برای مشاوره رایگان کلیک کنید
شماره تماس شعبه جردن: 02191009402 شماره تماس شعبه سعادت آباد: 02126740054 شماره تماس شعبه الهیه: 09128434116
  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. هرآنچه را که لازم است درباره تامپون بینی و کاربردهای آن بدانید!

هرآنچه را که لازم است درباره تامپون بینی و کاربردهای آن بدانید!

دکتر آرش نجف بیگی

همه چیز درباره تامپون بینی

یکی از مواردی که افراد را بعد از جراحی بینی نگران می‌کند وجود تامپون در بینی است. بیماران از این نگران هستند که وجود تامپون بینی باعث ایجاد درد یا تنگی نفس در آن‌ها شود. البته باید گفت در همه جراحی‌ها نیازی به آن نیست و فقط برای جراحی‌هایی که تهاجم زیادی داشته‌اند از تامپون استفاده می‌شود. به طور کلی این پدها جای نگرانی ندارد و به راحتی از بینی خارج می‌شود. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد انواع آن و مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید بپردازیم.

تامپون بینی چیست؟

در حین عمل جراحی زیبایی بینی لازم است استخوان‌ها و غضروف‌های تشکیل دهنده اسکلت بینی از طرف پوست و مخاط داخل بینی از یکدیگر جدا شوند و این استخوان‌ها و غضروف‌ها شکل گرفته و سپس این پوست و غشای مخاطی جدا شده ترمیم شود و دوباره به سطوح جدید بچسبد. برای این کار تامپون بینی روی آن گذاشته می‌شود و سپس بخیه‌ها و پانسمان بینی قرار می‌گیرد.

به طور خلاصه، وظیفه آن این است که اطمینان حاصل شود که پوست داخل بینی زودتر و بهتر به ساختارهای اسکلتی بینی می‌چسبد. تامپون از نظر اینکه به بیمار اجازه می‌دهد تا سریع بهبود یابد و بعد از ترمیم راحت نفس بکشد، مهم است. تامپون‌ها به طور کلی می‌توانند در دو دسته عمده تقسیم شوند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

تامپون اسفنجی

این پدها از جنس اسنفج فشرده هستند که در بینی شما قرار گرفته و باعث حفظ شکل بینی شما می‌شوند. این پدها به طور کامل فضای بینی شما را اشغال می‌کنند و امکان تنفس از بینی وجود ندارد.

تامپون سیلیکونی

تامپون سیلیکونی

برای راحت‌تر بودن تنفس لازم است که به طور مرتب از اسپری مخصوص بینی استفاده کنید.

تامپون بینی چه فایده ای دارد؟

نصب تامپون یا پد بینی می‌تواند مزایای زیر را برای بیمار به همراه آورد:

  • از جابجایی داخلی ساختارهای استخوانی و غضروفی که در حین جراحی بینی متحرک شده‌اند جلوگیری می‌کند.
  • از سپتوم و ساختارهای استخوانی پشتیبانی می‌کند.
  • از تورم و چسبیدن پوست داخل بینی به نام مخاط داخل بینی جلوگیری می‌کند.
  • به توقف خونریزی در بینی کمک می‌کند.
  • ترشحات وارد شده به بینی پس از جراحی را جذب می‌کند.

آیا همه عمل‌های بینی به تامپون نیاز دارند؟

در همه جراحی‌ها نیازی به پد نیست. در جراحی‌های بینی که با گذاشتن تامپون انجام می‌شود، می‌توان تامپون را بعد از چند روز برداشت. در این مدت بینی کاملا بسته و متورم است و زیر چشم‌ها کبود می‌ماند. در مواردی از پدهایی با سوراخ‌هایی در وسط نیز استفاده می‌شود که اجازه ورود هوا را می‌دهد و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند؛ اما این مانع از گرفتگی نمی‌شود.

بیمار یک هفته پس از عمل می‌تواند به سر کار خود بازگردد. تامپون بینی همچنین می‌تواند باعث شکل گرفتن غضروف‌ها و بافت‌های خط وسط بینی شود. بعد از جراحی‌های بینی بدون تامپون، بیمار می‌تواند تمام کارهای روزانه خود را در روز عمل انجام دهد. از همان ابتدا او می‌تواند از طریق بینی نفس بکشد و خواب راحت و باکیفیتی داشته باشد. در صورت عدم وجود تامپون استحمام بعد از عمل مانعی ندارد. در صورت وجود خونریزی در بینی بیمار مقدار بسیار کمی پنبه در آن قرار می‌دهند و این برای بیمار ضرری ندارد. در صورتی که بیماران مشکلی نداشته باشند می‌توانند در روز جراحی ترخیص شوند.

معمولا در عمل‌هایی که تهاجم به بینی و غضروف‌های آن زیاد است چاره‌ای از تامپون نیست.

آیا همه عمل‌های بینی به تامپون نیاز دارند؟

آیا تامپون بینی آزاردهنده است؟

به طور کلی اگر بیمار پس از جراحی بینی از داروهایی که پزشک خود داده است استفاده کند، دردی احساس نمی‌کند. با این حال، وجود تامپون داخل بینی احساس پری و گرفتگی ایجاد خواهد کرد. اما پد به خودی خود نمی‌تواند علت درد باشد. کسانی که تامپون اسفنجی دارند نمی‌توانند از طریق بینی نفس بکشند و کسانی که تامپون‌های سیلیکونی دارند اگر به طور مرتب از اسپری‌های داخل بینی استفاده نکنند ممکن است دچار گرفتگی شوند و سپس به دلیل اینکه نمی‌توانند نفس بکشند احساس ناراحتی کنند.

آیا با وجود تامپون می‌توان نفس کشید؟

اگر چه به دلیل تاثیر زیاد اسپری در دماغه، وضعیت ناراحت کننده‌ای را تجربه خواهید کرد، اما مطمئنا راحت‌تر از بسته شدن کامل آن خواهد بود. با وجود پدهای اسفنجی متاسفانه به دلیل تورم کامل اسفنج قادر به تنفس نخواهید بود. بنابراین خیس کردن مکرر لب‌ها و نوشیدن مکرر آب باعث آرامش بیشتر شما و جلوگیری از خشکی دهان می‌شود.

برای دریافت مشاوره رایگان و آگاهی از شرایط عمل جراحی بینی، با مشاوران ما در کلینیک دکتر آرش نجف‌بیگی تماس بگیرید.

کلینیک جردن : ۰۲۱۸۶۰۸۱۸۷۵کلینیک سعادت : ۰۲۱۲۶۷۴۰۰۶۴

آیا عطسه با وجود تامپون در بینی دردناک است؟

پس از جراحی بینی از بیماران خواسته می‌شود از موقعیت‌هایی که باعث افزایش فشار داخل جمجمه و داخل بینی می‌شود اجتناب کنند. در هنگام عطسه و سرفه باید دهان باز باشد تا فشار هوا وارد بینی نشود و به آن آسیب نزند. زیرا در حین جراحی بینی روابط استخوان‌ها و غضروف‌ها تغییر می‌کند و تامپون‌ها در گچ روی بینی داده می‌شود تا حرکات این ساختارها محدود شود.

بنابراین، عطسه و سرفه می‌تواند این ساختارها را مختل کند و همچنین باعث درد شود. استفاده از اسپری در داخل دهان و به سمت کام باعث کاهش ترشحات بینی و کاهش رفلکس عطسه می‌شود.

آیا کشیدن تامپون بینی درد دارد؟

بعد از ترس از بیهوشی، کشیدن تامپون‌ها مهمترین موضوعی است که موجب نگرانی افراد می‌شود. بیماران می‌پرسند که آیا هنگام برداشتن پدها باعث درد و خونریزی می‌شود؟ باید گفت اگر تامپون‌های سیلیکونی در بینی قرار داده شود، ممکن است هنگام برداشتن آن کمی احساس ناراحتی کنید، اما این احساس دردناک نیست. بیماران به جای درد از یک احساس بد غیرقابل توضیح صحبت می‌کنند، زیرا حتی پدهای اسفنجی، در حین برداشتن مشکلاتی مانند چسبندگی ایجاد نمی‌کنند.

فرآیند برداشتن پدهای بینی زمان بسیار کوتاهی می‌برد، هیچ دردی احساس نمی‌کنید و بلافاصله پس از آن یک تنفس کاملا راحت و کامل انجام می‌شود.

تامپون بینی چند روز باید بماند؟

از آنجایی که احتمال عفونت تامپون سیلیکونی بسیار کم است، ماندن آن تا یک هفته نیز اشکالی ندارد، اما معمولا نهایتا در روز پنجم، تامپون‌های سیلیکونی داخل بینی برداشته می‌شوند.

مراقبت های بعد از کشیدن تامپون بینی

بعد از خارج کردن تامپون‌ها می‌توانید با رعایت بعضی نکات از آن مراقبت کرده و به ترمیم سریع‌تر آن کمک کنید. بعضی از این نکات شامل موارد زیر است:

  • از کمپرس سرد استفاده کنید. این باعث کاهش تورم و درد خواهد شد.
  • از وارد کردن فشار، ضربه و تنفس شدید خودداری کنید.
  • مصرف نمک را کاهش دهید.
  • آب و مایعات زیادی بنوشید.
  • فضای بینی خود را تمیز نگه دارید.
  • داروهای آنتی بیوتیک خود را به طور منظم مصرف کنید.

با نحوه صحیح استحمام بعد از عمل بینی بیشتر آشنا شوید.

حرف آخر

طی عمل زیبایی بینی برش‌های متعددی در غضروف‌ها، استخوان‌ها و گوشت بینی شما اتفاق می‌افتد. برای ترمیم این نواحی لازم است که مدتی استراحت کنید تا بافت‌ها شکل جدید خود را بازیابند. برای ترمیم بهتر و زیباتر در مواردی پزشک شما از تامپون استفاده خواهد کرد. تامپون نوعی گاز فشرده است که می‌تواند به دو صورت سیلیکونی یا اسفنجی وجود داشته باشد. تامپون باعث می‌شود که پوست ناحیه داخلی بینی شما اتصال بهتر و مناسب‌تری با غضروف‌ها برقرار کند.

تامپون بینی باید دو یا سه روز بعد از عمل از بینی شما خارج شود. خارج کردن پدها دردناک نیست اما بعد از خارج همچنان باید مراقبت از بینی را ادامه دهید. در صورتی که در مورد عمل زیبایی بینی سوالی دارید یا نیازمند مشاوره هستید با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر