برای مشاوره رایگان کلیک کنید
شماره تماس شعبه جردن: 02191009402 شماره تماس شعبه سعادت آباد: 02126740054 شماره تماس شعبه الهیه: 09128434116
  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. روش های درمان پف چشم

روش های درمان پف چشم

دکتر آرش نجف بیگی

عمل پف چشم

عمل پف چشم چیست و پف زیر چشم چگونه به وجود می آید؟ درمان چربی زیر چشم چگونه است؟ مزایای از بین بردن پف زیر چشم با جراحی چیست؟

درمان پف چشم با جراحی چگونه است؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات و همه نکاتی که باید درباره عمل پف زیر چشم بدانید پرداخته‌ایم.

در صورتی که به پاسخ مدنظر خود نرسیدید در انتهای همین مقاله سوال خود را درج کنید تا در سریع ترین زمان به آن پاسخ داده شود.

همین طور می‌توانید از پرسش و پاسخ دیگر افراد در قسمت نظرات کاربران اطلاعات خوبی کسب کنید.

علت به وجود آمدن پف زیر چشم چیست؟ را از سایت اینترنتی کلینیک مایو بخوانید.

با افزایش سن، ساختار و بافت ماهیچه های حمایت کننده پلک شما ضعیف شده و پوست دچار افتادگی می شود. در این زمان چربی صورت که در ناحیه اطراف چشم  هستند به زیر چشم منتقل می گردد. همچنین مقداری مایع آبگونه فضای زیر چشم را پر می کند که در این صورت ناحیه زیر چشم را متورم نشان می دهد.

نحوه ایجاد شدن پف زیر چشم

در صورتی که پف زیر چشم به دلیل مشکلات داخلی بدن مثل مشکلات قلبی و تیروئیدی نباشد، می توان با استفاده کردن از  کرم های ضد آفتاب آن را برطرف کرد.

این کرم ها در مواقعی تاثیر میگذارند که پف چشم در مراحل اولیه باشد که در اینصورت باعث کمتر شدن پف چشم می شوند. اما در مواقعی که این پف حاد باشد، کرم های ضد آفتاب بی تأثیر خواهند بود و حتما باید برای برطرف کردن آن عمل پف چشم انجام داد.

چشم در داخل جمجمه در فضایی به نام کاسه چشم یا اربیت قرار دارد. لایه بافتی کشیده شده از گوشه کاسه چشم تا پلک سپتوم، کاسه چشم نامیده می شود.

چربی کاسه چشم، که اطراف چشم‌ها و زیر سپتوم قرار دارد، نقش محافظت از کره چشم را در کاسه چشم بر عهده دارد. برجسته شدن چربی کاسه چشم به خاطر عواملی مثل افزایش چربی و باریک شدن سپتوم، پفی چشم را سبب می شود. البته در برخی موارد این برجستگی ارثی بوده و شروع آن از دوران نوجوانی می باشد.

چشم ها در اثر بالا رفتن سن، دچار افتادگی پلک، خستگی یا پف زیر چشم می شوند که این مشکلات بر ظاهر فرد تاثیر میگذارند.

چربی بیش از حد، چین و چروک و افتادگی پلک می تواند باعث بوجود آمدن پف چشم شود و ظاهر فرد را خسته و پیر نشان دهد.

شل شدگی و از دست رفتن قوام پوست در قسمت پلک بالا باعث چین خوردگی و آویزان شدن پوست اضافی پلک شده و سبب می شود چربی بیرون زده شود و به صورت پف آشکار گردد.

جراحی پلک باعث از بین رفتن پف پلک بالا و پایین می گردد، عمل پف چشم و جراحی بالا کشیدن پلک فوقانی زیبایی و جوانی زیادی را برای چهره فرد به ارمغان  می آورد.

درهنگام ایجاد پف زیر چشم، گذاشتن کمپرس سرد در محل پف، می تواند سبب بهتر شدن پف چشم شود. اما اگر با انجام این کار پف چشم از بین نرفت نباید نگران شد چرا که امروزه از انواع روش های عمل پف چشم می توان برای از بین بردن این پفی استفاده کرد.

عمل پف زیر چشم را می توان در راستای عمل زیبایی چشم دانست زیرا با از بین بردن پف دور چشم، چشم ها کمی درشت تر به نظر می رسند.

دلایل ایجاد پف زیر چشم

عوامل بوجود آورنده پف چشم

عوامل مختلفی باعث ایجاد پف زیر چشم می شوند که از جمله این عوامل می توان به بیماری های داخلی مانند مشکلات کلیوی، کبدی و مشکلات تیروئیدی اشاره کرد.

پف چشم در خیلی از افراد ممکن است ایجاد شود و به جز یکی دو مورد خاص، در بقیه موارد پف چشم به هر دلیلی ایجاد شده باشد، قابل درمان می باشد. از عوامل بوجود آورنده پف چشم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود مایعات
  • مصرف زیاد نمک
  • کمبود خواب
  • استرس و نگرانی بالا
  • آلرژی هایی که با ریزش اشک چشم و عطسه همراه هستند
  • تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و قاعدگی
  • گریه های طولانی مدت
  • بالا رفتن سن و پیری

البته در مواردی که پف چشم ناشی از کهولت سن باشد قابل درمان نخواهد بود.

مقاله پیدا کردن بهترین جراح پلک را برای مطالعه پیشنهاد میکنیم.

روش کلاسیک درمان پف زیر چشم

عمل پف چشم به روش کلاسیک

از روش هایی که برای درمان پف زیر چشم استفاده می شود عمل پف چشم می باشد که یک روش کلاسیک به شمار می رود. برای اینکه فردی بتواند این عمل پف چشم را انجام دهد باید شرایط جسمانی لازم را داشته باشد و از نتیجه عمل پف چشم انتظارات معقولی داشته باشد.

در این روش عمل پف چشم، پوست هلالی و چربی هایی که زیر آن قرار دارند برداشته می شوند. در حین عمل پف چشم برش کوچکی روی پوست اطراف چشم ایجاد می کنند و در مرحله بعد چربی اضافه و پوست برجسته شده زیر چشم را بر می دارند.

محل برش در هنگام عمل پف چشم باید روی پلک و روی خطوط طبیعی صورت ایجاد گردد. درخیلی از مواقع برای رفع پف زیر چشم نیاز است که در هر دو پلک پایین و بالا برش ایجاد شود.

برای اینکه در عمل پف چشم جای زخم به حداقل برسد، جراح باریکه ای از چربی اضافی را بر می دارد.

در عمل پف چشم، محل برش را پس از برداشته چربی و پوست اضافه، با استفاده از یک نخ مخصوص بخیه می زنند. هنگام بخیه زدن، جراح سعی می کند کمترین اسکار ایجاد شود.

بخیه ها را بعد از یک هفته از عمل پف چشم برمی دارند و سپس بیمار قادر خواهد بود فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد. در عمل پف چشم حتما باید بیمار یک روز بستری شود. این روش عمل پف چشم برای کسانی که همزمان می خواهند پف و حلقه های کبود زیر چشم برطرف شود و هم بدنبال آن چشم ها درشت شوند، امکان پذیر می باشد.

برداشتن پف بالای چشم بدون جراحی

پف کردگی و افتادگی پلک بالای چشم یک ویژگی رایج صورت است که با وجود پوست اضافی در یک یا هر دو چشم، درست زیر ابرو مشخص می شود. در این موارد پوست اضافی را می توان مشاهده کرد که از استخوان ابرو به سمت پایین به سمت خط مژه تا می شود و به همین دلیل چشم ها کوچکتر از حد معمول به نظر می رسند. برخی از بیماران با این وضعیت ممکن است آرایش کردن مانند سایه چشم و غیره برایشان سخت باشد و این وضعیت با افزایش سن حادتر هم می شود.

همانطور که در این مطلب مشاهده کردید، گزینه های جراحی زیادی برای برداشتن پف چشم در دسترس هستند، اما روش های برداشتن پف چشم بدون جراحی، که به نام بلفاروپلاستی غیر جراحی نیز شناخته می شود؛ نیز امروزه در حال افزایش است. این نوع لیفت ابروهای غیرجراحی ممکن است به شکل تزریقی مانند بوتاکس و پرکننده های پوستی باشد و یا روش های دیگری مثل پلاسما که در ادامه با برخی از آنها به طور مختصر آشنا می شویم:

تزریق فیلر ها

پرکننده های پوستی یا فیلر ها، محلول های حجیم کننده پوست هستند که با تزریق آنها به پلک بالایی می توان پف کردگی چشم و  چین و چروک های پلک بالا را از بین برد. از مزایای این این روش درمانی این است که در عرض چند دقیقه تکمیل می شود و نیازی به استراحت ندارد..

تزریق بوتاکس

بوتاکس یا سم بوتولینوم نوع A، تعدیل کننده عصبی است که خطوط ظریف و چین و چروک ها را با شل کردن عضلات زیرین پلک بالا صاف می کند. از تزریق بوتاکس برای کاهش پف کردگی پلک بالایی نیز می توان استفاده کرد.

درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

PRP یا پلاسما نوع دیگری از روش های برداشتن پف چشم بدون جراحی است که به جوانسازی بافت های پوست نیز کمک می کند. برای بهره بیشتر از این نوع درمان می توان از پلاسما همرمان با روش های جوانسازی دیگر مثل لیزر درمانی، بوتاکس و پرکننده های پوستی استفاده کرد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی که به عنوان لایه برداری پوست با لیزر نیز شناخته می شود، چین و چروک و پف بالای چشم را از طریق لیزر درمان می کند تا لایه های بالایی پوست شما را از بین ببرد هدف کلی از این درمان این است که سلول های جدید و جوان تر پوست به جای سلول های قدیمی رشد کنند.

بهترین کاندیدای برداشتن پف بالا و پایین چشم بدون جراحی

برای بسیاری از بیماران جراحی گزینه مناسبی به نظر نمی رسد، بهبودی پس از عمل، هزینه های زیاد، عوارض جانبی قابل توجه و خطر بالای یک اسکار قابل توجه اغلب افراد را از انتخاب این گزینه منصرف می کند. بنابراین هر کسی که از روش های جراحی هراسان است و به دنبال یک روش کمتر تهاجمی برای از بین بردن پف چشم خود می گردد، کاندیدای مناسبی برای برداشتن پف چشم بدون جراحی است! اما اگر بخواهیم جزئی تر نگاه کنیم، می توانیم بگوییم هر کسی که شرایط زیر را داشته باشد می تواند بهترین کاندید برای برداشتن پف بالا و پایین چشم بدون جراحی باشد:

  • کسی که دارای افتادگی پوست که باعث چین خوردگی یا افتادگی پلک بالا یا پایین می شود، باشد.
  • هر کسی که دارای پف پلک فوقانی به دلیل تجمع چربی اضافی است.
  • هر کسی که دارای کیسه های چربی زیر چشم، یا افتادگی پلک های پایینی است.
  • هر کسی که به طور کلی سلامت خوبی دارد.
  • کسانی که سیگار نمی کشند.
  • هرکسی که اهداف و انتظارات واقع بینانه از درمان های غیر جراحی دارد.
دوران نقاهت عمل پف زیر چشم

برای اطلاعات بیشتر درباره جراحی پلک مقاله بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین را برای مطالعه پیشنهاد میکنیم.

دستورات لازم برای پس از عمل پف چشم

  • بعد از عمل پف چشم محل برش و بخیه ها را با پماد چرب کنید.
  • اگر نیاز بود چشم خود را پانسمان کنید.
  • اگر پس از عمل پف چشم هرگونه درد شدید یا کاهش دید احساس کردید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بهتر است تا چند روز پس از عمل پف چشم از کمپرس سرد استفاده کنید و سرتان را بالا نگه دارید.
  • نگران ورم و کبودی دور چشم نباشید چون ورم و کبودی پس از یک هفته به حداکثر می رسد و طی 2 تا 4 هفته برطرف می شود.
  • ممکن است تا یکی دو هفته پس از عمل پف چشم،  پلک ها ترشحات خفیف یا حالت چسبندگی داشته باشند.
  • در هفته های اول پس از جراحی پلک ممکن است عوارضی مثل ریزش اشک، حساسیت به نور و تغییرات گذرای بینایی به وجود بیاید که به مرور قابل رفع می باشد.
  • به مدت 2-3 هفته اول پس از عمل پف چشم مرتبا توسط چشم پزشک معاینه شوید.
  • معمولا پزشک شما پس از 4-5 روز تا یک هفته بعد عمل پف چشم بخیه ها را بر می دارد.
مزیت عمل پف زیر چشم

مزایای عمل پف چشم در قسمت پایین

  • عمل پف چشم باعث زیباتر شدن شدن چهره و افزایش اعتماد به نفس می گردد.
  • ظاهر خسته چهره توسط عمل پف چشم از بین می رود و باعث سرحال دیده شدن چهره می گردد.
  • عمل پف چشم سبب می شود چشم ها و صورت آرایش پذیری بهتری داشته باشند.
  • عمل پف چشم معمولا باعث بهتر شدن بینایی فرد می گردد.
  • عمل پف چشم سبب از بین رفتن علائم پیری زودرس می گردد.
قبل و بعد عمل پف چشم

نکاتی برای از بین بردن پف چشم

باید بدانید که پف چشم در آب و هوای گرم تشدید می شود. چون در این حالت بدن به خوبی نمی تواند مایع موجود در بافت ها را دفع کند.

همچنین مصرف الکل و دخانیات نیز می تواند سبب ایجاد پف چشم گردد؛ چون الکل می تواند وضعیت خواب و هورمون های بدن را به هم بریزد. توصیه می شود قبل از خواب و بعد از بیداری مقدار زیادی آب بنوشید.

راه های ساده برای برطرف کردن پف چشم

  • سیب زمینی
  •  شیر برای پف کردگی زیر چشم
  • روغن برای برطرف کردن تورم دور چشم
  • خیار برای رفع پف زیر چشم
  • چای کیسه ای خنک برای رفع پف چشم
  • آب یخ و قاشق برای رفع پف زیر چشم
  • سفیده تخم مرغ برای برطرف کردن پف چشم
  • چای سبز کیسه ای برای رفع پف زیر چشم
  • آبرسانی بدن برای رفع پف چشم
  • نفس عمیق کشیدن
  • پریدن به بالا و پایین مثل عروسک خیمه شب بازی
  • در صورت انجام دادن هر یک از این موارد به مدت 10 دقیقه در روز می توان از شر چربی های پف چشم خلاص شوید.

در صورت تمایل، می‌توانید یک جلسه ویزیت و مشاوره رایگان با دکتر آرش نجف بیگی داشته باشید.

.

جمع بندی

در به وجود آمدن پف چشم عوامل زیادی دخالت دارند مثلا بیماری های داخلی مثل مشکلات کلیوی، کبدی و مشکلات تیروئیدی باعث ایجاد پف چشم می شوند. اگر مسائل داخلی باعث به وجود آمدن پف چشم نشوند و این مشکل در اثر مشکلات قلبی و تیروئیدی نباشد، می توان با کرم های ضد پف به بهبود این مشکل کمک کرد.

البته ناگفته نماند این کرم ها معمولا زمانی کاربرد دارند که مشکل پف جشم خفیف باشد و گرنه در موارد حادتر این کرم  بی تاثیر هستند و برای از بین بردن پف های حادتر باید عمل پف چشم انجام داد و اقدام به خارج کردن چربی های ناحیه زیر چشم کرد و یا آنان را سوزاند و به این طریق بتوان پف چشم را از بین برد.

باید بدانید که پف چشم در آب و هوای گرم تشدید می شود. چون در این حالت بدن به خوبی نمی تواند مایع موجود در  بافت ها را دفع کند. همچنین مصرف الکل و دخانیات نیز می تواند سبب ایجاد پف چشم گردد؛ چون الکل می تواند وضعیت خواب و هورمون های بدن را به هم بریزد. توصیه می شود قبل از خواب و بعد از بیداری مقدار زیادی آب بنوشید.

برای مطالعه بیشتر: mayoclinic

حال که درباره عمل پف زیر چشم و روش های انجام آن، اطلاعات درستی کسب کرده اید می توانید از مقالاتی که در پایین هستند اطلاعات تکمیل تری دریافت کنید یا برای خواندن تجربیات دیگران در این زمینه، نظرات کاربران را در انتهای مقاله بخوانید.

آیا می توان پف زیر چشم را بدون جراحی برداشت؟

برداشتن کیسه‌های چربی زیر چشم بدون جراحی شامل استفاده از فیلر پوستی اسید هیالورونیک است که با استفاده از یک سوزن نازک عمیق در زیر کیسه چشم واقعی، درست بالای استخوان اربیتال تزریق می‌شود. با استفاده از تکنیک‌های متعدد سوراخ‌کاری و نخ زدن، فرورفتگی پر می‌شود و ناحیه زیر چشم را بالا می‌برد. با این حال این روش‌ها نتایج بلند مدت و سریعی نخواهند داشت و ممکن است به نتیجه مطلوب نرسید. جراحی پلک پایین، بهترین و سریع‌ترین راه درمان پف زیر چشم است.

آیا درمان پف زیر چشم بدون بیهوشی قابل انجام است؟

این جراحی معمولا بین یک تا سه ساعت طول می‌کشد. برای اینکه در طول عمل راحت باشید، بهتر است از بیهوشی عمومی استفاده شود. هرچند با بی‌حسی موضعی نیز می‌توان این عمل را انجام داد اما چندان مورد پسند نیست. داروی بی‌حسی موضعی، پلک و ناحیه اطراف آن را بی‌حس می‌کند و آرامبخش شما را آرام و بدون استرس نگه می‌دارد. اگر از بیدار ماندن در طول جراحی و حس کردن عمل جراحی ترس دارید، بهتر است با بیهوشی عمومی جراحی شوید.

چگونه بفهمم که نیاز به جراحی پف زیر پلک دارم؟

  • وجود پف یا کیسه زیر چشم
  • پوست اضافی یا چین و چروک‌های ریز در پایین و یا روی پلک پایین
  • افتادگی پوست پلک پایین
  • افتادگی پوست که خطوط طبیعی پلک فوقانی را به هم می‌‌زند و گاهی اوقات بینایی را مختل می‌کند
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

23 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام من پف بالای چشم دارم و۳۰سالمه
چه عمل یا درمانی رو تجویز میکنید؟
آیا عمل تاثیر داره؟

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
برای رفع افتادگی پلک میبایست عمل بلفاروپلاسی انجام دهید
اگر جراحی توسط فوق تخصص با تجربه انجام پذیرد نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد
شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتربا شماره های کلینیک تماس بگیرید
سعادت آباد ۰۲۱۲۶۷۴۰۰۶۴- جردن ۰۲۱۸۶۰۸۴۳۲۶

رضا
رضا
2 سال قبل

سلام خط بخیه زیر چشم برای عمل پف زیر چشم ایجاد میشه؟ اگر جواب مثبت هست آیا این خط بخیه از بین میره؟

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  رضا
2 سال قبل

سلام و احترام خط بخیه بااستفاده از کردم های ترمیم کننده از بین خواهد رفت

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ،، من زیر چشمم چروک دارم پف ندارم آیا عمل انجام میشه ،، ۵۰ سال دارم

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  کاربران ناشناس
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
برای راهنایی دقیق تر شما میتوانید به صورت حضوری مراجعه نمایید
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های کلینیک تماس بگیرید. سعادت اباد02126740064-جردن 02186084326

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
3 سال قبل

بعد از عمل پف چشم ،دیگه پف چشم برنمیگرده؟

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  کاربران ناشناس
3 سال قبل

با سلام
اگر جراحی توسط متخصص با تجربه انجام شود پف چشم شما مجدد ایجاد نمی شود.

عسل
عسل
3 سال قبل

با سلام من ۱۷سال سن دارم و از بچگی صبح ها زیر چشم هایم پف میکرده و به تدریج پفش میخابیده میخاستم ببینم مشکل چیه چون داعمی نیست وفقد موقع خوابیدن پف میکنه ایا درمان داره؟

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  عسل
3 سال قبل

با سلام
دوست عزیز این مورد کاملا طبیعی است و نیاز به درمان ندارد.

سمیه
سمیه
3 سال قبل

سلام جراحی پف زیر چشم از داخل چشم ،باعث چروک زیر چشم نمیشه؟

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  سمیه
3 سال قبل

با سلام
اگر جراحی توسط متخصص با تجربه انجام شود مشکلی ایجاد نمی شود.

مریم
مریم
4 سال قبل

سلام من ۳۱ سالمه پف زی چشم مادر زادی هزینه عملش چقدر میشه مرسی

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  مریم
4 سال قبل

سلام وقت بخیر
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های کلینیک تماس بگیرید
سعادت آباد 02126740054- جردن 02186084326

Fateme
Fateme
4 سال قبل

با سلام من ۱۸ سالمه و پف چشمم از وقتی بچه بودم دارم تا حالا آزمایش تیروعید انجام ندادم و پدرم تیروعید داره شاید ارثی هم باشه .خوب اگه تیروعید داشته باشم میتونم با عمل پف چشممو بردارم؟

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  Fateme
4 سال قبل

با سلام
قبل از جراحی آزمایشات لازم برای شما تجویز می شود چنانچه مشکوک به تیروئید باشید حتما باید قبل از جراحی از متخصص غدد تاییدیه بگیرید.

صبایی اصل
صبایی اصل
4 سال قبل

سلام در حال حاضرهزینه جراحی پفی زیر چشم چقدر می باشد، آیا جراحی پفی زیر چشم باعث بلا رفتن خط خنده میشه یانه منظورم اینه که تاثیر جزئ رو خط خنده داره؟

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  صبایی اصل
4 سال قبل

با سلام
پف چشم تاثیری بر روی خط خنده ندارد
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های کلینیک تماس بگیرید
سعادت آباد 02126740054- جردن 02186084326

فاطمه
فاطمه
4 سال قبل

سلام ایا هزینه عمل ب صورت اقساطی هم امکان دارد

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  فاطمه
4 سال قبل

با سلام
خیر

زهرا فرح زادی
زهرا فرح زادی
4 سال قبل

سلام خدمت شما من خانم ۳۵ ساله ایی هستم که پف چشمم مادزایی خواستم ببینم هزینه عمل چقدر میشه

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  زهرا فرح زادی
4 سال قبل

سلام وقت بخیر
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های کلینیک تماس بگیرید
سعادت آباد 02126740054- جردن 02186084326

ناصرفراستی
ناصرفراستی
4 سال قبل

سلام خسته نباشید چقدر هزینه داره

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر