جراحی بینی انحرافی

جراحی بینی انحرافی یکی از موارد شایع مشکلات بینی است که در موارد حاد نیاز به عمل انحراف بینی است. اما نکته اینجاست که انحراف بینی چیست ؟ علائم انحراف بینی چیست و اینکه عمل انحراف بینی چگونه است؟ رابطه ی بین انحراف بینی و سینوزیت چیست؟ در این مطلب سعی کرده ایم که ابهامات مربوط به این نوع عمل بینی را برطرف سازیم.

کسانی که دچار انحراف بینی هستند،  معمولاً کجی تیغه بینی، در قسمت داخلی بینی آن ها وجود دارد و تأثیری بر روی شکل ظاهری بینی آن ها نمی‌گذارد.

دیواره تیغه بینی، فضای داخل بینی را به دو حفره جدا راست و چپ تقسیم می ‌کند. قسمت پایینی تیغه بینی غضروفی و قسمت بالایی آن استخوانی می باشد.

تیغه بینی تا پایان بلوغ رشد می‌کند و چند مرکز غضروف ‌سازی و استخوان ‌سازی در رشد تیغه بینی مؤثرهستند. چون تنفس برای کسانی که دچار انحراف بینی هستند به سختی صورت می گیرد با عمل جراحی بینی انحرافی می توانند این مشکل را برطرف کنند.

مزایای جراحی بینی انحرافی:

%۸۰ مردم، اغلب دچار ناهماهنگی در کانال های بینی خود هستند. به سختی تنفس یکی از بارز ترین مشکلات انحراف بینی است، با انجام جراحی بینی انحرافی  می توان تمامی مشکلات تنفسی موجود را به سرعت بر طرف کرد تا شخص بتواند در ادامه زندگی خود به راحتی تنفس نماید.

بهبودی در نفس تنگی

خونریزی بینی از بین می رود

بهبود عفونت ناحیه گوش

بهبود عفونت در حلق و ریه

خوب شدن سینوزیت

از بین رفتن تنفس صدا دار

از بین رفتن درد در ناحیه صورت و سر

رفع خروپف موقع خواب

دلیل های انحراف تیغه بینی

اگر به هر دلیلی یکی از مراکز استخوان سازی یا غضروف سازی بیشتر یا کمتر از حد معمول رشد کنند، تیغه بینی از خط وسط منحرف می شود، و به سمت راست یا چپ کج می شود.

ضربه به بینی یا شکستگی آن نیز می تواند تیغه میانی بینی را دچار انحراف کند. در هنگام تولد نوزاد، در حین گذر از کانال زایمان اگر ضربه یا آسیبی به بینی وارد شود بسته به شکل و محل کجی تیغه بینی،  باعث انحراف و گرفتگی یک یا هر دو مجرای بینی می‌ شود. همچنین شکستگی بینی نیز ممکن است باعث انحراف بینی شود.

علائم انحراف تیغه بینی:

• انحراف تیغه بینی ممکن است باعث آپنه خواب شود، یعنی فرد در طول خواب تنفسش متوقف شود.
  • گرفتگی بینی در یک طرف بینی یا هر دو طرف بینی
  • مشکل در تنفس
  • عفونت های سینوسی عود کننده یا مکرر
  • خونریزی بینی
  • درد صورت
  • آبریزش بینی
  • تنفس با صدای بلند
  • خروپف در زمان خواب

علائم و نشانه ها:

یکی از بارزترین علائم انحراف بینی، گرفتگی و انسداد بینی است که معمولا یک طرف بینی گرفتگی بیشتری نسبت به طرف دیگر دارد. انسداد بینی ممکن است باعث دشواری در تنفس شود. عفونت مکرر سینوس ها نیز می تواند نشانه ای برای انحراف بینی باشد.

تشخیص انحراف بینی:

پس از بررسی علائم شما، پزشک در مورد سابقه شکستگی، جراحت در بینی و یا جراحی بینی از شما سؤال می‌ کند. سپس نگاهی به جایگاه تیغه بینی شما می ‌اندازد.

پزشک از یک چراغ و یک اسپکولوم بینی (ابزاری که به‌آرامی حفره‌های بینی شمارا باز می‌کند) برای بررسی سطح داخلی حفره‌های بینی استفاده می ‌کند.

بافت‌های پوشش داخلی بینی ممکن است با استفاده از اسپری بینی آفرین و یا نئوسینفرین به ‌طور موقت منقبض شده تا تیغه بینی با نمای واضح تری مشاهده شود. گاهی اوقات یک اسکوپ فیبراپتیک در بینی قرار داده خواهد شد تا امکان بررسی مستقیم تیغه خلفی بینی فراهم شود. در اغلب موارد، شما به آزمایش خاصی نیاز ندارید.

اگر انحراف تیغه بینی شما، منجر به خونریزی شدید بینی، عفونت‌های مکرر سینوس و یا دیگر مشکلات قابل ‌توجه شود، پزشک عمومی شما را برای درمان به متخصص گوش و حلق و بینی و یا جراح پلاستیک ارجاع می‌ دهد.

درمان انحراف بینی:

در برخی موارد، علائم انحراف بینی را می توان به کمک دارو از بین برد. اگر به کمک دارو نتوان به نتیجه ی مطلوب رسید، یک عمل انحراف بینی به نام سپتوپلاستی لازم است که طی آن تیغه ی کج شده را اصلاح و تنفس را تسهیل می کنند.

عمل جراحی بینی انحرافی:

در طول سپتوپلاستی (عمل انحراف بینی)، جراح، یک برش کوچک روی تیغه ی بینی ایجاد کرده و استخوان یا غضروف اضافه را بر می دارد، بدین ترتیب راه های تنفسی در سوارخ های بینی با یکدیگر برابر می شوند.

در برخی موارد، یک عمل زیبایی بینی به همراه سپتوپلاستی انجام شده و بدین ترتیب ظاهر بینی نیز بهبود می یابد.

به این عمل سپتوراینوپلاستی می گویند. همچنین ممکن است که عمل سپتوپلاستی همراه با جراحی سینوس ها انجام شود.

جراحی بینی انحرافی  ، معمولا به صورت سرپایی و تحت دارو های بی حسی موضعی انجام می شود. این عمل بسته به میزان انحراف، بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می برد. فرد ۳ تا ۴ ساعت پس از انجام جراحی می تواند به خانه باز گردد.

پس از انجام جراحی بینی انحرافی ، اسپلینت های داخلی و مواد نرم مخصوصی را به منظور حفظ ثبات تیغه ی بینی پس از جراحی، درون بینی قرار می دهند. اگر تنها عمل انجام شده سپتوپلاستی (عمل انحراف بینی) باشد، به احتمال زیاد هیچ گونه التهاب و کبودی پس از عمل به وجود نیامده و یا بسیار خفیف خواهد بود.

با این حال، در صورت انجام سپتوراینوپلاستی (عمل انحراف بینی با زیبایی)، حدود ۱ تا ۲ هفته التهاب و کبودی پس از عمل، طبیعی خواهد بود.

در صورت امکان، بهتر است که جراحی بینی انحرافی  هنگامی انجام شود که رشد بینی کامل شده باشد، در حدود ۱۵ سالگی.

روش های جدید به علت انحراف بینی در حال گسترش اند که طی آن ها از بالون استفاده می شود و می توان آن ها را در مطب پزشک و با همان امکانات انجام داد. این اعمال معمولا برای موارد خفیف تر انجام می شوند.

خطرات و عوارض جراحی بینی انحرافی :

هیچ عمل جراحی کاملا بی خطر نیست و نکته ای که اهمیت دارد، بالا تر بودن سطح فواید عمل (در این مورد تنفس راحت تر) نسبت به سطح مضرات آن می باشد.

سپتوپلاستی و سپتوراینوپلاستی اعمال رایج و بی خطر می باشند که عوارض جانبی نادری دارند. با این وجود، قبل از انجام این جراحی ها، با پزشک در مورد خطرات احتمالی مشورت کنید.

خطرات و عوارض جراحی بینی انحرافی ، با وجود نادر بودن عبارت اند از :

• سوراخ شدن تیغه ی بینی
  • از دست دادن حس بویای

اگر علائم خاصی دارید و حدس می زنید که به انحراف بینی مبتلا باشید، به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. ممکن است به وجود آمدن بسیاری از این علائم به دلایلی غیر از انحراف بینی باشند، مانند سینوزیت مزمن و یا آلرژی. مطمئن شوید که تشخیص پزشک از وضعیت شما دقیق است تا بتوانید انتظار درمان مناسب داشته باشید.

یک × 2 =