برای مشاوره رایگان کلیک کنید
شماره تماس شعبه جردن: 02191009402 شماره تماس شعبه سعادت آباد: 02126740054 شماره تماس شعبه الهیه: 09128434116
  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. روش های برداشتن خال صورت : جراحی ، لیزر ، درمان خانگی

روش های برداشتن خال صورت : جراحی ، لیزر ، درمان خانگی

دکتر آرش نجف بیگی

جراحی خال صورت

جراحی خال صورت و بدن با روش های مختلفی امکان پذیر است.

زمانی که پزشک شما یک خال را خطرناک تشخیص می دهد و یا زمانی که خودتان به دلایل زیبایی شناختی از وجود خال روی بدن خود ناراضی هستید، ممکن است به فکر این بیافتید که خال خود را به گونه ای بردارید. در این مقاله مروری به روش های مختلف مورد استفاده برای برداشتن خال صورت و جاهای دیگر بدن خواهیم داشت.

در حالی که معمولا خال ها بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند، گاهی اوقات ممکن است در صورت خطر ابتلا به سرطان پوست یا به دلایل زیبایی نیاز به حذف کردن خال باشد. در باور عموم جراحی خال صورت نوعی جراحی زیبایی مانند جراحی چال گونه می باشد که فرد طبق سلیقه خود برای این عمل اقدام می کند.

جراحی خال های صورت،برش خال:

با استفاده از این روش، توسط جراح، برای برداشتن خال صورت، ابتدا یک بی حس کننده موضعی بر روی خال زده می شود (در صورت بزرگ بودن خال، بی حسی تزریق می شود) و سپس خال به همراه مقدار کمی از پوست اطرافش با استفاده از یک چاقو یا قیچی جراحی بریده می شود.

برخی از خال ها ممکن است سلول هایی داشته باشند که در زیر لایه بالایی پوست نیز رشد کنند. بریدن این خال ها ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد تا پوست را ببندند که در نتیجه زخمی را به روی پوست ایجاد خواهد کرد که با گذر زمان محو خواهد شد.

جراحی خال صورت،تراشیدن خال:

برخی از خال ها را می توان با استفاده از چاقو جراحی تراشید. در این روش ابتدا بی حسی موضعی بر روی خال صورت گرفته و سپس با استفاده از چاقو، خال تراشیده می شود تا این که تبدیل به یک زخم مسطح شده و همچنین نیاز به بخیه هم ندارد.

تراشیدن خال چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد و زخم آن معمولا پس از 10 روز تبدیل به یک لکه صورتی شده که 4 هفته ای باقی می ماند. پس از چند ماه فقط یک زخم کوچک از آن باقی خواهد ماند.

جراحی خال صورت،فریز کردن خال:

فریز کردن یا کریوتراپی روشی است که در آن خال های غیرسرطانی که به عمق لایه پوست نفوذ نکرده اند، به کمک نیتروژن مایع فریز شده تا بدون این که نیازی به جراحی باشد خودشان بیفتند.

این روش معمولا برای زگیل ها و خال های آویزان مورد استفاده قرار می گیرد. کریوتراپی برای جراحی صورت روشی سرپایی بوده و در انتها ممکن است تاول کوچکی بر روی پوست باقی بگذارد که پس از مدتی بهبود می یابد.

جراحی خال صورت،برداشتن خال صورت با لیزر:

برای حذف خال های غیرسرطانی که از سطح پوست بالا نیامده اند، می توان از لیزر استفاده نمود. این روش از تشعشع شدید پرتوها برای شکستن سلول های خال در پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از این روش، احتمالا دو یا سه جلسه لازم باشد تا خال از بین برود.

هرچند معمولا روش هایی مثل بریدن و تراشیدن پیشنهاد می شود، ولی استفاده از لیزر برای نواحی که دسترسی سختی دارند مثل صورت یا گوش می تواند مفید باشد.

همچنین با استفاده از لیزر می توان چند خال را همزمان حذف نمود.

معایب استفاده از لیزر برای جراحی خال صورت:

از بین بردن خال هایی که ریشه عمیق تری دارند، با لیزر، ایده مناسبی به نظر نمی رسد. و این به خاطر این است که خونریزی ناشی از این کار زیاد بوده و نیاز به مداخله جراحی دارد تا تا زخم شدن نواحی اطراف به حداقل برسد.

همچنین پیش از استفاده از لیزر، پوست های مشکوک باید توسط متخصص مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین خال های بزرگ هم شاید گزینه مناسبی برای درمان لیزر نباشند. چرا که برداشتن خال به طور کامل با جراحی در مقایسه با چند جلسه درمانی لیزر، می تواند هزینه و زمان کمتری از بیمار بگیرد.

انرژی زیاد لیزر باعث داغ شدن پوست شده و می تواند زخم کوچکی را در محل مورد نظر ایجاد کند که البته لازم به ذکر است که این زخم به زودی خوب می شود.

برخی اوقات پس از درمان، سطح پوست در محلی که خال برداشته شده است، ممکن است فرورفته به نظر برسد. در این موارد درمان های دیگری مثل استفاده از لیزرهای مسطح کننده مثل CO2 یا لیزر اربیوم می تواند به طور قابل توجهی کیفیت و بافت پوست در اطراف محل زخم را بهبود ببخشد.

عوارض برداشتن خال صورت با نخ:

یکی از روش هایی که برای برداشتن خال از صورت و یا جاهای دیگر بدن پیشنهاد می شود، این است که با استفاده از یک نخ یا نخ دندان، ریشه خال را محکم ببندند تا خون به آن نرسد. سپس خال با خون پر شده، خشک شده و می افتد. این روش باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که ممکن است واقعا برای خال های آویزان موثر واقع شود ولی بازهم خطر ابتلا به عفونت را در بر دارد.

در صورتی که از نخ ها خیاطی استفاده شود، می تواند پوست را ببرد و پیش از این که کار تمام شود، زخمی بزرگتر از زخم برداشتن خال با جراحی روی پوست شما ایجاد کند.

همچنین در صورتی که این کار در خانه صورت گیرد، علاوه بر تهاجمی بودن آن، خال هایی که مشکوک هستند، مورد تست نمی توانند واقع شوند و در نتیجه سلول های غیرطبیعی یا بدخیم تشخیص داده نمی شوند.

آیا برداشتن خال صورت درد دارد؟

درد یکی از عوارض شایع در برداشتن خال است. مقدار درد بستگی به روش از بین بردن خال دارد. به عنوان مثال، سوزاندن خال می تواند گاهی اوقات دردناک تر از تراشیدن خال باشد. علاوه بر این، خال های کوچک پس از برداشتن معمولا دردناک نیستند، اما خال های بزرگتر می توانند درد متوسطی را ایجاد کنند.

سوزاندن یا جراحی خال صورت و بدن ممکن است موجب تحریک پوست شود که تا حدودی دردناک باشد. معمولا پزشک شما توصیه می کند که برای تسکین دردهای ملایم، از داروهایی مانند ایبوبروفن استفاده کنید. درد معمولا در عرض 24 تا 48 ساعت کاهش می یابد، اما اگر ادامه داشت با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین لازم به ذکر است که فرآیند برداشتن خال معمولا با استفاده از بی حسی موضعی صورت می گیرد و بیمار در حین انجام دردی احساس نمی کند.

هزینه برداشتن خال:

هزینه ی برداشتن خال صورت و بدن بستگی به چند موضوع دارد اول اینکه با توجه به آزمایشات پاتولوژی و آسیب شناسی و همچنین ضرورت پزشکی یا زیبایی برداشتن خال، هزینه ها متفاوت می شود. همچنین خود آزمایش ها به هزینه های درمانی هم اضافه می کند.

همچنین در صورتی که می خواهید از لیزر استفاده کنید، لازم است بدانید معمولا با یک جلسه درمانی تکمیل نمی شود و لذا هزینه ممکن است بیشتر شود.

انواع خال صورت و معرفی آن‌ها

پوست شما به نوعی مهم‌ترین عضو بدن شماست. خال‌های پوستی، ضایعاتی روی پوست هستند که از رنگ پوست طبیعی تا قهوه‌ای یا سیاه متغیر می‌باشند. خال‌ها می‌توانند در هر جایی از پوست یا غشاهای مخاطی شما به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند. بیشتر خال‌های پوستی در اوایل دوران کودکی و در طول 20 سال اول زندگی ظاهر می‌شوند.

طبیعی است که یک فرد در بزرگسالی بین 10 تا 40 خال داشته باشد. چرخه زندگی یک خال متوسط ​​حدود 50 سال است. با گذشت سال‌ها، خال‌ها معمولا به آرامی تغییر می‌کنند، برجسته شده و رنگشان روشن‌تر می‌شود. اغلب، موها روی خال رشد می‌کنند. برخی از خال‌ها به هیچ وجه تغییر نخواهند کرد و برخی به تدریج و با مرور زمان، ناپدید می‌شوند. شناخت انواع خال‌ها قبل از جراحی خال صورت، می‌تواند مفید باشد.

  • خال‌های معمولی: نوعی خال طبیعی هستند، یک زائده کوچک روی پوست شما که به رنگ صورتی، خرمایی یا قهوه‌ای بوده و لبه مشخصی دارد.
  • خال‌های مادرزادی: این‌ها، خال‌هایی هستند که هنگام تولد روی پوست شما کشف شده‌اند. خال‌های مادرزادی در حدود یک نفر از هر 100 نفر رخ می‌دهد. این خال‌ها ممکن است بیشتر از خال‌هایی که پس از تولد ظاهر می‌شوند، به ملانوم تبدیل شوند. اگر قطر خال پوست شما بیش از هشت میلی‌متر باشد، خطر سرطانی شدن آن بیشتر است.
  • خال‌های دیسپلاستیک: این خال‌ها بزرگ‌تر از مداد پاک‌کن هستند و شکل نامنظمی دارند. خال‌های دیسپلاستیک معمولا رنگ ناهموار با مرکز قهوه‌ای تیره و لبه‌های روشن‌تر و ناهموار دارند. این خال ها معمولا ارثی بوده و افرادی که آن‌ها را دارند، ممکن است بیش از 100 خال داشته باشند. اگر خال‌های دیسپلاستیک دارید، شانس بیشتری برای ابتلا به ملانوم بدخیم (سرطانی) دارید. هر گونه تغییر در خال باید از نظر سرطان پوست توسط متخصص پوست بررسی شود.

درمان خانگی برای برداشتن خال گوشتی و سطحی

تعدادی از وب سایت‌ها، نکاتی را برای برداشتن خال در خانه، بدون نیاز به جراحی خال صورت، ارائه می‌دهند. کارایی این روش‌ها ثابت نشده است و برخی ممکن است خطرناک باشند. قبل از این‌که هر گونه درمان خانگی برای برداشتن خال را امتحان کنید، باید با پزشک خود در مورد گزینه‌های خود صحبت کنید.

برخی از این روش‌های اثبات نشده عبارتند از:

  • سوزاندن خال با سرکه سیب
  • سیر را به خال بچسبانید تا آن را از داخل بشکنید
  • استفاده از ید روی خال برای از بین بردن سلول‌ها
  • بریدن خال با قیچی یا تیغ

سایر درمان‌های خانگی که ادعا می‌کنند خال‌ها را از بین می‌برند، عبارتند از:

  • مخلوطی از جوش شیرین و روغن کرچک
  • پوست موز
  • روغن کندر
  • روغن درخت چای
  • آب اکسیژنه
  • آلوئه ورا
  • روغن بذر کتان

داروخانه ها و فروشگاه‌های آنلاین نیز کرم‌های رفع خال را می‌فروشند. برای استفاده از این کرم‌ها، ابتدا قسمت بالایی خال را می‌خراشید. سپس، کرم را به خال می‌مالید. این محصولات ادعا می‌کنند که ظرف یک روز پس از استفاده از کرم، پوسته ایجاد می‌شود و منجر به رفع خال بدون نیاز به جراحی خال صورت می‌گیرد.

هرچند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که خال را در خانه بردارید. برداشتن خال باید توسط یک متخصص پزشکی مانند یک متخصص پوست انجام شود که می‌تواند آن را برای بررسی سرطان به آزمایشگاه بفرستد.

سرما درمانی برای برداشتن خال

کرایوتراپی، تخریب کنترل شده بافت ناخواسته با اعمال دقیق سرمای شدید است. درمان کرایوتراپی به حذف ضایعات و خال‌های پوستی بدون نیاز به جراحی خال صورت و با انجماد آن‌ها با نیتروژن مایع اشاره دارد. برای اکثر افراد این درمان، موثرترین و کم تهاجمی‌ترین درمان موجود است.

کرایوتراپی یا سرما درمانی، یک درمان غیرجراحی پزشکی است که شامل حذف ضایعات پوستی با استفاده از نیتروژن مایع برای منجمد کردن سلول‌های پوست تا زمان مرگ است.

درمان انجماد معمولا شامل 5-30 ثانیه از اسپری مایع است که با CryoPen اعمال می‌شود. بسته به نوع پوست و ماهیت مشکل، می‌توان بعد از یک استراحت کوتاه، درمان انجماد بیشتری اعمال کرد.

در روزهای پس از درمان، ضایعه پوستی درمان شده ممکن است تیره‌تر شود و شروع به پوسته شدن کند. ضایعه در نهایت پوسته پوسته می‌شود. این ممکن است بین 1-6 هفته طول بکشد. زمان بهبودی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و تا حد زیادی به نوع پوست و ضایعه پوستی که درمان شده است، بستگی دارد. برای بررسی نتایج کرایوتراپی و ارزیابی این‌که آیا درمان بعدی در صورت لزوم انجام شود یا خیر، قرار ملاقات بعدی برای 4-6 هفته پس از درمان شما برنامه ریزی می‌گردد.

جمع بندی

اگر خالی دارید که تغییر نمی‌کند و شما را آزار نمی‌دهد، بهترین کار، این است که آن را به حال خود رها کنید. اما اگر روشی را که خال روی ظاهر شما تأثیر می‌گذارد، دوست ندارید یا لباس‌هایتان آن را تحریک می‌کند، به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا به وسیله جراحی خال صورت، آن را با خیال راحت از بین ببرد. همچنین، در صورت تغییر رنگ، اندازه یا شکل خال یا پوسته شدن آن، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. این‌ها می‌توانند نشانه‌های سرطان پوست باشند. بررسی و برداشتن یک خال بالقوه سرطانی می‌تواند از گسترش سرطان جلوگیری کند.

آیا جراحی خال صورت، عمل مشکل و خطرناکی است؟

برداشتن خال صورت عمل ساده و بدون عوارضی است که در زمان کوتاهی، معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود. پزشک ناحیه اطراف خال را بی‌حس می‌کند و در صورت لزوم آن را به همراه با یک لایه از پوست سالم، برش می‌دهد. این روش ممکن است یک اسکار دائمی به جای بگذارد ولی در صورت مراقبت از پوست و استفاده از کرم‌های ترمیم کننده، رد عمل باقی نمی‌ماند. اگر متوجه شدید که خال دوباره رشد کرده است، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

بهبودی پس از جراحی خال چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی انتظار داشته باشید که بهبودی جای زخم عمل برداشتن خال، حداقل دو تا سه هفته طول بکشد. ممکن است برخی از روش‌های زیبایی و ترمیمی برای کاهش جای زخم باید پس از بهبود زخم شروع شوند. اما مراقبت اولیه از زخم برای جلوگیری از عفونت، احتمال باقی ماندن جای زخم یا اسکار را کم می‌کند.

چگونه می‌توان تشخیص داد که خال صورت، خطرناک است؟

اگر این نشانه‌ها را دیدید، حتما برای برداشتن خال یا بررسی آن به جراح مراجعه کنید:

  • قرمزی، تغییر رنگ، تغییر شکل و یا تورم جدید فراتر از مرز خال
  • ایجاد رنگدانه‌هایی که از مرز یک نقطه به پوست اطراف پخش می‌شود
  • خارش، درد یا حساسیت در ناحیه‌ای که از بین نمی‌رود یا دوباره عود می‌کند
  • تغییرات در سطح خال: تراوش، پوسته پوسته شدن، خونریزی، ایجاد یک توده یا برآمدگی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جعفر
جعفر
3 سال قبل

سلام جناب دکتر، من مادرزادگی یک خال روی ابروم ،ایا برای جراحی خطری نیست،عمل کنم،

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  جعفر
3 سال قبل

با سلام
دوست عزیز اول باید به صورت حضوری معاینه شوید تا مشخص شود برداشتن خال مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر