برای مشاوره رایگان کلیک کنید
شماره تماس شعبه جردن: 02191009402 شماره تماس شعبه سعادت آباد: 02126740054 شماره تماس شعبه الهیه: 09128434116
  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. زمان جا انداختن بینی شکسته و روشهای عمل بینی شکسته

زمان جا انداختن بینی شکسته و روشهای عمل بینی شکسته

دکتر آرش نجف بیگی

آقایی با بینی شکسته و تورم شدید در بینی و کبودی زیر چشم ها

عمل بینی شکسته ، شایع ترین آسیب استخوانی در صورت است. با توجه به شیوع زیاد آن، مراجعه کنندگان به مطب و درمانگاه همواره سؤالاتی در مورد نحوه تشخیص آن دارند و این که آیا همواره نیاز به رادیوگرافی هست؟ و زمان جا اندازی و روش جا اندازی آن چگونه است؟ و عوارض و اثرات آن بر روی صورت چیست؟

در ویدیو زیر نمونه جراحی باز بینی توسط دکتر نجف بیگی در اتاق عمل را مشاهده میکنید :

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/ZNB4F/vt/frame

شیوع شکستگى بینی :

شکستگی بینی بیشتر در مردان اتفاق می افتد و نسبت آن حدود ۲ به ۱ در مرد به زن و در سنین ۱۵ تا ۳۰ سال شایع تر هست.

آسیب به صورت در بیماران جوان تر ، بیشتر باعث جابجایی و شکستگی قطعات بزرگ تر استخوان بینی می شود، در حالی که بیماران مسن تر استخوان های شکننده دارند و بیشتر دچار خُرد شدگی استخوان می شوند.

هنگامی که استحکام بینی از دست برود ممکن است تغییرات نامطلوب در ظاهر و عملکرد بینی ایجاد شود. بنابراین جراح گوش و حلق و بینی باید بر مبنای ماهیت و وسعت آسیب، درمان خاصی را در نظر قرار دهد.

٨٠٪‏ شکستگی های بینی در منطقه تبدیل قطعه نازک انتهایی به قطعه ضخیم ابتدایی در یک سوم تا نیمه استخوان بینی است.

شیوع آسیب به صورت در کودکان بسیار کمتر از بالغین است. فاکتورهای فیزیکی مهم در کودکان و اندازه کوچک بینی آن ها باعث می شود که نیروهای شدید را محدود کرده و بافت نرم، در حکم حفاظتی برای اسکلت صورت عمل می کند.

آسیب های بینی در کودکان کم سن و سال بیشتر در غضروف اتفاق می افتد تا استخوان ، قابلیت ارتجاع و نرم بودن غضروف استخوان در کودکان مسئول عدم جابجایی قابل توجه در شکستگی این ساختمان ها است.

تیغه بینی منحرف شده در اثر شکستگی و تیغه طبیعی

بهترین سن برای جراحی بینی چه زمانی است؟

طبقه بندی بینی شکسته :

شکستگی های بینی به دو دسته تقسیم می شوند:

انواع کناری : که در اثر نیروی وارد به کنار بینی، باعث فرورفتگی یک سمت و برآمدگی سمت دیگر بینی می شود. این نوع شکستگی شایع تر است .

انواع روبرو : در این حالت آسیب از بالا به صورت و بینی وارد می آید. این نوع شکستگی ناشایع تر است و معمولاً نیاز به نیرویی با انرژی بالایی دارد. در این حالت پُل بینی فرو رفته می شود و تغییر شکل ظاهری مشخصی را ایجاد می کند.

تشخیص شکستگی بینی :

تشخیص شکستگی بینی به دلیل آن که پس از آسیب، تورم ایجاد می شود و تغییر شکل های جزئی را می پوشاند، پس از کاهش تورم، ٢تا۴ روز پس از آسیب انجام می گیرد.

بررسی های رادیولوژیک :

در حالی که ارزیابی رادیولوژیک در بسیاری از مراکز اورژانس به صورت استاندارد انجام می شود ولی در حال حاضر برای شکستگی های معمول بینی، غیر ضروری تشخیص داده شده است.

برخی از مقالات تأثیر بسیار محدودی برای این تصاویر رادیولوژیک در درمان و عوارض بیماری قائل هستند. علاوه بر این نماهای رادیولوژیک، قدیمی یا جدید بودن شکستگی را نشان نمی دهد.

در نهایت این که انجام رادیوگرافی استخوان های بینی به صورت معمول به علل پزشکی قانونی دیگر ارزش ندارد.

درمان شکستگی بینی بر اساس ارزیابی از ظاهر و عملکرد آن انجام می شود و توجیهی برای انجام رادیوگرافی معمول به دنبال یک صدمه به بینی وجود ندارد.

با این وجود اگر پس از انجام معاینات بالینی، شک به آسیب های قسمت میانی صورت وجود داشت، رادیوگرافی صورت باید انجام شود.

در کودکان ارزش بررسی رادیولوژیک آسیب بینی حتی از بالغین هم کمتر است زیرا که اغلب آسیب ها در اسکلت غضروفی رخ می دهد که دو سوم ساختمان بینی آن ها را تشکیل می دهد و در رادیوگرافی دیده نمی شود.

نمونه عمل بینی برای بینی شکسته

زمان جا انداختن :

تورم قابل ملاحظه بافت های نرم بینی و اطراف آن می تواند درمان مؤثر اولیه را محدود کند. بین ۵ تا ۱۰ روز پس از آسیب ،  استخوان های بینی تا حدی جوش خورده و حرکت دادن آن ها مشکل می شود.

تثبیت استخوان به طور معمول در عرض ۲ تا ۳ هفته در بیماران جوان و سالم ایجاد می شود. در کودکان ، تثبیت شکستگی بینی به زمان حدود یک چهارم تا نصف بالغین نیاز دارد.

جراح بینی باید زمانی را برای جا انداختن انتخاب کند که ارزیابی درستی قابل انجام است و استخوان ها هنوز متحرکند.

جا انداختن به روش بسته باید بین روزهای ۳ تا ۷ در کودکان و ۵ تا ۱۰ روز در بالغین انجام شود. در بیمارانی که مقدار تورم خیلی کم است ، جا انداختن زودتر انجام می شود.

هنگامی که  آسیب های قابل توجه دیگری وجود دارد ، جا انداختن شکستگی بینی اولویّت ندارد و می توان آن را به تأخیر انداخت.

برای مطالعه بیشتر مقاله عمل بینی بعد از شکستگی برای از بین بردن فرم بدبینی را پیشنهاد میکنیم.

روش های عمل بینی شکسته :

دو روش جا اندازى وجود دارد:

 عمل بینی شکسته ؛ جا انداختن بسته:

به عنوان درمان استاندارد بیشتر شکستگی های بینی ، مدت های زیادی است که مورد استفاده قرار می گیرد. اعمال جراحی جهت جا انداختن شکستگی بینی می تواند به صورت سرپایی و یا بستری در بیمارستان انجام شود.

انتخاب محل جا اندازی به نوع و وسعت آسیب های همراه ، وضعیّت عمومی بیمار و امکانات درمانی بستگی دارد.شکستگی های ساده بینی در بالغین را می توان با استفاده از مواد بی حس کننده موضعی و سطحی در مطب درمان نمود.

استفاده از این تکنیک های موضعی از نظر نتیجه ظاهری و عملکردی با بیهوشی عمومی برابر است. و بیماران باید به انتخاب نوع بیهوشی برای جراحی بینی توجه داشته باشند.

بعد از جا اندازی شکستگی بینی، داخل بینی پانسمان می شود و روی بینی گچ گیری به عمل می آید. تمام این پانسمان ها ۵ روز پس از جا اندازی برداشته می شوند.

عمل بینی شکسته  ؛ جا اندازی با روش باز:

زمانی مد نظر قرار می گیرد که تغییر شکل بینی یا انسداد بینی پس از جا اندازی بسته باقی بماند. در این روش ، پس از بلند کردن پوست ، قطعات شکسته استخوان باید به دقت حرکت داده شوند و در محل مناسب جاگذاری گردد و ثابت شوند.

بیمارانی که علاقه به انجام یک رینوپلاستی ( جراحی بینی ) در زمان تصحیح تغییر شکل بینی پس از صدمه را دارند ، به سپتورینوپلاستی کنترل نیاز خواهند داشت.

دوره مناسب جهت عمل بینی ، ۳ ـ ۶ ماه پس از آسیب است که تمام تورم از بین رفته و استخوان ها  تثبیت شده اند.

در کودکان عمل جراحی را می توان تا ۱۵ ـ ۱۶ سالگی به تأخیر انداخت که در آن سن ، رشد صورت  کامل شده است.

زمان جا انداختن بینی شکسته چه وقتی است؟

بهترین زمان برای جا انداختن بینی شکسته وقتی است که بافت هنوز ترمیم و جوش خوردن را آغاز نکرده باشد. به این منظور برای کودکان می‌توانید بین 3 تا 7 روز بعد از شکستگی و برای بزرگسالان در 5 الی 10 روز بعد از شکستگی اقدام کنید. یادتان باشد که این اقدام در افرادی که دارای تورم محدودی در ناحیه بینی هستند، زودتر از این زمان انجام می‌شود؛ چرا که تورم موجب محدودیت در این کار نشده است.

آیا می‌توان عمل رینوپلاستی زیبایی را همراه با جا انداختن بینی شکسته انجام داد؟

خیر؛ پزشک متخصص جراحی زیبایی بینی معمولا انجام عمل رینوپلاستی زیبایی را هم زمان با جا انداختن بینی شکسته توصیه نمی‌کند؛ چرا که بینی شکسته باید ابتدا جا انداخته شود و ناحیه شکسته شده جوش بخورد، سپس به حالت مناسب و ثابتی دست پیدا کند. بعد از این مرحله پزشک می‌تواند پس از حدود 6 ماه الی 1 سال از شکستنن بینی، اقدام به عمل رینوپلاستی کند. در این شرایط ریسک بروز مشکلات ثانویه کاهش پیدا می‌کند و نتیجه عمل زیبایی بینی، به مطلوب‌ترین حالت خود می‌رسد.

بهترین زمان عمل زیبایی بینی شکسته در کودکان چه زمانی است؟

معمولا پزشک متخصص توصیه می‌کند تا عمل بینی شکسته در کودکان، در سنی بالای 16 الی 18 سال انجام شود. معمولا پزشک متخصص این زمان را به دلیل رشد کافی ساختار جمجمه و صورت توصیه می‌کند. نتیجه عمل جراحی بینی بعد از سن 18 سال بسیار بهتر از انجام آن در سنین پایین‌تر است.

در چه نوع شکستگی نیاز به جا انداختن بینی با جراحی باز است؟

معمولا پزشک متخصص توصیه می‌کند تا عمل بینی شکسته در کودکان، در سنی بالای 16 الی 18 سال انجام شود. معمولا پزشک متخصص این زمان را به دلیل رشد کافی ساختار جمجمه و صورت توصیه می‌کند. نتیجه عمل جراحی بینی بعد از سن 18 سال بسیار بهتر از انجام آن در سنین پایین‌تر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر