عمل بینی انحرافی

عمل بینی انحرافی پس از مراجعه بیمار نزد پزشک جراح بینی و انجام معاینات مرتبط با عمل بینی انحرافی و عکس برداری سی تی اسکن و یا عمل آندوسکوپی تشخیص داده می شود.

انحراف تیغه بینی با سردرد و خونریزی و همچنین خر و پف های آزار دهنده همراه است و از طریق عمل بینی با برداشتن غضروف اضافی درمان می شود.

انحراف بینی مشکلی است که تیغه بین بینی – استخوان و غضروفی که حفره بینی را به نصف تقسیم می کند.

به طور قابل ملاحظه ای از مرکز کج می شود و باعث سختی تنفس می شود. اکثر مردم در مقدار حفره های بینی خود تفاوت دارند در واقع، برآورده ها نشان می دهد که ۸۰% مردم، اغلب به طور ناشناخته ای، دچار ناهماهنگی در کانال های بینی خود شده اند.

انحراف تیغه بینی چه عوارض و درمانی دارد؟

دلیل های انحراف تیغه بینی:

بعضی از افراد با انحراف تیغه بینی متولد می شوند ، بعضی افراد دیگر پس از تروما و یا آسیب بینی شان، دچار این مشکل می شوند.

علائم انحراف تیغه بینی :

شایع ترین علامت انحراف تیغه بینی گرفتگی بینی است، در یک طرف بینی یا دو طرف بینی، عمراه با مشکل در تنفس. عفونت های سینوس عود کننده یا مکرر می تواند نشانه ای از انحراف تیغه بینی باشد.

علائم دیگرش شامل:

• خونریزی بینی
  • درد صورت
  • آبریزش بینی
  • تنفس با صدای بلند و خروپف در طول خواب می باشد.انحراف تیغه بینی نیز ممکن است باعث آپنه خواب شود، وضعیتی جدی است که در آن فرد در طول خواب تنفسش را متوقف می کند.

درمان های انحراف تیغه بینی :

گاهی علائم انحراف تیغه بینی را می توان با داروها رفع کرد. اگر دارو به تنهایی کافی نباشد، یک جراح برای این انحراف برای ترمیم جداره و بهبود تنفس مورد نیاز است.

عمل بینی انحرافی:

در طی سپتوپلاستی، یک جراح، از داخل روی بینی کار می کند، برش کوچکی در تیغه بینی ایجاد می شود و سپس استخوان یا غضروف اضافی را حذف می کند ، گاهی اوقات رینوپلاستی یا “کار روی بینی” با سپتوپلاستی ترکیب می شود تا ظاهر بینی را بهبود ببخشد این روش سپتورینوپلاستی نامیده می شود.

سپتوپلاستی همچنین ممکن است با جراحی سینوسی ترکیب شود ، جراحی بینی انحرافی  برای تعمیر تیغه بینی معمولا سرپایی تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود و بسته به میزان کار انجام شده حدود یک تا یک و نیم ساعت طول می کشد و شما باید بتوانید بعد از سه تا چهار ساعت از عمل به خانه خود بروید.

درمان انحراف بینی با عمل بینی انحرافی:

انحراف داخلی یا مواد نرمی ممکن است در بینی قرار گیرند تا انحراف تیغه بینی را از بین ببرد ؛ اگر روش سپتوپلاستی برایتان انجام می شود، پس از جراحی نباید تورم یا کبودی زیادی داشته باشید با این حال، اگر سپتورینوپلاستی انجام شود، یک یا دو هفته از تورم و کبودی بعد از آن، مشکلی نیست.

در صورت امکان، بهتر است منتظر بمانید تا زمانی که رشد بینیتان متوقف شود، در حدود ۱۵ سالگی، عمل بینی انحرافی را انجام دهید.

روش های جدید تری در دسترس هستند که از تکنیک های سپتوپلاستی بالونی استفاده می کنند و از عمل بینی انحرافی واقعی اجتناب می شود و در محیط مطب انجام می شود و این جراحی برای موارد خفیف انجام می شود.

راه های درمانی برای انحراف بینی:

خطر عمل بینی طبیعی انحراف تیغه بینی:

هیچ جراحی به طور کامل بدون ریسک نیست و مزایایی دارد. توانایی نفس کشیدن بهتر. سپتوپلاستی و سپتورینوپلاستی روش های رایج و ایمنی هستند و عوارض جانبی کمی دارند اما قبل از تصمیم گیری در مورد درمانش، با پزشک خود درباره خطرات احتمالی عمل بینی انحرافی صحبت کنید. اگر چه نادر است، اما خطرات سپتوپلاستی یا رینوپلاستی ممکن است عبارت از این موارد باشند:

• خون ریزی
  • سوراخ در تیغه بینی
  • از دست دادن توانایی بویایی

بیماران باید توجه داشته باشند عمل بینی انحرافی و جراحی کجی بینی با هم تفاوت دارند. عمل بینی انحرافی یک عمل درمانی محسوب می شود و بیمه های درمانی چه معمولی و چه تکمیلی هزینه آن را پرداخت می کنند ولی عمل کجی بینی یک عمل زیبایی بینی محسوب می شود و بیمه هزینه آن را پرداخت نمی کند.

انحراف بینی زمانی رخ می دهد که تیغه میانی بینی بیمار کج بوده و موجب بسته شدن یک و یا هر دو حفره بینی بیمار و احیانا اختلال در تنفس و خواب وی شده باشد.

ولی اگر زمانی بینی بیمار و تیغه آن کج باشد ولی مجاری تنفسی وی مسدود نشده باشد این عمل انحراف بینی محسوب نمی شود و عمل کجی بینی و به طبع آن عمل بینی بینی در نظر گرفته می شود.

در ضمین در این روش حتما باید جراحی زیبایی بینی برای بیمار دارای کجی بینی انجام شود چراکه صرفا با تغییر و اصلاح تیغه بینی کجی بینی بیمار حل نمی شود و نیاز به اصلاح کل ساختار بینی وی می باشد.

حالت سوم به این شکل است که بینی هم دارای کجی و هم انحراف می باشد که باید هم عمل زیبایی و درمانی همزمان انجام شود و متاسفانه هیچ یک از بیمه های درمانی در حال حاضر این هزینه را پوشش نمی دهند.

مراقبت های بعد از عمل بینی انحرافی:

به دلیل برش های که در بینی ایجاد شده است ممکن است لخته های خون در بینی وجود داشته باشد و همچنان یبمار مقداری دارای مشکلات نتفسی باشد.

این اتفاق طبیعی بوده و شما باید شکیبا باشید تا دوره نقاهت بعد از جراحی انحراف بینی به طور کامل سپری شود و بهبودی به تدریج شما صورت می گیرد.

سوالاتی که درباره عمل بینی انحرافی ممکن است برای شما پیش بیاید :

آیا انحراف بینی بعد از عمل بینی انحرافی قابل بازگشت است ؟

در واقع بخش بزرگی از عمل بینی انحرافی به میزان مشکلات بینی بستگی خواهد داشت.تکنیک استفاده شده برای بازسازی ساختار تیغه بینی می تواند در این امر تاثیر گذار باشد.

جراح بینی متبحر و با تجربه می تواند این احتمال را به حداقل برساند و نتیجه جراحی را به گونه ایی رقم بزند که باعث رضایت صد در صدی بیمار شود.

آیا می توان انحراف بینی را با داروها درمان کرد ؟

خیر .باید گفت شاید برخی از مشکلاتی که بر اثر انحراف بینی به وجود می آید مانند سر دردها و حساسیت های به وجود آمده  را می توان با داروها و یا محلول ها  کنترل کرد اما به هیچ عنوان انحراف بینی با داروها برطرف نخواهد شد.

آیا عمل بینی انحرافی باعث صاف شدن ظاهری بینی می شود ؟

خیر .زیرا در عمل بینی انحرافی تنها بر روی ساختار تیغه بینی کار می شود و برای برطرف کردن کجی بینی بیمار می تواند هم زمان عمل بینی انحرافی را انجام بدهد.

سن مناسب برای عمل بینی انحرافی چه زمانی است ؟

به غیر از مواردی که مشکلات تنفسی شدت زیادی ندارد .عمل بینی باید پس از کامل شدن رشد بینی و بعد از سن بلوغ انجام بگیرد.زیرا تیغه بینی هر شخصی مانند دیگر اجزای بدن از لحاظ اندازه در سنین پایین رشد می کند.

دو + سه =