برای مشاوره رایگان کلیک کنید
شماره تماس شعبه جردن: 02191009402 شماره تماس شعبه سعادت آباد: 02126740054 شماره تماس شعبه الهیه: 09128434116
  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. انواع نوع بیهوشی برای جراحی بینی و عوارض و مزایا آنها و انتخاب بهترین نوع بیهوشی برای جراحی بینی

انواع نوع بیهوشی برای جراحی بینی و عوارض و مزایا آنها و انتخاب بهترین نوع بیهوشی برای جراحی بینی

دکتر آرش نجف بیگی

تزریق داروی بی حسی و بیهوشی برای عمل بینی

انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی، نه تنها در نتیجه عمل جراحی تاثیر دارد، بلکه در تاثیرات و عوارضی که داروهای بی‌هوشی بر بدن دارند، نیز نقش زیادی دارد.
انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی موضوعی است که اهمیت زیادی دارد. این تصمیم، هم برای بیمار و هم برای پزشک جراح، تصمیمی حیاتی و مهم است. بیهوشی، فرآیندی حساس است که نیاز به داشتن تخصص‌های خود دارد. برخی از پزشکان، جراحی بینی با بی حسی را استفاده کرده و برخی نیز با اتکا به بی‌هوشی‌ اقدام به انجام جراحی‌ها می‌نمایند.

حال، سوالات مهمی در این زمینه مطرح می‌شوند!

  • انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی، به صورت دقیق‌تر چه تاثیراتی در نتیجه عمل دارد؟
  • آیا جراحی بینی با بی حسی، می‌تواند با دقتی به اندازه جراحی با بی‌هوشی انجام شود؟
  • جراحی بینی با بی حسی چه مزایا و معایبی دارد؟
  • در انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی، چه گزینه‌هایی پیش رو خواهیم داشت؟
  • پزشک یا بیمار؟ کدام‌ یک در انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی، اختیار بیشتری دارد؟

پاسخ به این سوالات را با مروری بر چیستی و چرایی بیهوشی و انواع آن آغاز خواهیم کرد. به انواع بیهوشی و تاثیراتی که هر کدام در بدن دارند، پرداخته و نیز بررسی خواهیم کرد که انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی، شما را با چه رویدادهایی مواجه خواهد کرد.

در ویدیو زیر اصلاح قوز بینی بدون بی هوشی و با بی حسی موضعی توسط دکتر نجف بیگی را مشاهده میکنید:

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/Dq36T/vt/frame

بیهوشی برای جراحی بینی در پزشکی به چه معناست؟

بیهوشی، در شاخه‌های مختلف پزشکی و دندانپزشکی، به حالت القاء شده‌ای گفته می‌شود که در طی آن، شخص، به صورت ارادی یا غیرارادی، کنترل خود بر بخش‌های مشخصی از جسم خود را از دست می‌دهد. طیف و گستره بیهوشی، بسیار وسیع است.
عدم کنترلی که در طی بیهوشی به فرد القاء می‌شود، می‌تواند بخشی خاص از بدن یا تمام بدن وی را در برگیرد. در این حالت، فرد بطور موقت، بی‌دردی، فلجی و یا حتی فراموشی را تجربه خواهد کرد.
بیهوشی، در واقع باعث سرکوب شدن یا تضعیف دستگاه عصبی مرکزی شده که موجب از بین رفتن واکنش و احساس به محرک‌های بیرونی می‌گردد. البته این حالت، برگشت‌پذیر بوده و در اغلب موارد، عوارض حادی در پی ندارند. از بین رفتن هوشیاری و فراموشی، دو جنبه مهم در حالت بیهوشی هستند. ولی در حالت کلی، یک یا چند مورد از حالت‌های زیر، در هر فرآیند بیهوشی برای شخص بیمار اتفاق خواهد افتاد.
• بی‌دردی
• فلج عضلانی
• فراموشی
• از بین رفتن هوشیاری
همانطور که شنیده‌ایم یا تجربه کرده‌ایم، بیهوشی، شامل حالت‌های مختلفی می‌باشد. فرآیند بیهوشی، در اعمال جراحی پزشکی و دندانپزشکی به کار گرفته می‌شود و هر عمل جراحی، می‌تواند شامل یک یا چند حالت مختلف باشد. به صورت کلی، بیهوشی به حالت‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم، تقسیم می‌شود.

انواع بیهوشی برای جراحی بینی و دکتر آرش نجف بیگی در حال عمل

برای پاسخ سوال های خود درباره‌ی عمل بینی ، مقالات جراحی بینی برای دیابتی ها مجاز است ؟ و اهمیت نوع پوست در جراحی بینی را مطالعه کنید.

بیهوشی هنگام عمل بینی به چه شکل‌هایی امکان پذیر است؟

بیهوشی می‌تواند بنا به شدت عمل جراحی و شرایطی که برای بیمار بوجود می‌آید، به شکل‌های مختلفی انجام شود. بیهوشی عمومی، آرام‌بخشی و بی‌حسی منطقه‌ای، سه شکل مختلف بیهوشی در پزشکی می‌باشند. هر کدام از این‌ها، باعث بروز اتفاقاتی خاص در بدن می‌شوند که به تشریح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم. انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی می‌تواند به یکی از روش‌های زیر باشد.

• بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی به فرآیندی گفته می‌شود که در طی آن، فعالیت دستگاه عصبی مرکزی به طور کامل متوقف شده، فرد وارد حالتی می‌شود که هیچ چیز در خاطرش باقی نمی‌ماند یا به عبارت بهتر، توانایی‌های ارادی و غیرارادی از شخص بیمار سلب شده و تمام توانایی‌های خود برای درک حواس پنج گانه را از دست می‌دهد. همچنین، حافظه وی نیز در طول مدت بیهوشی عمومی از فعالیت باز می‌ایستد. بیهوشی عمومی در کنار جراحی بینی با بی حسی، رایج‌ترین انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی است.

• آرام بخشی

آرام بخشی به نوعی از بیهوشی گفته می‌شود که در طی آن، فرد به صورت کامل بیهوش نیست. در این شیوه، مسیر انتقال تکانه‌های عصبی که در بین قشر مغز و دستگاه کناره‌ای جای دارد، مسدود شده که به موجب آن، ایجاد حالت آرام‌بخشی در فرد بوجود می‌آید. همچنین، در این حالت، حافظه بلندمدت شخص نیز مختل می‌گردد. از این روش، بیشتر در دوره‌ بستری بعد از عمل‌های جراحی سنگین استفاده می‌شود. احتمال دارد حتی در صورت انجام جراحی بینی، از داروهای آرام‌بخش برای کاهش درد و تسکین آن پس از جراحی استفاده شود.

• بی حسی منطقه‌ای

در بی حسی منطقه‌ای، انتقال تکانه‌های عصبی از مسیر سیستم عصبی که در بین بافت هدف و طناب نخاعی قرار دارد، متوقف شده و به واسطه آن، از بین رفتن حس در بافت هدف اتفاق می‌افتد. در بی حسی منطقه‌ای، بیمار کاملاً هوشیار است و حافظه وی دستخوش هیچ اختلالی نمی‌گردد. جراحی بینی با بی حسی، در این حاشیه قرار دارد. جراحی بینی با بی حسی موضعی، کمترین خطرات و عوارض احتمالی را در پی خواهد داشت. همینطور گاهی ممکن است در  عمل پولیپ بینی از بی حسی موضعی استفاده شود.

پزشکان در حال انجام بیهوشی قبل جراحی بینی

روند انجام بیهوشی چگونه طی می‌شود؟

انجام گرفتن بیهوشی در فرد بیمار، بایستی توسط متخصص بیهوشی انجام شود. نوع دارو و دوز مصرفی آن، بنا به نوع جراحی و شرایط بیمار متفاوت بوده و تشخیص آن به عهده متخصص خواهد بود. بیهوشی به طور کلی، در چهار مرحله انجام می‌شود. مراحلی که برای بیهوش کردن بیمار در میان مراحل انجام عمل بینی طی می‌شود، به ترتیب شامل موارد زیر هستند:
• مرحله القاء یا Induction
• مرحله تهیج بیهوشی یا Excitement Stage
• مرحله بیهوشی جراحی یا Surgical Anaesthesia
• مرحله اوردوز یا Overdose

شروع بیهوشی

در اتاق مخصوص بیهوشی یا اتاق عمل، بیمار بر روی تخت قرار گرفته و علائم حیاتی وی و پرونده بالینی او مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای شروع بیهوشی لازم است که اقدامات زیر صورت گیرند:
• بازوبند فشارسنج با بازوی بیمار بسته‌شده و در تمام مدت زمان انجام جراحی، فشار خون او کنترل می‌شود.
• چسب‌های خاصی به قفسه سینه بیمار چسبانده شده و سیم‌هایی که نشان‌دهنده نوار قلبی بیمار هستند، به بدن وی متصل می‌شوند. این سیم‌ها در طول انجام عمل جراحی، ضربان قلب بیمار را بر روی صفحه مانیتور نشان خواهند داد.
• گیره‌ای به نوک یکی از انگشتان بیمار متصل می‌شود. این گیره دارای نوعی سنسور با حسگر مادون قرمز یا Infrared می‌باشد که از طریق سیم متصل به آن، میزان اکسیژن موجود در خون بیمار را به متخصص بیهوشی نشان می‌دهد.
• در حین جراحی، بیمار نیازمند به انجام تزریقات متعدد خواهد داشت. تزریقات از طریق لوله پلاستیکی به نام کانولا یا آنژیوکت صورت می‌گیرند.
• معمولاً به بیماران برای انجام تنفس بهتر، دستگاه تنفس مکانیکی متصل می‌کنند. با استفاده از این دستگاه، تعداد تنفس‌ها و عمق آن‌ها تنظیم می‌گردند.

اتمام بیهوشی

پس از تمام شدن عمل جراحی، بیمار لازم است مدتی را در اتاق ریکاوری که از مجموعه اتاق‌های عمل به حساب می‌آید، قرار گرفته تا تاثیرات ناشی از تزریق داروی بیهوشی یا بی‌حسی به مرور زمان کم شود. در این مدت، وضعیت دستگاه‌های حیاتی بدن، به خصوص دستگاه‌های قلب و عروق و تنفس، به وضعیت عادی بازخواهند گشت. پس از طی شدن این دوره، بیمار به بخش منتقل خواهد شد.

پس از بیهوشی

پس از بیهوشی، با توجه به شرایط بیمار، نوع بیهوشی یا بی حسی، عمل جراحی انجام شده و داروهایی که در طول درمان استفاده شده‌اند، ممکن است حالت‌های مختلفی در بیمار تجربه شود. البته حالت‌های پس از بیهوشی تا حد زیادی به وضعیت سلامتی بدن بیمار نیز بستگی دارد. در اغلب موارد، به خاطر وجود مواد آرام‌بخشی که در این داروها وجود دارد، بیماران حس خوبی را تجربه می‌کنند!
در گاهی موارد احتمال دارد که فرد، احساس گیجی، لرزش یا دردی که در تمام بدن منتشر می‌شود را داشته باشد. برخی از بیماران نیز احتمالاً با خواب آلودگی، گلودرد، سختی در تنفس، سردرد و مواردی از این دست روبرو خواهند بود. در صورت بروز هر کدام از این موارد، لازم است که پرستار بخش خبردارد شود. همچنین، بیماران ممکن است تا چند روز پس از جراحی، احساس خستگی و کرختی در بدن داشته باشند.
نکته مهم پس از بیهوشی این است که برای راه رفتن بعد از عمل، حتماً باید از شخص کمکی استفاده کنند. کاهش ناگهانی فشار خون، دراز کشیدن طولانی مدت و اثرات دیگری که ناشی از تزریق داروی بیهوشی است، احتمال سرگیجه و از دست دادن تعادل را در پی خواهد داشت.

عوارض و خطرات بیهوشی برای جراحی بینی چیست؟

خطرات و عوارضی که بیهوشی در پی دارد در دامنه وسیعی از حالت‌های مختلف قرار می‌گیرد. این خطرات می‌توانند در حوزه باریسک زیاد مثل مرگ، سکته، آمبولی ریه باشند. خطرات با ریسک کمتر نیز می‌توانند شامل استفراغ، تهوع، تاری دید، سردرد، هذیان، اختلالات شناختی و مواردی از این دست باشند. به طور کلی، می‌توان عوارض ناشی از بیهوشی را به ترتیب زیر خلاصه کرد.
• حساسیت و بروز واکنش‌های آلرژیک
• حالت تهوع و استفراغ پس از عمل
• سرگیجه و ضعف پس از بیهوشی
• خارش در بخش‌هایی از بدن
• مشکل در دفع ادرار
• بروز اختلالات حافظه‌ای و شناختی
• ایجاد خطر در بیماران دیابتی، بیماران قلبی و ریوی
با توجه به مواردی که مطرح شد، می‌توان به نقش انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی پی برد. همچنین، با توجه به موارد ذکرشده می‌توان فهمید که چرا جراحی بینی با بی حسی می‌تواند انتخاب بهتری برای این عمل باشد. حال بهتر است برسیم به مبحث اصلی! اینکه برای جراحی بینی بهتر است از چه روشی استفاده کنیم؟

بیهوشی و درد عمل بینی و خانم عمل شده توسط دکتر آرش نجف بیگی در اتاق عمل

انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی

در صورتی که قصد انجام جراحی بینی را دارید، لازم است درباره گزینه‌های انتخابی که برای بیهوشی دارید، تحقیقات کنید. اکثر روش‌های جراحی بینی،‌ بیشتر از یک ساعت زمان نیاز دارند. در موارد خاص نیز ممکن است این عمل تا چندین ساعت طول بکشید. بنابراین، برای انجام هرچه بهتر عمل جراحی بینی، لازم است در طول این مدت، بدن‌تان آرام و بدون درد باشد. این دقیقاً همان کاری است که تزریق داروهای بی‌حسی یا بیهوشی با بدن شما خواهد کرد.

مقاله ی هزینه ی رینوپلاستی و عوامل و فاکتور های تاثیر گذار بر آن  را ازدست ندهید.

برای انجام جراحی بینی، می‌توان اعماق مختلفی از بیهوشی را انجام داد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بی‌حسی موضعی یا منطقه‌ای، آرام‌بخشی یا بیهوشی عمومی، از روش‌های مختلف بیهوشی هستند. هر کدام از این بی‌هوشی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. هزینه، میزان هوشیاری بیمار در طول جراحی، امنیت جسمانی و روانی بیمار و عوارضی که هر کدام در پی دارند، در مقایسه با دیگری متفاوت است.
از آنجا‌ئیکه جراحی بینی یک عمل جراحی انتخابی و غیر اورژانسی است، قبل از اقدام به عمل لازم است تست‌های مخصوص که برای تعیین و انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی به کار می‌روند را انجام دهید.

مقاله ی عفونت بعد از عمل بینی را برای اطلاع از عوارض های احتمالی عمل بینی مطالعه فرمایید.

کدام نوع بیهوشی برای جراحی بینی مناسب تر است؟

گفتیم که بیهوشی در جراحی بینی می‌تواند موضعی، منطقه‌ای و یا عمومی باشد. در بیهوشی موضعی، تنها نقطه‌ای کوچک از بدن بی‌حس می‌شود. این عمل، با تزریق داروی بی‌حسی صورت می‌گیرد. بی‌حسی منطقه‌ای، دارای ابعاد وسیع‌تری بوده که در طی آن، یک منطقه کامل از بدن بی‌حس و سنگین می‌شود. بیهوشی عمومی نیز به طور کامل، سیستم کنترل عصبی را متوقف کرده و شما را وارد عمیق‌ترین مرحله از بیهوشی می‌نماید.

تعیین اینکه کدام روش برای جراحی بینی مناسب است، بستگی به نوع جراحی و میزان مقاومت و سلامت جسمانی شما دارد. به عنوان یک اصل و قاعده کلی، در صورتی که بینی شما تنها نیاز به یک تغییر شکل کوچک یا اصلاح جزئی دارد، بهتر است از بی حسی موضعی برای این کار استفاده شود. همچنین، اگر عمل جراحی بینی شما مستلزم طی کردن یک فرآیند پیچیده باشد، احتمالاً به بیهوشی عمومی نیاز خواهید داشت.

برای آگاهی بیشتر ، با مشاوران ما در کلینیک دکتر آرش نجف بیگی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر نجف بیگی داشته باشید.

آیا بدون بیهوشی می‌توان عمل زیبایی بینی انجام داد؟

عمل بینی با استفاده از فرآیند نیمه بیهوشی نیز ممکن است. این حالت، شبیه به یک خواب عمیق است که در آن استرس و اضطرابی را نیز متحمل نخواهید شد. همچنین، در صورتی که عمل بینی در حد جزئی باشد، می‌توان با بی‌حسی موضعی یا منطقه‌ای نیز این کار را انجام داد.

چطور می‌توان عوارض ناشی از بیهوشی را به حداقل رساند؟

واقعیت این است که عوارض پس از بیهوشی، تا حد زیادی بستگی به مهارت متخصص بیهوشی در تزریق داروها و شناسایی وضعیت بدنی‌تان دارد. در صورتی که بدن سالم داشته باشید و داروهای مناسب و به اندازه تزریق شود، جای نگرانی برای بیهوشی وجود نخواهد داشت.

میزان درد بعد از بیهوشی چقدر خواهد بود؟

معمولاً پس از جراحی بینی و به هوش آمدن، درد چندانی در بدن حس نمی‌شود. در صورتی که دردی هم متحمل شخص باشد، با مصرف استامینوفن قابل رفع خواهد بود.

علت درد گلو بعد از بیهوشی چیست؟

دقیق‌ترین علت، استفاده از لوله‌های بیهوشی در هنگام جراحی است. این درد موقتی بوده و به سرعت برطرف خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساناز
ساناز
4 سال قبل

من فقط دماغم یکم وافتادگی غضرف داره میشه بابیحسی عمل کرد؟

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  ساناز
4 سال قبل

با سلام
بله- ولی حتما باید معاینه شوید تا مشخص شود آیا انجام این عمل برای شما با بی حسی امکان پذیر است یا خیر.

شرفی
شرفی
4 سال قبل

سلام من یه سال پیش عمل کردم وبینیم از نیم رخ دو مدل متفاوت است که یه طرف بینیم کشیده شده و تقریباً چسبیده و احساس میکنم بینیم کجه حالا باید دوباره جراحی کنم یا نه

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  شرفی
4 سال قبل

با سلام
بعد از یک سال جراحی ترمیمی امکان پذیر است.

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر