زمان نتیجه دادن آن بسیار طولانی بوده و نیازمند صبوری زیادی است.

آمادگی قبل از عمل انحراف بینی

برخی اقدامات می‌تواند اثرات مستقیمی بر نتیجه عمل جراحی بگذارد. به همین دلیل، پزشک متخصص توصیه می‌کند تا آمادگی قبل عمل و مراقبت‌های بعد از عمل را جدی بگیرید. در ادامه قصد داریم به مهم‌ترین نکات آمادگی قبل عمل اشاره کنیم:

  • معمولا مصرف برخی داروها حداقل دو هفته پیش از انجام عمل بینی انحرافی ممنوع است.
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون، مسکن، برخی ویتامین‌ها و دمنوش‌ها یک هفته پیش از عمل ممنوع است.
  • ارائه اطلاعات در خصوص حساسیت دارویی و سوابق پزشکی ضروری است.
  • حداقل 8 الی 12 ساعت پیش از عمل بینی انحرافی، ناشتا باشید.
  • از خوردن غذاهای چرب، حجیم و فست فود پیش از عمل جراحی پرهیز کنید.
  • حتما برای روز جراحی یک همراه داشته باشید تا سرگیجه و خواب آلودگی پس از جراحی را مدیریت کنید.
  • برای خوابیدن بعد از عمل، حتما تخت خواب‌تان را، به وسیله بالشت و سطح نرمی شیبدار کنید تا درد، تورم و مشکلات پس از عمل کاهش پیدا کند.

مراقبت های بعد از عمل بینی انحرافی:

به دلیل برش های که در بینی ایجاد شده است ممکن است لخته های خون در بینی وجود داشته باشد و همچنان یبمار مقداری دارای مشکلات نتفسی باشد.

این اتفاق طبیعی بوده و شما باید شکیبا باشید تا دوره نقاهت بعد از جراحی انحراف بینی به طور کامل سپری شود و بهبودی به تدریج شما صورت می گیرد.

هزینه عمل بینی انحرافی چقدر است؟

اطلاع از هزینه عمل بینی انحرافی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که هر فرد کاندید انجام این جراحی، باید بودجه موردنیاز آن را تامین کند. اما متاسفانه به دلیل تغییر قیمت‌ها از سوی شرکت‌های دارویی و بیمارستان‌ها، نمی‌توان عدد و رقم مشخصی برای آن درنظر گرفت. به همین منظور جهت اطلاع از هزینه عمل بینی انحرافی، باید در جلسه مشاوره پیش از عمل حضور پیدا کنید. در این جلسه بینی معاینه می‌شود و براساس شرایط موجود هزینه انجام عمل اعلام می‌گردد.

آیا انحراف بینی بعد از عمل بینی انحرافی قابل بازگشت است ؟

در واقع بخش بزرگی از عمل بینی انحرافی به میزان مشکلات بینی بستگی خواهد داشت.تکنیک استفاده شده برای بازسازی ساختار تیغه بینی می تواند در این امر تاثیر گذار باشد.

جراح بینی متبحر و با تجربه می تواند این احتمال را به حداقل برساند و نتیجه جراحی را به گونه ایی رقم بزند که باعث رضایت صد در صدی بیمار شود.

آیا می توان انحراف بینی را با داروها درمان کرد ؟

خیر .باید گفت شاید برخی از مشکلاتی که بر اثر انحراف بینی به وجود می آید مانند سر دردها و حساسیت های به وجود آمده  را می توان با داروها و یا محلول ها  کنترل کرد اما به هیچ عنوان انحراف بینی با داروها برطرف نخواهد شد.

آیا عمل بینی انحرافی باعث صاف شدن ظاهری بینی می شود ؟

خیر .زیرا در عمل بینی انحرافی تنها بر روی ساختار تیغه بینی کار می شود و برای برطرف کردن کجی بینی بیمار می تواند هم زمان عمل بینی انحرافی را انجام بدهد.

سن مناسب برای عمل بینی انحرافی چه زمانی است ؟

به غیر از مواردی که مشکلات تنفسی شدت زیادی ندارد .عمل بینی باید پس از کامل شدن رشد بینی و بعد از سن بلوغ انجام بگیرد.زیرا تیغه بینی هر شخصی مانند دیگر اجزای بدن از لحاظ اندازه در سنین پایین رشد می کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیلوفر
نیلوفر
3 سال قبل

سلام. خسته نباشید من انحراف بینی واتحراف تیغه بینی دارم میخواستم ببینم بعد جراحی امکان بازگشت انحراف چقدر است عمل کنیم یانه

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  نیلوفر
3 سال قبل

با سلام
دوست عزیز اگر جراحی توسط متخصص با تجربه انجام شود امکان بازگشت انحراف وجود نخواهد داشت.

خانم نوری
خانم نوری
4 سال قبل

سلام خسته نباشید انحراف بینی دارم میخواستم ببینم هزینه حراحی چقدر میش ممنون

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  خانم نوری
4 سال قبل

سلام وقت بخیر
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های کلینیک تماس بگیرید
سعادت آباد ۰۲۱۲۶۷۴۰۰۵۴- جردن ۰۲۱۸۶۰۸۴۳۲۶

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر