پولیپ بینی چیست؟

عمل پولیپ بینی : پولیپ بینی ،نوعی توده‌ی نرم و غیر سرطانی می باشد که در سینوس‌ها و یا مسیرهای بینی قرار می گیرد و در صورت کوچک بودن  اندازه پولیپ ،مشکلی برای فرد ایجاد نمی شود و حتی نمی توان پی به وجود آن برد اما زمانی که این توده بزرگتر شود ، مجرای تنفسی را می بندد و می تواند حس بویایی فرد را مختل کرده  و باعث عفونت مکرر در فرد شود و در مان نشدن آن می تواند عوارضی برای فرد ایجاد کند  و خطراتی برای فرد داشته باشد و سلامتی وی را به خطر بیندازد.

عمل پولیپ بینی

به گفته متخصصان، آلرژی بینی می تواند منجر به پولیپ بینی گردد و ممکن است همراه با حساسیت های دیگری مثل آسم و یا حساسیت پوست بروز کند.پولیپ بینی دارای علائمی است که عبارتند از: انسداد بینی، آبریزش بینی، عطسه و…

نحوه تشخیص پولیپ بینی

در مرحله اول پزشک در مورد علائم بیماری از بیمار سؤالاتی می‌ کند و داخل بینی بیمار را معاینه می‌کند.بعد از این معاینه در صورت لزوم  ،جهت بررسی دقیق تر پولیپ‌ها و مشخص شدن اندازه و تعداد آن‌ها ، آزمایشاتی را برای بیمار تجویز می کند .حتی امکان دارد پزشک از بیمار بخواهد “ام آر آی “و” سی تی اسکن”  هم جهت  تشخیص درست سایز و محل دقیق پولیپ انجان دهد  .پولیپ ها در اسکن ها به صورت  نقاط مات دیده می شوند. ممکن است در این اسکن ها ،انواع دیگر زائده ها که ممکن است از نظر پزشکی خیلی جدی باشند نیز دیده شوند .این عارضه ها می تواند ناهنجاری ساختاری و یا غده سرطانی باشد.همچنین ممکن است برای بیمار زمایشاتی مثل آندوسکوپی و یا توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی‌اسکن) نیز تجویز شود.

ممکن است پزشک برای تعیین منشا التهاب مزمن بینی ، تست آلرژی نیز انجام دهد .برای انجام این تست ، پزشک سوراخ کوچکی به اندازه سر سوزن روی پوست بیمار ایجاد کند و سپس انواع آلرژن ها ی مایع را روی آن سوراخ قرار دهد و سپس واکنش سیستم ایمنی بدن بیمار در برابر این آلرژن ها را مشاهده می کند.در صورتی که یک کودک پولیپ بینی داشته باشد ،ممکن است پزشک از او بخواهد که تست های ژنتیکی انجام دهد.

عمل پولیپ بینی

در مرحله اول پزشک  برای درمان پولیپ بینی داروهایی را برای بیمار تجویز می کند اما در صورتی که بعد از مصرف داروها بهبودی حاصل نشد،ممکن است پزشک عمل پولیپ بینی را پیشنهاد کند .البته عمل پولیپ بینی به اندازه پولیپ بیمار بستگی دارد و ممکن است بنا به تشخیص پزشک،عمل پولیپ بینی به یکی از روش های زیر انجام شود:

روش تشخیص پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی به روش پولیپکتومی

پولیپکتومی رایج ترین عمل پولیپ بینی است که معمولا سرپایی انجام می شود وامکان دارد به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز داشته باشد. در طول عمل پولیپ بینی، پزشک یک دستگاه کوچک مکشی را وارد بینی بیمار می کند و اقدام به از بین بردن  پولیپ بینی می کند.

عمل پولیپ بینی به روش آندوسکوپی سینوسی

در صورتی که اندازه پولیپ بزرگتر باشد ، برای عمل پولیپ بینی از جراحی آندوسکوپی سینوسی استفاده می شود .در حین این نوع عمل پولیپ بینی  لوله نازک دوربین دار را با ابزار کوچکی وارد بینی بیمارمی کنند  و بعد از پیدا کردن پولیپ های بینی ، اقدام به از بین بردن آن ها می کنند.همپنین  ممکن است در حین عمل پولیپ بینی ،پزشک دهانه سینوس ها را که به مسیرهای بینی منتهی می شود بزرگتر  کند .بعد از تمام شدن عمل پولیپ بینی از اسپری بینی و یا شستشوی آب نمک استفاده می شود  تا از بازگشت پولیپ بینی جلوگیری شود و التهاب داخل مسیرهای بینی از بین برود.

عوارض احتمالی عمل پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی ممکن است منجر به خونریزی بینی یا عفونت بینی گردد و همچنین ممکن است بعد از عمل پولیپ بینی ،علائم پولیپ به میزان زیادی بهبود یابد اما علائم دیگری مثل نداشتن حس بویایی و چشایی همچنان باقی بماند و برطرف نشود..

چون در جراحی پولیپ بینی، شکافی در بینی بیمار ایجاد نمی شود، بنابرین در عمل پولیپ بینی ، نیازی به بیهوش کردن بیمار نمی باشد و این عمل پولیپ بینی به صورت سرپایی انجام می شود (مگر زمانی که پزشک بخواهد مشکلات مربوط به سینوس ها را همزمان با عمل پولیپ بینی درمان کند) اما در صورتی که عمل پولیپ بینی همزمان با جراحی دیگری انجام شود در اینصورت باید عمل پولیپ بینی در یک بیمارستان یا مرکز جراحی صورت گیرد . چون در این روش عمل پولیپ بینی ،بیمار بیهوش می شود باید یک نفر همراه بیمار باشد تا هاهنگی های لازم را برای بیمار انجام دهد  و پس از عمل پولیپ بینی حداقل یک شب پیش بیمار بماند و هنگام مرخص شدن بیمار او را به خانه برساند. همچنین بیمار باید برای روز عمل پولیپ بینی از یک لباس مناسب دکمه دار استفاده نماید.

مدت زمان عمل پولیپ بینی از۳۰ دقیقه تا چهار ساعت می باشد . طول مدت عمل پولیپ بینی به تعداد و اندازه پولیپ های بینی بستگی دارد. پس از اتمام عمل پولیپ بینی ،بینی بیمار را با یک پارچه نخی می بندند. در صورتیکه سوراخ های بینی بیمار خیلی  کوچک باشد و یا عمل های جراحی دیگری به صورت متوالی و پشت سر هم بر روی پولیپ بینی انجام شده باشد، در این صورت ممکن است نیاز به استفاده از اسپلینت در بینی بیمار باشد.

بهبودی بعد از عمل

پس ار اتمام عمل پولیپ  ، جراح برای خارج کردن ابزارهای استفاده شده در بینی باید دو هفته بعد از جراحی پولیپ بینی ،بیمار را ملاقات کند  و اقدام به خارج کردن اسپلینت نماید.برای بهبود پس از عمل پولیپ بینی ،بیمار باید برای مدت کوتاهی ، عادت ها و فعالیت های عادی خود را اصلاح نماید .بیماران خاصی که پولیپ های بزرگ متعدد خود را برداشته اند، دوره نکاهت آنان طولانی تر خواهد بود. ممکن است بیمار نیاز داشته باشد از مسکن ها برای پنج روز اول پس از عمل پولیپ بینی استفاده کند.

Postoperative nasal polyposis recovery

زمانی  که بانداژ بینی بیمار باز شد،  بیمار باید سینوس ها ی خود را به طور مرتب با یک محلول نمک شستشو دهد تا  ناحیه مورد نظر احتمال عفونت های احتمالی را نداشته باشد . همچنین باید تا جای ممکن  در طول دوره ریکاوری سرش را عمودی نگه دارد و از کج کردن سر به جلو خوداری کند چون ممکن است باعث ایجاد فشار بر ناحیه جراحی شده و سوراخ های بینی دچارخون ریزی گردد. بیمار برای دوره ریکاوری توصیه هایی به بیمار می کند و بیمار باید این دستورات را انجام دهد  و از انجان دادن کارهایی مثل  سیگار کشیدن اجتناب کند .

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.