1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. دوران نقاهت بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود؟

دوران نقاهت بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود؟

دکتر آرش نجف بیگی

دوران نقاهت بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود

دوران نقاهت بعد از عمل بینی، همانند دیگر نقاهت های بعد از عمل مستلزم شرایط خاصی است. مراقبت‌های بعد از عمل بینی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در فرایند جراحی بینی است که اگر به درستی رعایت نشود، ممکن است شما دقیقا به نتیجه دلخواه خود نرسید و یا دیرتر به فرم مورد نظر برسید.

عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی به کمتر از دو ساعت زمان نیاز دارد اما بهبودی پس از عمل و دوران نقاهت آن بسیار طولانی‌تر خواهد بود. البته دوران نقاهت عمل بینی و مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی کامل در هر فرد با دیگری متفاوت است.

دوره نقاهت عمل بینی معمولا چهار تا پنج روز می‌باشد؛ همچنین طول دوره ماندن پانسمان روی بینی نیز با توجه به روند عمل و تشخیص جراح زیبایی، معمولا بین یک هفته تا ۱۰ روز است.

رسیدن به نتیجه دلخواه از جراحی بینی، نیازمند مراقبت‌های بعد از عمل است و البته باید چند ماه صبر کرد تا ورم بینی کاهش یابد.در ادامه ی مقاله توضیحات بیشتری درباره ی دوران نقاهت بعد از عمل بینی به شما می دهیم.

در ویدیو زیر دکتر نجف بیگی درباره اقدامات بعد از جراحی بینی توضیح میدهند:

برای دیدن نمونه کارهای بیشتر عمل بینی دکتر نجف بیگی این مقاله را از دست ندهید.

نکات مهم هنگام دوران نقاهت بعد از عمل بینی

عوارض و مشکلات و همچنین مراقبت‌های پس از جراحی بینی گوشتی و استخوانی تقریبا مشابه هم می‌باشد. اگر به توصیه‌های جراح پلاستیک خود به دقت عمل نمایید، روند بهبودی را سریع‌تر و بدون دردسر پشت سر خواهید گذاشت؛ نتیجه نهایی جراحی بینی شما نیز زودتر خود را نشان می‌دهد. در دوران نقاهت بعد از عمل بینی تعدادی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت شود در ادامه آمده است:

  • درد، ورم و کبودی بینی و پیرامون آن پس از جراحی رینوپلاستی طبیعی است. همچنین ممکن است حالت تهوع، سرگیجه، تپش قلب و جوش‌های پوستی را تا مدتی داشته باشید. تمامی این موارد اندک اندک و با رعایت نکاتی که در ادامه آمده است، از بین خواهد رفت.
  • معمولا در روز دوم و سوم، ورم و کبودی بیشتر خواهد شد. این واکنش طبیعی بدن به جراحی بینی است و جای نگرانی ندارد.
  • برای رفع کبودی  و ورم بینی بعد از عمل در 3 روز اول، از کمپرس سرد کمک بگیرید. پس از آن، 3 روز نیز از کمپرس گرم استفاده کنید تا کبودی کم شود.
  • برای کمپرس سرد، مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید لای یک حوله نازک بگذارید. حوله را هر یک ساعت به اندازه 10 دقیقه روی پوست اطراف بینی بگذارید. دقت کنید که یخ با پوست تماس مستقیم نداشته باشد. همچنین می‌توان یک حوله نمناک را درون یخچال گذاشت تا خنک شود.
  • برای استفاده از کمپرس گرم، می‌توانید یک حوله را روی رادیاتور شوفاژ یا بخاری گرم کنید و روی صورت بگذارید. از گذاشتن آب جوش و یا هرچیزی با دمای بالا روی پوست خودداری کنید.
  • در صورت وجود خونریزی، با گاز استریل سوراخ‌های بینی را بپوشانید و سر خود را کمی بالا نگه دارید تا خونریزی بند بیاید. همچنین می‌توانید قسمت پایین بینی را کمی فشار دهید و 15 دقیقه نگه دارید. اگر میزان خونریزی خارج از کنترل بود حتما به جراح خود مراجعه کنید.
  • پانسمان چرب درون بینی پس از 2 تا 3 روز برداشته می‌شود. آتل یا پانسمان روی بینی نیز 7 تا 10 روز بعد از جراحی برداشته می‌شود.
  • به طور کلی باید تا 2 هفته سر خود را بالا نگه دارید. هنگام استراحت و دراز کشیدن نیز چند بالش نرم پشت سر خود بگذارید تا سر شما بالاتر از بدنتان باشد. این کار به خروج مایعات و خون اضافه از پوست صورت و بینی کمک می‌کند.
  • به مدت یک هفته فعالیت‌های روزانه را به آرامی انجام دهید و استراحت نمایید. 2 تا 3 روز اول را بهتر است استراحت کامل داشته باشید.
  • سعی کنید هیچ فشاری به بینی شما وارد نشود. تا چند هفته با دهان باز عطسه کنید. برای آگاهی بیشتر درباره چگونگی عطسه و سرفه کردن بعد از عمل بینی این مقاله را مطالعه کنید.
  • تا دو هفته از فین کردن جدا خودداری کنید. هنگام رو بوسی و انجام فعالیت‌های روزانه، نباید هیچ فشار یا ضربه‌ای به بینی وارد شود.
  • به مقدار زیاد مایعات و غذاهای آبکی مصرف کنید. غذاهای سفت که نیاز به گاز زدن دارد نخورید. سعی کنید غذای خود را تکه تکه کنید و در اندازه‌های کوچک میل نمایید. تا دو هفته از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.
  • مصرف نمک و ادویه را تا یک ماه به حداقل برسانید. میوه و سبزیجات تازه بیشتری مصرف کنید. میوه آناناس به بهبود جای زخم کمک می‌کند. مصرف ماهی و میگو نیز بسیار مفید خواهد بود.
  • از یک مسواک نرم برای شستن دندان‌ها استفاده کنید.
  • بیشتر کبودی و ورم بینی و پیرامون آن تا دو هفته اول از بین می‌رود ولی ورم بینی به طور کامل رفع نمی‌شود. برای رفع آن به 6 ماه تا یک سال زمان نیاز است. گاهی در برخی افراد نتیجه نهایی جراحی بینی گوشتی پس از یک سال مشخص می‌شود.
  • تا 2 ماه بینی باید به‌طور مرتب چسب زده شود تا به شکل دلخواه برسد و تورم آن کاهش یابد. بهتر است شیوه درست چسب زدن بینی بعد از عمل را از جراح خود بیاموزید؛ چرا که در روند تغییر شکل بینی شما، نقش مهمی دارد.
دوران نقاهت بعد از عمل بینی

خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی

به‌طور کلی خمیازه کشیدن در دوران نقاهت بعد از عمل بینی اثر منفی ندارد مگر اینکه دهان بیش از اندازه باز شود. باید تا چند ماه، هنگام خمیازه کشیدن از باز کردن بیش از اندازه فک خودداری کرد تا پوست صورت جمع یا کشیده نشود و به بینی فشار وارد نگردد. سعی کنید به جای یک خمیازه عمیق و طولانی، خمیازه‌های کوتاه اما پشت سر هم داشته باشید. همچنین در صورت نیاز هنگام خمیازه، محل چسب و پانسمان روی بینی و یا محل بخیه‌ها را با دست نگه دارید.

یکی از دلایل خمیازه کشیدن، ورود هوای بیشتر به شش‌ها، دریافت اکسیژن و خروج دی‌اکسید کربن است. اگر بتوانید در یک بازه زمانی کوتاه، هوای بیشتری به شش‌ها وارد کنید، خمیازه‌های شما کمتر خواهد شد. همچنین فعالیت مغزی و گرم شدن مغز نیز یکی دیگر از دلایل خمیازه است تا با ورود حجم زیادی از هوا به درون حفره دهان، دمای سر کاهش پیدا کند. تنفس درست، بالا نگه داشتن سر، استراحت کافی و همچنین بالابردن میزان اکسیژن اتاق، همگی به کاهش خمیازه‌های عمیق کمک خواهد کرد.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

در شیوه خوابیدن بعد از عمل جراحی بینی دو نکته بسیار مهم است. یکی اینکه ورم و کبودی کاهش یابد و دوم جلوگیری از ضربه و آسیب خوردن بینی هنگام خواب است. نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی، به این صورت است که:

  • حتما به پشت بخوابید؛ خوابیدن به پهلو، ورم را به یک سمت بینی هدایت می‌کند و بینی نامتقارن خواهد شد. به پشت خوابیدن کمک می‌کند تا تورم بینی به صورت متعادل و متقارن کاهش یابد.
  • هنگام خواب چند بالش نرم زیر سر خود بگذارید تا سر شما کمی از بدن بالاتر باشد. این کار به کاهش ورم و کبودی کمک خواهد کرد.
  • یک تا دو هفته سعی کنید این حالت را حفظ کنید اما با کم شدن ورم می‌توانید به پهلو نیز بخوابید. با این حال تا مدتی چند بالش نرم زیر سر خود بگذارید تا هنگام به پهلو خوابیدن نیز همچنان سر شما کمی بالاتر باشد و بینی با زمین یا تشک تماس نداشته باشد.
نحوه خوابیدن در دوران بعد از عمل بینی

رابطه زناشویی بعد از عمل بینی

برقراری رابطه جنسی در دوران نقاهت بعد از عمل بینی، یکی از دغدغه‌های زوج‌ها است که اگر به آن توجه نشود، ممکن است نتایج عمل رینوپلاستی را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی باید گفت که پس از دو هفته در عمل بینی استخوانی و یک ماه پس از عمل جراحی بینی گوشتی، می‌توان رابطه زناشویی را از سر گرفت. باید توجه داشت که هنگام برقراری رابطه جنسی، ضربان قلب افزایش می‌یابد و فشار خون بالاتر می‌رود. به همین دلیل ممکن است بینی دچار خونریزی شود. در بینی گوشتی به دلیل وجود پوست ضخیم، بافت چربی و آکنه، امکان ایجاد تورم و التهاب در بینی بیشتر خواهد بود.

به طور کلی هر گونه فعالیت بدنی سنگین و پرهیجان که موجب ایجاد تورم در بینی شود، ممنوع است. رابطه زناشویی نیز به همین دلیل باید بعد از چند هفته و با احتیاط از سر گرفته شود. همچنین باید اشاره شود که یکی از دلایل ایجاد تورم صورت و تاثیر منفی آن در نوک بینی، فعال شدن سیستم پاراسمپاتیک در حین برقراری رابطه زناشویی است که هر چه رابطه طولانی‌تر باشد، عارضه را تشدید می‌کند.

تغذیه بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی، چند نکته اساسی را باید در تغذیه و خوراک روزانه رعایت کرد. نخست اینکه مصرف سدیم، موجب افزایش ورم بینی می‌شود. به همین دلیل تا یک ماه باید از مصرف نمک تا جای ممکن خودداری کرد. سعی کنید غذای روزانه خود را با کمترین میزان ممکن نمک تهیه کنید. همچنین از خوردن ادویه و غذاهای تند و حساسیت‌زا خودداری نمایید.

پس از جراحی بدن شما به مایعات بیشتری نیاز دارد. تا چند روز نخست پس از جراحی بینی، آب و مایعات فراوان بنوشید. سعی کنید میوه تازه و آب میوه طبیعی بخورید، نه کمپوت و نکتار. میوه آناناس و کیوی به درمان هرچه زودتر زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین سبزیجات تازه بیشتری را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. یکی دیگر از غذاهایی که بهتر است بیشتر مصرف کنید، ماهی و میگو است.

انجام کار و فعالیت روزانه بعد از عمل بینی

پیش از هر چیز باید توجه داشته باشید که دوران نقاهت بعد از عمل بینی و روند بهبودی، در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی در هفته دوم و یا بعد از پایان هفته دوم، شما می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید و یا حتی به سر کار بروید. البته تا ماه دوم، از هرگونه فعالیت ورزشی یا کاری سنگین دارای تحرک شدید، باید خود داری کنید.

با این حال باید توجه داشته باشید که:

نوع عمل: هرچه عمل بینی سخت‌تر و پیچیده‌تر باشد، دوران نقاهت طولانی‌تری دارد و شما دیرتر به حالت عادی خود باز خواهید گشت. اگر عمل بینی شما تنها چند اصلاح جزئی در نوک یا سوراخ‌های بینی و یا برداشتن قوز بینی باشد؛ شما در کمتر از یک هفته می‌توانید به زندگی روزمره خود برگردید.

واکنش بدن: شرایط بدنی و واکنش بیولوژیک بدن هر فرد به عمل جراحی با دیگری متفاوت خواهد بود. بدن برخی افراد پس از عمل جراحی بینی واکنش شدیدتری از خود نشان می‌دهد و در نتیجه روند بهبودی بیشتر طول خواهد کشید.

مراقبت‌های بعد از عمل: نقش تغذیه، استراحت و رعایت مراقبت‌های بعد از عمل نیز در کوتاه شدن دوران نقاهت، بسیار مهم است. هرچقدر به ترمیم بدن خود بیشتر کمک کنید، زودتر به فعالیت‌های روزمره و سر کار خود بازخواهید گشت.

تغذیه در دوران نقاهت بعد از عمل بینی

فراموش نکنید که در یک هفته اول پس از جراحی بینی و در دوران نقاهت بعد از عمل بینی ممکن است با بی اشتهایی روبرو باشید. از این فرصت برای کاهش وزن خود استفاده نکنید. بدن شما برای بهبودی به مواد مغذی نیاز دارد. پس سعی کنید با تغذیه مناسب، انرژی مورد نیاز خود را به دست بیاورید. تا یک هفته از خوردن غذاهای سفت که نیاز به گاز زدن و جویدن زیاد دارند، خودداری کنید. با نی چیزی ننوشید. همچنین غذاهایی را که تاکنون نخورده‌اید امتحان نکنید.

برای مطالعه بیشتر این مقاله لاتین از سایت healthcare را پیشنهاد می دهیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

واقعا عالی و مفید بود ، با تشکر

Doctor najafbeygi
Doctor najafbeygi
پاسخ به  کاربران ناشناس
1 سال قبل

سپاس

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
3 سال قبل

با عرض سلام، سپاس فراوان از لطف شما.

حمیدرضا
حمیدرضا
3 سال قبل

سلام بسیار ممنون

اعظم کیوانی
اعظم کیوانی
4 سال قبل

لطفا از وضعیت صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی عکس بگذارید ؛ ممنونم !

کلینیک دکتر نجف بیگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق

پست های محبوب

تماس با ما

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر

مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر