برای مشاوره رایگان کلیک کنید
شماره تماس شعبه جردن: 02191009402 شماره تماس شعبه سعادت آباد: 02126740054 شماره تماس شعبه الهیه: 09128434116
  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. آیا خونریزی بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

آیا خونریزی بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

دکتر آرش نجف بیگی

خونریزی بعد از جراحی بینی

خونریزی بعد از جراحی بینی کاملا طبیعی است. با این حال، میزان و مدت زمان خونریزی می‌تواند باعث غیر طبیعی بودن آن شود. در حالت کلی تغییرات فیزیولوژیکی در صورت بیمار پس از جراحی بینی مشاهده خواهد شد. از بین این موارد خونریزی بزرگترین عاملی است که باعث نگرانی بیماران می‌شود. وقوع خونریزی، شدت خونریزی و مدت زمان ادامه آن مهم هستند که باید به آن توجه شود.

بیمار ممکن است با هر خونریزی مضطرب شود. به همین دلیل، قبل از عمل پزشک باید به وضوح در این مورد اطلاع دهد و نگرانی را رفع کند. در این صورت افراد راحت‌تر وارد اتاق عمل می‌شوند و بعد از آن کمتر مضطرب می‌شوند. در این مقاله در مورد انواع خونریزی بعد از عمل بینی صحبت می‌کنیم و دلایل و عوارض آن را بررسی خواهیم کرد.

علت خونریزی بینی بعد از عمل

قبل از جراحی بینی تذکراتی به بیماران داده می‌شود. اول از همه برای جلوگیری از خونریزی بعد از جراحی بینی، رقیق کننده‌های خون و مکمل‌های غذایی نباید ۱۰ تا ۱۵ روز پیش از عمل مصرف شود. علاوه بر این، بیماران باید قبل از عمل سیگار کشیدن و مصرف الکل را ترک کنند. همه این شرایط عواملی هستند که باعث افزایش خونریزی در طول یا بعد از عمل می‌شوند.

ساختار بینی بیماران نیز می‌تواند باعث خونریزی شود. خونریزی جزئی در ساختارها، استخوان‌ها و بافت‌های بینی بلافاصله پس از جراحی طبیعی است. با این حال، بیماران باید توصیه‌های پزشک را برای مدیریت دقیق روند خونریزی پس از جراحی بینی دنبال کنند.

خونریزی بعد عمل بینی یکی از عوارضی است که در همه بیماران دیده می‌شود؛ اما میزان آن می‌تواند متفاوت باشد. بینی شما بعد از عمل باید از ضرباتی که ممکن است باعث افزایش خونریزی شود محافظت شود و به مصرف منظم دارو توجه شود. در این مرحله، مکمل‌های گیاهی نباید قبل و بعد از عمل مصرف شود. این یک واقعیت است که داروهای رقیق کننده خون باعث خونریزی بعد از جراحی بینی می‌شوند. این شرایط همچنین بر روند بهبودی اولیه تاثیر منفی می‌گذارد.

انتخاب موقعیت نادرست هنگام دراز کشیدن نیز باعث خونریزی بینی می‌شود.

ناحیه بینی باید تا یک ماه اول پس از جراحی ثابت بماند

با علت تزریق کورتون بعد از عمل بینی بیشتر آشنا شوید.

تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است؟

بسته به دامنه مداخله، امکان خونریزی هم در حین و هم بعد از جراحی بینی وجود دارد. هرچه دامنه جراحی بینی بیشتر باشد، خونریزی ممکن است بیشتر طول بکشد. حتی در برخی از جراحی‌های جزئی بینی نیز، ممکن است در ۲۴ ساعت اول خونریزی رخ دهد. به همین دلیل، ۲۴ ساعت اول بیمارانی که تحت عمل جراحی بینی قرار می‌گیرند، باید در بیمارستان بستری شوند. در برخی از عمل‌ها، خونریزی در ۴۸ ساعت اول رخ می‌دهد. انواع خونریزی بینی بعد از عمل بر اساس شدت و زمان می‌تواند به اشکال زیر باشد:

خونریزی نشتی | این خونریزی بعد از عمل بینی خطرناک است؟

این خونریزی بعد از پانسمان رخ می‌دهد و تا ۴۸ ساعت اول متوقف می‌شود؛ مگر اینکه شدید باشد. به همین دلیل بیماران در ۲۴ ساعت اول در محیط بیمارستان و برای برخی از بیماران ۴۸ ساعت اول پیگیری می‌شوند. در صورت مشاهده هرگونه خونریزی غیرطبیعی در طول پیگیری، مراقبت‌های پزشکی لازم انجام خواهد شد.

از آنجایی که چنین خونریزی بعد از جراحی بینی معمولا حداقلی خواهد بود، نیازی به مکمل خون یا درمان‌های اضافی خاص نیست.

خونریزی نشتی بعد از عمل بینی

خونریزی قطره‌ای

خونریزی به شکل قطرات ریز نیز برای ۲۴ ساعت اول و گاهی ۴۸ ساعت اول پس از جراحی بینی طبیعی در نظر گرفته می‌شود. این خونریزی بعد ار جراحی بینی کاملا طبیعی است که به خصوص پس از مداخلات جراحی روی استخوان بینی، بافت بینی و غضروف بینی رخ دهد.

ظاهر شدن خونریزی روی دستمال

این‌ها بی‌ضررترین خونریزی هستند. صرف نظر از نوع و وسعت جراحی بینی، هنگام لمس دستمال می‌توانید لکه‌های کوچکی را مشاهده کنید. این نوع خونریزی بعد از جراحی بینی تا یک هفته ادامه دارد و هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد.

اگر به دستورالعمل‌هایی که توسط پزشک در طول روند بهبودی بیان می‌شود توجه کنید، این اثرات با تکمیل دوره طبیعی خود پایان خواهند یافت.

با مراقبت‌های لازم برای سرماخوردگی بعد از عمل بینی بیشتر آشنا شوید.

اگر بینی بعد از جراحی ناگهان خونریزی کرد چه کنیم؟

مهمترین نکته این است که نترسید و نگران نشوید. خونریزی بینی شاید ترسناک باشد، اما کشنده نیست. خونسرد باشید و در صورت امکان، یک رول کوچک از پنبه یا دستمال کاغذی درست کنید. این رول را طوری فشار دهید که ۲ تا ۳ سانتی متر به سوراخ  بینی وارد شود.

اگر اقدامات احتیاطی فوق را انجام دهید، احتمالا به هر حال خونریزی فعال متوقف می‌شود. در خونریزی مداوم، ممکن است نیاز به بررسی فاکتورهای انعقادی با آزمایشات بیشتر باشد. در صورت تکرار چنین اتفاقی حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

برای جلوگیری از خونریزی بینی بعد از عمل چه کنیم؟

اولین کاری که بیماران باید برای قطع خونریزی بعد از جراحی بینی انجام دهند، مشورت با پزشک است. علاوه بر این نباید فراموش کرد که ضربات وارده به ناحیه بینی باعث افزایش خونریزی می‌شود. خونریزی بعد از عمل جراحی بینی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که بیماران نتوانند به اندازه کافی از ناحیه بینی محافظت کنند و یا از مکمل‌های گیاهی استفاده کنند.

در شرایط امروزی خطر خونریزی خطرناک بعد از جراحی بینی بسیار کم است. بیماران فقط باید طبق توصیه پزشک عمل کنند و در صورت خونریزی با آرامش به پزشک مراجعه کنند. بعد از هر عمل زیبایی ممکن است برخی عوارض ایجاد شود. نکته مهم توجه کافی به ناحیه بینی و اطلاع پزشک در صورت بروز هرگونه عارضه است. جدای از این مهم است که قبل و بعد از جراحی بینی به صورت آگاهانه به دستورالعمل‌ها عمل کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان و آگاهی از شرایط عمل جراحی بینی، با مشاوران ما در کلینیک دکتر آرش نجف‌بیگی تماس بگیرید.

کلینیک جردن : ۰۲۱۸۶۰۸۱۸۷۵کلینیک سعادت : ۰۲۱۲۶۷۴۰۰۶۴

آیا خونریزی مزمن بینی بعد از جراحی بینی امکان دارد؟

خونریزی در دو هفته اول بعد از جراحی بینی به خصوص به دلایلی مانند فعالیت زیاد، استرس، سیگار کشیدن که ممکن است باعث افزایش فشار خون شود، دیده می‌شود. در طی همین عمل جراحی، برخی از بیمارانی که برای اصلاح انحنای استخوان و غضروف بینی تحت مداخله قرار گرفتند، ممکن است به دلیل خشک شدن و ضربه به دلیل سطحی شدن رگ‌های مخاط بینی دچار خونریزی خفیف شوند. اگرچه خونریزی شدید بینی پس از دوره نقاهت اولیه بسیار نادر است، اما با در نظر گرفتن احتمال آسیب به عروق بزرگ در طول عمل، باید معاینه دقیق در این بیماران انجام شود.

خونریزی مزمن بینی بعد از جراحی بینی

مقاله آیا رانندگی بعد از عمل بینی ممکن است؟ از دست ندهید.

کلام آخر

عمل جراحی بینی از پیچیده‌ترین عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود که تهاجم نسبتا زیادی به بینی شما وارد می‌کند. در طی این عمل به استخوان و غضروف‌های بینی آسیب وارد می‌شود و به همین دلیل خونریزی قابل اجتناب است. خونریزی در ۲۴ ساعت اول می‌تواند زیاد باشد که به کم کم کاهش می‌یابد. تا یک هفته بعد از عمل نیز ممکن است روی دستمال کاغذی بتوانید خون را مشاهده کنید. این خون طبیعی است اما اگر زیاد شود لازم است که با پزشک خود مشورت کنید. در بعضی موارد لازم است که آزمایش انعقاد خون انجام شود. در این مقاله به بررسی کامل علت خونریزی بعد از جراحی بینی پرداختیم و روش‌های کنترل آن را بررسی کردیم. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می‌توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر