برای مشاوره رایگان کلیک کنید
شماره تماس شعبه جردن: 02191009402 شماره تماس شعبه سعادت آباد: 02126740054 شماره تماس شعبه الهیه: 09128434116
  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. درمان گودی زیر چشم

درمان گودی زیر چشم

دکتر آرش نجف بیگی

درمان گودی زیر چشم

گودی زیر چشم، می‌تواند یکی از عوامل پیری و مشکلات سلامتی باشد. پوست اطراف چشم بسیار ظریف است، به همین دلیل اگر به موقع اقدام به درمان نکنید آسیب می‌بیند و درمان آن دشوارتر شده و گاها بی‌نتیجه خواهد شد. از لحاظ ظرافت و حساس بودن پوست این ناحیه از بدن، میزان تاثیر پذیری آن بالا بوده و به راحتی دستخوش این تغییر ناخوشایند می‌شود.

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی روش‌های کارآمد و تاثیر‌گذار بسیاری روی کار آمده است. پس اگر با دیدن خود در آینه احساس خوبی ندارید! اگر این میزان گودی و کبودی چشم شما، سنتان باعث شده احساس پیری کنید! اگر به دنبال راهی برای خلاصی از این بیماری می‌گردید. در این مقاله به معرفی روش‌های درمان و جلوگیری از گودی زیر چشم می‌پردازیم.

گودی زیر چشم

گودی زیر چشم در نگاه اول می‌تواند ناشی از خستگی و احساس درونی شما باشد. چشم‌ها حرف‌های زیادی درباره سلامت جسمی و روحی شما می‌زنند. پس قطعا نمی‌خواهید با چشمان کبود و فرورفته خودتان را به دیگران معرفی کنید. وقتی اطراف چشم، شروع به کبود شدن یا فرورفتگی می‌کند، نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت. بنابراین قبل از اینکه به دنبال روش درمان گودی چشم باشیم بهتر است به دنبال علل ایجاد آن بگردیم.

گودی زیر چشم علاوه بر اینکه می‌تواند یک فاجعه زیبایی باشد حتی می‌تواند نشانه عدم سلامت جسمی و روحی فرد نیز باشد. پس بسیار حائز اهمیت است که تغییرات ظاهری اطراف چشم خود را جدی بگیرید.

معالجه گودی زیر چشم

چه عواملی موجب ایجاد گودی زیر چشم می‌شوند؟

با توجه به گزارش سایت healthline بهبودی گودی زیر چشم تنها با شناخت عامل آن ممکن و آسان می‌شود. پس اگر به دنبال دلایل ایجاد آن هستید در اینجا به چند مورد اصلی اشاره خواهیم کرد:

  • وراثت

شما می‌توانید با نگاه به والدین خود به راحتی دلیل این مشکل را بیابید. زیرا بخش عمده این ظاهر ناخوشایند به ژنتیک فرد باز می‌گردد.

  • کاهش وزن ناگهانی

کاهش وزن به این معنا است که شما چربی بدن خود را هم در ناحیه صورت و هم در دیگر نواحی بدن خود از دست داده‌اید. اولین نقطه‌ای از صورت که چربی خود را از دست می‌دهد چربی‌های اطراف چشم است. بنابراین این دلیل نیز یکی از شایع‌ترین عوامل ایجاد گودی اطراف چشم خواهد بود.

  • خواب نا‌کافی

اگر خوابی آرام و مدت زمان مناسب (7-8 ساعت در روز ) را تجربه نکنید. به مرور دچار این ناهنجاری چشمی خواهید شد.

  • عادات غذایی نامناسب

این عادات غذایی شامل مصرف بیش از حد سیگار، مشروبات الکلی، نوشابه، فست فود‌ها و … می‌باشد.

  • مشکلات روحی و عصبی

داشتن استرس، اضطراب و خشم علاوه بر، برهم زدن آسایش شما به مرور به پوستتان علل خصوص چشمانتان آسیب جدی وارد خواهد کرد.

  • روزه‌ داری طولانی مدت

به این معنی است که اگر به مقدار کافی غذا نخورید، دچار کاهش وزن، کمبود آب، کمبود ویتامین و غیره… خواهید شد. در نتیجه این موضوع موجب ایجاد فرورفتگی اطراف چشم می‌شود.

  • افزایش سن
  • اسهال و استفراغ مداوم
  • آلرژی‌های پوستی
  • کمبود آب و ننوشیدن آب کافی
  • خستگی مداوم
  • گرمای شدید خورشید
  • کمبود ویتامین C , K  و آهن

چگونه از ابتلا به گودی زیر چشم جلوگیری کنیم؟ راه‌های درمانی خانگی آن چیست؟

همانطور که اشاره شد دلایل بسیاری برای ابتلا به فرورفتگی اطراف چشم وجود دارد. اما با رعایت نکات زیر علاوه بر پیشگری می‌توانید به درمان آن نیز کمک کنید. اما توجه کنید که تمامی روش‌های زیر موقتی بوده و در صورت عدم بهبودی لازم است حتما برای درمان گودی زیر چشم نزد بهترین متخصص جراحی پلک اقدام کنید.

  1. داشتن خواب کافی و بدون وقفه به آرامش شما کمک بسیاری می‌کند و در نتیجه کمتر به گودی چشم دچار خواهید شد.
  2. استفاده از برش خیار و سیب زمینی روی چشم، به دلیل خنک شدن، آب رسانی به پوست و همچنین رفع خستگی چشم علاوه بر بهبود گودی زیر چشم، به پیشگیری از مواجه شدن با آن نیز کمک بسیاری می‌کنند.
  3. استفاده از کمپرس کیسه چای سرد و گرم نیز موجب بهبود روند گردش خود در اطراف چشم می‌شود.
  4. مصرف سبزیجاتی نظیر هندوانه، کرفس، خیار، اسفناج، کلم بروکلی به دلیل تامین آب کافی بدن و جبران خشکی پوست و افزایش کلاژن سازی شده و در نتیجه موجب درمال چال زیر چشم می‌شود.
  5. چرب کردن از دیگر عوامل پیشگیری و درمان خانگی گودی چشم است. می‌توانید از روغن نارگیل، روغن بادام، روغن کرچک، روغن زیتون و آووکادو برای چرب نگه داشتن اطراف چشم استفاده کنید.
  6. ماساژ اطراف چشم نیزبه حد زیادی به رفع این مشکل کمک می‌کند.
  7. مصرف نمک را در غذا‌های خود به حداقل برسانید.

تمامی این روش‌های خانگی اثر گذرایی خواهند داشت. دائمی نبوده و درمان قطعی این اختلال نخواهند بود. در صورت قطع رژیم درمانی اثر آنها خنثی شده و از بین خواهند رفت.

چه زمان باید برای معالجه گودی زیر چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با وجود رعایت تمامی نکات برای پیشگیری از ابتلا به این ناهنجاری ظاهری باز هم به آن مبتلا شده‌اید. اگر پس از ابتلا تمامی راه‌های درمانی خانگی را امتحان کرده‌اید. اگر آب کافی نوشیده‌اید، رژیم مناسبی را رعایت کرده‌اید و باز هم نتیجه نگرفته‌اید. اگر اوضاع برایتان به مرور بدتر می‌شود. دیگر زمان آن رسیده این موضوع را جدی بگیرید و به پزشک فوق متخصص پوست و زیبایی برای درمان گودی چشم یا عمل افتادگی پلک مراجعه کنید.

فواید درمان‌های پزشکی

از جمله فواید انتخاب روش‌های پزشکی این است که علاوه بر اینکه راحت در دسترس هستند، خطر کمتری به همراه داشته و تحت نظر پزشک اتفاق میفتند. همچنین در وقت و هزینه شما صرفه جویی شده و سالها برایتان باقی خواهند ماند.

درمان گودی زیر چشم

روش درمان قطعی گودی زیر چشم به کمک پزشک فوق تخصص پوست و زیبایی

نخستین گام برای رسیدن به یک درمان قطعی و دائمی انتخاب پزشک مناسب است. پزشک مناسب شما باید تخصص لازم در زمینه درمان تمامی بیماری‌های پوستی را دارا باشد. چشم و پوست اطراف آن حساس‌اند و لازم است در انتخاب پزشک خود دقت کنید. پس از انتخاب یک پزشک فوق تخصص پوست و زیبایی خود، معاینات لازم توسط ایشان انجام می‌گردد.

پزشک سوابق بیماری‌های شما را چک می‌شود. در صورت نیاز آزمایشات لازم برایتان در نظر گرفته می‌شود تا اطمینان حاصل شود این مشکل به سبب بیماری‌های داخلی اتفاق نیفتاده باشد. شما می‌توانید هر گونه سوال در مورد روند درمان را از پزشک خود بپرسید ایشان نیز تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار خواهند داد.

1-    استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب پوست‌های حساس

مصرف کرم‌های ضد آفتاب به کلاژن باز می‌گردد. قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید ممکن است در طی زمان کوجب ایجاد کبودی و در نتیجه گودی زیر چشم شود. شما می‌توانید با کمک کرم‌های ضد آفتابی که طبق تجویز پزشک برایتان در نظر گرفته شده است، جلوی از بین رفتن هرچه بیشتر کلاژن را بگیرید.

2-    استفاده از روش‌های جراحی پزشکی

اگر با مصرف دارو درمان‌های خانگی به نتیجه مطلوب خود نرسیده‌اید. شاید لازم باشد با یک جراحی زیبایی به این مشکل خاتمه دهید. این راه می‌تواند قطعی و دائمی باشد. اما در مقابل روش‌های نوین دیگر پزشکی، پرخطر و تهاجمی است. این روش نیاز به جراحی و بی‌هوشی دارد.

3-    تزریق چربی:

با تزریق چربی زیر چشم، می‌توان چربی انتقال یافته را از قسمت‌های دیگر بدن مانند (شکم، ران و پهلو) برداشت و برای رفع فرو رفتگی چشم، زیر پلک تزریق کرد.

بهبودی در این روش با کبودی و تورم همراه است. این عوارض ناچیز پس از 8 الی 10 روز به طور کامل از بین خواهند رفت.

یکی از این مزیت‌های استفاده از این روش طبیعی بودن چربی بدن و ماندگاری بالای آن به نسبت به سایر روش‌ها است. از این روش درمانی برای پشت پلک نیز کمک می گیرند که با تزریق چربی پشت پلک به اطراف چشم جوانی را هدیه می دهند.

چگونه انتقال چربی دوام بیش‌تری خواهد داشت؟

این موضوع به انتخاب یک پزشک متخصص و با سابقه باز می‌گردد. در انتقال چربی به زیر چشم، باید دقت بسیار زیادی توسط پزشک اتفاق بیفتد. زیرا در این صورت سلول‌های بنیادی موجود در چربی سالم می‌ماند و تزریق این سلول‌های زنده در ناحیه مورد نظر موجب خون رسانی بهتر و در نتیجه تاثیر دائمی خواهد شد.

آیا عمل انتقال چربی دردناک است؟

این انتقال چربی، با کمک مکش دستی صورت می‌گیرد و با بی‌حسی موضعی همراه خواهد بود. از این رو آسیبی به سلول‌های چربی وارد نشده و دردی را احساس نخواهید کرد.

مقاله عمل پف چشم را از دست ندهید.

4-    تزریق پر کننده‌های هیالورنیک اسید

محصولات پر کننده ژل هیالورونیک اسید را می‌توان به دلیل سازگاری با بافت پوست و طبیعی بودن با خیالی آسوده تزریق نمود. این روش درمان کاملا سرپایی بوده و در مطب پزشک قابل اجرا است. تکمیل این روند درمانی کوتاه بوده و با بی‌حسی موضعی همراه است. این نوع پر کننده باید دقیق و عمیق تزریق شود. زیرا در صورت سطحی بودن و کبودی اطراف چشم را بیش‌تر از پیش نشان می‌دهد.

اسید هیالورونیک (HA) چیست؟

اسید هیالورونیک یا HA ماده‌ای است که به طور طبیعی در پوست ما وجود دارد. این ماده به آن رسانی هرچه بیشتر به پوست کمک می‌کند. تزریق و افزایش حضور این ماده در پوست به حجم گیری پوست کمک خواهد کرد. و از آنجایی که طبیعی است خطری برای بدن نخواهد داشت.

عوارض روش هیالورونیک اسید:

کبودی و تورم از عوارض جزئی در این روش است که پس از چند روز فروکش می‌کند و در مقابل آثار آن تا چند سال باقی می‌ماند.

5-    تزریق ژل

ژل‌ها از جمله فیلر‌ها و مواد پر کننده هستند که از مواد طبیعی تشکیل نشده‌اند. با این وجود مصرف این مواد برای بدن مضر نبوده زیرا با توجه به نیاز‌های پوست طراحی و ساخته شده‌اند. اما می‌توان آنها را از لحاظ اثر بخشی، دوام و ماندگاری با چربی و اسید هیالورونیک‌ها برابر دانست.

6-    لیزر درمانی

امروزه استفاده از تکنیک نوین لیزر در، درمان بیماری‌ها از جمله بیماری‌های پوستی کاملا شناخته شده و مثبت اعلام شده است. لیزر‌ها به خصوص در بهبود ظاهر از لحاظ کم‌خطر بودن و تاثیر سریع آن بسیار مورد توجه بیماران و پزشکان قرار گرفته است. در درمان چال زیر چشم نظرات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد. همین موضوع موجب شده نتوان به طور قطع برای بهبودی گودی زیر چشم به آن تکیه کرد.

مقاله اپی کانتال چشم یا عمل درشت کردن چشم را از دست ندهید.

چه اقداماتی موجب گرفتن نتیجه مطلو‌ب تری پس از درمان گودی چشم می‌شود؟

·         ترک کردن سیگار قبل و بعد از درمان

در وهله اول ممکن است نتوانید ارتباط زیادی بین مصرف سیگار و گودی چشم پیدا کنید. اما لازم به ذکر است که سیگار بشدت در از بین بردن کلاژنهای موجود در پوست تاثیر گذار هستند. کلاژن یکی از اساسی‌ترین پروتئین‌های بدن است که به پوست شما شکل و انعطاف بخشیده و از افتادگی و کبودی آن جلوگیری می‌کند.

·         خواب و استراحت کافی پس از درمان

در صورت نداشتن خواب کافی دو اتفاق ممکن است رخ دهد. اولی آنکه به مرور دچار تیرگی و کبودی اطراف چشم خواهید شد و دوم اینکه رفته رفته چشم‌هایتان گود خواهد افتاد. حتی اگر پس از درمان این مشکل استراحت و خواب کافی را رعایت نکنید ممکن است مجددا با این مشکل مواجه شوید.

·         هیدراته نگه داشتن پوست

اگر می‌خواهید نتایج درمان مدت زمان بیشتری بر پوستتان باقی بماند پوست خود را هیدراته نگه دارید. مرطوب نگه داشتن پوست یک راهکار بسیار راحت و تاثیر گذار است. می‌توانید از اسپری گلاب طبیعی در اطراف چشم بسته خود استفاده کنید.

اقدامات لازم قبل و پس از تزریق فیلر‌های پر‌کننده ( ژل، چربی، اسید هیالورونیک)

تا اینجا پس از مطالعات و تحقیق درباره راهکار‌های درمانی از بین بردن گودی زیر چشم، فیلر‌ها نتایج مطلوب‌تر، ماندگاری بالا‌تر و عوارض کم‌تری به همراه داشته‌اند. همچنین نسبت به سایر روش‌ها هزینه کمتری برای بیمار به همراه خواهند داشت.

قبل از تزریق:

از آنجایی که استفاده از این بهبود ‌دهنده‌های فرورفتگی‌ زیر چشم کاملا سرپایی بوده، به راحتی در مطب و تحت نظر پزشک متخصص قابل انجام است.

لازم است برای تمامی روش‌های فوق، طبق توصیه پزشک مصرف دارو‌هایی که موجب انعقاد خون می‌شوند را ترک کنید.

بهتر است برای چند روز در معرض تابش شدید آفتاب قرار نگیرید تا پوست حالت طبیعی خود را در طول درمان داشته باشد.

پس از تزریق:

  • پس از تزریق برای تسکین درد و کاهش کبودی و تورم، می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. اما دقت کنید که به چشم فشاری وارد نشود.
  • بهتر است برای تسریع روند بهبودی، برای 3 روز از گرفتن حمام آب داغ و سونای خشک خودداری کنید.
  • در مصرف مسکن حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • پیشنهاد می‌شود مصرف سیگار را قطع کنید.
  • مصرف چای پررنگ و کافئین روند بهبودی را برایتان کند خواهد کرد.
  • از لوازم آرایشی استفاده کنید که موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی نگردد.
  • به راحتی پس از چند‌روز می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود باز گردید.

نتیجه تزریق پس از فروکش کردن تورم به راحتی قابل مشاهده است.

در صورت تمایل، می‌توانید یک جلسه مشاوره رایگان با دکتر آرش نجف بیگی داشته باشید.

.

هزینه درمان گودی چشم

اگر درمان به منظور زیباسازی چهره باشد، از طرف بیمه هزینه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین پرداخت کلیه هزینه‌های درمان بر عهده پزشک خواهد بود. بهتر است پیش از درمان با مسئول بیمه خود مشورت کنید.

به طور خلاصه باید گفت، در صورت مشاهده این ناهنجاری در اسرع وقت پیگیری‌های لازم را انجام دهید. علل ابتلا به این بیماری برای هر فرد کاملا متفاوت است. بهترین روش درمانی برای هر فرد فقط با توجه به سیستم بدنی و میزان آسیب وارد شده به چشم، و تنها طبق تشخیص یک پزشک با سابقه و مجرب در این زمینه قابل تشخیص است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر