برای مشاوره رایگان کلیک کنید
شماره تماس شعبه جردن: 02191009402 شماره تماس شعبه سعادت آباد: 02126740054 شماره تماس شعبه الهیه: 09128434116
  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. مراقبت های بعد از لیفت صورت و بدن چیست؟

مراقبت های بعد از لیفت صورت و بدن چیست؟

دکتر آرش نجف بیگی

مراقبت‌های بعد از لیفت پوست، در کاهش عوارض بعد از عمل لیفتینگ، سرعت بخشیدن به روند بهبودی و کاهش دوران نقاهت شما بسیار موثر است. پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن شما است که از شما در برابر نفوذ عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

همچنین اگر میزان لیفت پوست زیاد باشد، بهبود جای زخم و جوش خوردن محل بخیه‌ها نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد. باید کمک کنید تا پوست به خوبی خود را بازسازی کند.

همچنین پس از انجام لیفت، باید با روش‌های دیگری مثل پوشیدن گن‌های لاغری و طبی، کمک کنید تا پوست جمع شود و شما به نتیجه دلخواه از عمل لیفتینک خود برسید.

همچنین در زمینه کاهش ورم و کبودی بعد از عمل که طبیعی نیز هست، استراحت کردن، تغذیه مناسب، مصرف داروها و انجام فعالیت‌های روزانه توصیه‌های مهمی وجود دارد که باید رعایت کنید.

لیفت پوست صورت و گردن با نخ یکی از روش‌های لیفت بدون جراحی است که در ویدئو زیر دکتر نجف بیگی خلاصه ای از مراقبت های مهم بعد از لیفت با نخ را توضیح می‌دهند:

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/Mz7ux/vt/frame

در این مقاله به مراقبت‌های لازم بعد از لیفت پوست میپردازیم.

چنانچه فرصت مطالعه کل محتوای مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله و مطالعه آن، به اطلاعات مختصر و مفیدی دست پیدا کنید.

مراقبت های بعد از لیفت صورت

مراقبت‌های بعد از لیفت معمولا دارای دو دسته نکات ضروری است که باید رعایت شود. یک دسته از این مراقبت‌ها در تمامی عمل‌های جراحی لیفت یکسان است و دسته دوم بسته به ناحیه لیفت داده شده، مراقبت‌های مخصوص به خود را دارد. به طور کلی مراقبت های بعد از لیفت کردن پوست مانند مراقبت از چشم ها بعد از انجام جراحی پلک به بهبود هرچه زود تر شما، کم شدن عوارض عمل لیفت پوست و همچنین رسیدن هرچه زودتر به نتیجه نهایی عمل، کمک بسیاری می‌کند.

باید به این نکته هم اشاره شود که با توجه به شرایط بدنی، نوع عمل جراحی و تکنیک به کار رفته در آن، سبک زندگی هر شخص و دیگر موارد خاص، ممکن است جراح توصیه‌های ویژه‌ای داشته باشد که باید حتما رعایت شوند.

در این مقاله به مراقبت‌های عمومی اشاره خواهد شد که معمولا بر اساس تجربه در عموم افراد پس از جراحی لیفت پوست، موثر هستند.

مراقبت های بعد از عمل لیفت پیشانی

مراقبت‌های لازم بعد از لیفتینگ پوست در کاهش زمان بهبودی و کم شدن عوارض عمل بسیار موثر است. با رعایت دقیق این مراقبت‌ها، هرچه زودتر و بهتر به نتیجه دلخواه از عمل لیفت خواهید رسید.

ورم بعد از عمل لیفت صورت

معمولا بعد از عمل لیفت، وجود درد، کبودی و ورم در ناحیه بخیه زده شده و پیرامون آن طبیعی است. معمولا پزشک شما داروهایی مانند مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که به کنترل درد و جلوگیری از عفونت بعد از جراحی کمک می‌کند.

کشیدن درن‌ها: به طور معمول در جراحی‌های لیفتینگ عمده و وسیع‌تر مانند لیفت پوست شکم، ران، بازو، گردن و یا سینه، ممکن است درن یا همان لوله‌های خروج خونابه و ترشحات بدن در محل بخیه کار گذاشته می‌شود.

این لوله‌ها کمک می‌کند تا خون و مایعات از زیر پوست خالی شود و ورم بعد از عمل کاهش یابد. معمولا بعد از 24 تا 48 ساعت بعد از عمل لیفت، این درن‌ها برداشته می‌شود.

کشیدن بخیه‌ها: اگر در عمل لیفت پوست از بخیه‌های جذبی استفاده شده باشد، نیازی به کشیدن نیست. با این حال معمولا از بخیه‌های غیر جذبی استفاده می‌شود، به ویژه در بخش‌هایی که تحرک بیشتری دارد و ممکن است بخیه جذبی توانایی لازم را در بسته نگه داشتن جای برش، نداشته باشد.

در چنین مواردی بین 7 تا 10 روز بعد از عمل، نخ‌های بخیه کشیده می‌شود. البته بر خلاف نظر عموم، این کار معمولا بدون هیچ درد و مشکلی انجام می‌شود و جای هیچ ترس و نگرانی نیست.

ورم بعد از عمل لیفت صورت و بدن

پس از انجام لیفت پوست باید دقت داشته باشید که در ناحیه لیفت داده شده، پوست شما ضعیف خواهد شد و نیاز به مراقبتی بیشتر از حد معمول است. برای مثال وجود بخیه‌ها می‌تواند راه نفوذ میکروب‌ها به درون بدن و ایجاد عفونت و بیماری باشد.

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کاهش ورم و کبودی

برای کاهش تورم و کبودی معمولا روش‌های مختلفی وجود دارد از جمله استفاده از کمپرس سرد و گرم. معمولا برای کاهش کبودی در سه روز اول بعد از عمل لیفت، می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد. سپس برای کاهش ورم باقی مانده، در سه روز بعدی، از کمپرس گرم بهره برد.

البته باید اشاره کرد که رفع کامل کبودی ممکن است یک یا دو هفته زمان نیاز داشته باشد. همچنین ورم‌ها نیز بسته به نوع عمل و محل لیفت، بین 4 تا 8 هفته زمان نیاز دارد که رفع شود.

در کمپرس سرد، باید یک جسم با دمای پایین اما نه دمای انجماد، روی محل بخیه‌ها و کبودی قرار بگیرد. برای این کار می‌توانید مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و سپس آن را درون یک حوله بپیچید.

سپس حوله را روی پوست قرار دهید تا سرمای آن به پوست برسد. همچنین می‌توانید یک حوله را مرطوب کنید و درون یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس آن را روی پوست بگذارید. این کار را در هر یک ساعت به مدت 10 دقیقه انجام دهید.

برای انجام کمپرس گرم، یک حوله را روی شوفاژ یا بخاری گرم کنید و سپس روی محل تورم و کبودی بگذارید. دقت داشته باشید که دمای حوله یا کمپرس گرم از یک حدی بیشتر نباشد. از آنجایی که بعد از عمل ممکن است تا مدتی حس لامسه پوست به طور کامل برنگشته باشد، احتمال سوختگی خفیف پوست بدون اینکه شما مطلع شوید، وجود دارد. کمپرس گرم را نیز در هر ساعت به مدت 10 دقیقه ادامه دهید.

مراقبت های بعد از لیفت پوست با کمپرس

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی متخصص لیفت صورت، مقاله ی بهترین جراح لیفت صورت در تهران را از دست ندهید.

استراحت بعد از لیفتینگ پوست

برای عمل‌های لیفت پوست، معمولا 4 تا 7 روز استراحت لازم است. البته ممکن است عمل شما چندان سنگین نباشد و پس از 2 تا 3 روز نیز بتوانید به فعالیت‌های روزمره خود به آهستگی برگردید ولی معمولا 4 روز استراحت و خودداری از انجام هر گونه فعالیت سنگین، سریع و طولانی توصیه می‌شود.

بعد از جراحی‌های عمده و وسیع ممکن است جراح شما یک یا دو روز بستری در بیمارستان را برای شما تجویز کند تا شرایط بدنی شما به خوبی کنترل شود. اما به طور معمول اگر صبح عمل جراحی لیفت پوست شما انجام شده باشد، تا پیش از شب، از بیمارستان مرخص خواهید شد. باید یک همراه شما را تا خانه همراهی کند و به مدت 24 ساعت کنار شما بماند.

اگر هیچ مشکل خاصی مانند درد غیر معمول یا خونریزی غیر طبیعی و بیش از اندازه وجود نداشته باشد، بعد از یک یا دو روز قادر خواهید بود خودتان به تمامی کارهای شخصی خود برسید و نیازی به همراه نخواهید داشت. با این حال اگر مشکل جدی وجود داشته باشد باید هرچه زودتر جراح خود را در جریان قرار دهید.

در دوران نقاهت بعد از لیفت پوست، استراحت مطلق و بدون تحرک اصلا توصیه نمی‌شود. بهتر است پس از 2 یا 3 روز، کمی تحرک داشته باشید، روزانه چند ساعت به آهستگی راه بروید، دست‌های خود را بالا نگه دارید و یا به توصیه جراح خود، نرمش‌هایی را انجام دهید.

این کار به خروج خون و ترشحات از محل لیفت و کاهش تورم کمک می‌کند. عدم تحرک و تمام طول روز دراز کشیدن به ایجاد لخته‌های خونی کمک می‌کند که بسیار خطرناک است.

هنگام خوابیدن بهتر است بدن شما همیشه کمی بالاتر قرار بگیرد؛ مخصوصا اگر عمل لیفت پوست در سر و صورت یا بالاتنه شما انجام شده باشد. می‌توانید چند بالش نرم زیر سر خود قرار دهید. خوابیدن به پهلوها نیز معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط باید مراقب باشید که محل بخیه‌ها با زمین تماس نداشته باشد و یا به آن فشار وارد نشود.

حمام کردن پس از لیفت پوست صورت

به طور کلی تا سه روز پس از جراحی نباید حمام کنید. در این سه روز برای نظافت، باید کاملا مراقب باشید که آب به محل بخیه‌ها نخورد. دلیل ممنوعیت حمام کردن این است که تماس آب با محل بخیه‌ها احتمال ورود آلودگی به درون زخم و ایجاد عفونت را بالا می‌برد.

برای تمیز کردن بدن خود می‌توانید از یک حوله یا دستمال مرطوب استفاده کنید. اگر محل لیفت در صورت شما قرار دارد می‌توانید با احتیاط و کمک گرفتن از شخص دیگر، تنها بدن خود را بشویید بدون اینکه سر و صورت شما خیس شود.

پس از 3 روز نیز وقتی به حمام می‌روید سعی کنید یا محل بخیه‌ها خیس نشود و یا به طور مستقیم زیر فشار آب قرار نگیرد. این مراقبت‌ها تا زمان کشیدن بخیه و اطمینان از جوش خوردن محل زخم‌ها ضروری است. شست و شو با صابون‌های آنتی‌باکتریال نیز به جلوگیری از عفونت کمک واهد کرد.

تغذیه بعد از عمل لیفت صورت

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد پس از انجام جراحی‌ها، تغذیه مناسب است. به طور کلی از خوردن هرگونه غذای تحریک کننده و حساسیت‌زا باید خوداری کنید.

تا جایی که امکان دارد، غذاهای جدیدی که تا به حال امتحان نکرده‌اید و نمی‌دانید چه تاثیری روی بدن شما دارد را نخورید.

مایعات به فراوانی بخورید؛ چه آب و چه آب‌میوه‌های تازه و طبیعی. بعد از عمل جراحی معمولا بدن شما آب زیادی از دست می‌دهد و بسیار به مایعات نیاز دارد تا خود را بازسازی کند. همچنین خوردن میوه و سبزیجات تازه نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

میوه آناناس و کیوی در بهبود هرچه زودتر جای زخم موثر است. البته توجه کنید که میوه تازه آناناس مصرف کنید، نه کمپوت فراوری شده آن.

تغذیه بعد از انجام لیفت پوست

میگو و ماهی نیز در روند سریع‌تر بهبودی شما موثر است. البته بهتر است به صورت آبپز مصرف شود و از خوردن سرخ‌کردنی زیاد بپرهیزید.

همچنین بسیار مهم است که مصرف نمک را کنترل کنید و تا جای ممکن غذاهای خود را بدون نمک و یا با بسیار کم نمک بخورید. مصرف ادویه‌جات را نیز کاهش دهید.

این نکته ضروری را نیز به خاطر داشته باشید که مصرف دخانیات و الکل تا یک ماه پس از جراحی ممنوع است.

همچنین تا دو هفته از مصرف آسپرین و قرص‌های ضد انعقاد خون و همچنین داروهای ضد حساسیت، خودداری نمایید.

مراقبت های بعد از عمل لیفت پیشانی، شقیقه و صورت

پس از عمل لیفت صورت، لیفت شقیقه، لیفت پیشانی و همچنین لیفت گردن، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • همیشه موقع استراحت سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید تا خون و ترشحات زیر پوست از صورت شما خارج شود.
  • تا جای ممکن زیر آفتاب نروید و یا از کلاهای لبه دار بزرگ استفاده کنید تا نور مستقیم آفتاب روی صورت شما نیفتد.
  • پانسمان‌ها معمولا بین 24 تا 48 ساعت بعد از عمل باز خواهند شد؛ تا آن زمان شکیبا باشید.
  • استفاده از گن صورت و پیشانی را با توجه به توصیه‌های پزشک خود انجام دهید تا پوست شما به وضعیت مناسب خود برسد و دچار هیچ گونه شل شدگی و افتادگی نشود.
  • هنگام غذا خوردن از گاز زدن، وردن لقمه‌های بزرگ، جویدن زیاد و یا هرگونه فشار وارد کردن به عضلات و پوست صورت خودداری کنید. در چند روز نخست بهتر است مایعات، غذاهای نرم و همچنین لقمه‌های کوچک و تکه تکه بخورید.
  • تا چند هفته از رنگ مو و یا آرایش کردن خودداری کنید. همچنین هنگام خشک کردن موها پس از حمام باید بسیار مراقب باشید.
  • در لیفت آندوسکوپیک پیشانی چند نکته قابل توجه است: ممکن است برخی ابزارهای جراحی برای بستن برش‌های کوچک پوست سر شما به کار گرفته شده باشد. این ابزارها بین یک تا سه هفته بعد از عمل برداشته خواهند شد. گاهی پیچ‌های فلزی ریز هم برای کمک به حفظ وضعیت پوست در محل بخیه‌ها کار گذاشته می‌شود. برداشتن این پایه‌ها و پیچ‌ها بدون درد انجام می‌شود و جای نگرانی ندارد.
  • ممکن است در پیشانی و پوست سر، احساس سفتی و بی‌حسی داشته باشید. این ناحیه بی‌حسی به مرور کوچک‌تر می‌شود ولی ممکن است ادامه پیدا کند.

مراقبت‌های بعد از لیفت پوست بدن

معمولا 4 روز تا یک هفته استراحت بعد از انجام لیفتینگ پوست بدن نیاز است. ممکن است بسته به شرایط بدنی شما و مل جراحی انجام شده بین 2 تا 4 هفته استراحت نیاز باشد. هرگونه فعالیت بدنی سنگین و ورزش کردن را با نظر پزشک پس از یک تا دو ماه می‌توانید از سر بگیرید. همچنین بعد از یک ماه می‌توانید به استخر بروید.

گن و یا سوتین طبی در رسیدن به فرم دلخواه و جمع شدن پوست کمک می‌کند؛ تا جایی که امکان دارد بر اساس تجویز پزشک از آن استفاده کنید. شاید در روزهای اول تحمل آن دشوار باشد اما به مرور عادت می‌کنید. اگر لیفت سینه انجام داده‌اید، هر فعالیتی که در آن دستان شما با سینه‌ها تماس پیدا می‌کنند یا فشار وارد می‌کنند را کم کنید. برای مثال از رانندگی کردن تا دو هفته خودداری نمایید.

انجام ورزش‌های سبک، راه رفتن و بالا نگه داشتن دست‌ها در کاهش تورم و جلوگیری از لخته شدن خون موثر است. نرمش‌های مفید را با راهنمایی پزشک خود انجام دهید. همچنین ممکن است پزشک شما ماساژ دادن در ناحیه لیفت مانند سینه‌ها را توصیه کند که طبق نظر وی باید انجام دهید.

برای مطالعه بیشتر در این حوزه این مقاله لاتین از سایت plasticsurgery را پیشنهاد می دهیم.

سوالات متداول مراقبت‌های بعد از لیفت پوست

آیا می‌توان پس از لیفت صورت و بدن، حرکات ورزشی انجام داد؟

توصیه ما اینستا که در 1 الی 2 ماه اول پس از لیفتینگ، هیچ گونه فعالیت سنگینی اعم از ورزش‌های سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین صورت نگیرد.

چه مدت پس از جراحی لیفت، باید بخیه ها کشیده شوند؟

اگر بخیه ها جذبی باشند که جای نگرانی است اما اگر از نوع بخیه های نخی باشد، پس از گذشت 7 الی 10 روز قابل کشیدن هستند.

هزینه های لیفت صورت و بدن با نخ چقدر است؟

هزینه لیفت صورت یا بدن با نخ یا به وسیله جراحی، بسته به نوع نخ استفاده شده برای لیفتینگ و اندازه آن و همچنین، دستمزد و مهارت و تخصص پزشک، موقعیت و تجهیزات کلینیک یا بیمارستان متغییر خواهد بود و نمی‌توان رقم مشخصی را اعلام کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهه
الهه
2 سال قبل

سلام من شش روز عمل لیفت اندوسکوپ پیشانی و شقیقه انجام دادم متاسفانه چهره ام خیلی زشت شده -قسمت پیشانی سفت و متورم شده صورت پر از باد هست به نظر شما چکار کنم دارم افسردگی میگیرم دوست دارم چهره ام به حالت قبل برگرده
🥺لطفا پاسخ بدید

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  الهه
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
برای عمل های زیبایی حداقل 3 ماه زمان نیاز هست که ناحیه عمل شده فرم اصلی و طبیعی خود را بدست آورد
در حال حاضر با میزان زیادی ورم روبرو هستید که میبایست زمان دهید تا کامل رفع گردد

لادن
لادن
2 سال قبل

باسلام من عمل لیفت صورت وگردن انجام دادم ولی بعد از چهار هفته هنوز نمیتوانم. لبخند بزنم ولب پایینی سمت چپ کشیده میشود و نیمه چپ لب بالایی بیحس است. آیا این عیب ماندگار است. یا برطرف میشود

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  لادن
2 سال قبل

سلام بهتر است در این زمینه به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا روند نقاهت را بررسی نماید

شهین
شهین
3 سال قبل

با سلام،آقای دکترمن ده روز هست که لیفت صورت وگردن وغبغب انجام دادم ولی حس اینو دارم که قرینه نیستن،آیا حل میشه واگه اینطور بمونه راه حل چیه؟

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  شهین
3 سال قبل

با سلام
دوست عزیز معمولا تا 3 ماه بعد جراحی، صورت ورم دارد و نمی توان دقیق نتیجه عمل را مشاهده کرد.

ناهیدکتابچی
ناهیدکتابچی
4 سال قبل

آیا برایه عمل صورت بیهوشی لوکال می‌دهندایاعمل دور چشم هم می‌کنید

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  ناهیدکتابچی
4 سال قبل

با سلام
برای جراحی لیفت صورت بیهشی عمومی لازم است.
بله جراحی بلفارو پلاستی نیز انجام می شود.

لیدا
لیدا
4 سال قبل

سلام وقت بخیر.من لیفت صورت بجزپیشانی وعمل غبغب لازم هستم.سوال ایا روش جراحی دکتربادکترفرق داره؟چون یدکتره میگه بخیه جذبیه.ودکتردیگه میگه بخیه کشیدنیه. دکتری میگه گن صورت میخواد ودکتردیگه میگه نمیخواد(واینکه گن برای غبغبه؟یا برای صورت؟)ممنون ازپاسخگوی شما

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  لیدا
4 سال قبل

با سلام
روش اصلی جراحی یکی است ولی هر پزشکی تکنیک خاص خودش را برای جراحی دارد و این باعث تفاوت جراح ها می شود.

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر